۲۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۳۴
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85142729
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

 کشاورز نباید دغدغه‌ای جز تولید داشته باشد

رشت - ایرنا - نماینده ولی فقیه در گیلان با تاکید بر ضرورت حمایت از تولید در عرصه‌های مختلف از جمله کشاورزی گفت: کشاورزان را باید مورد حمایت قرار داد و دغدغه آنان را در بخش تولید مرتفع کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله رسول فلاحتی روز شنبه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در جمع مدیران این مجموعه در رشت با اشاره به جایگاه گیلان در تولید محصولات راهبردی از جمله برنج و چای اظهار کرد: گیلان در این تولیدات موقعیت خوبی در کشور دارد و میزان آنها رو به افزایش است و باید از این نوع تولیدات به صورت ویژه حمایت کنیم.

وی با اشاره به مسائل مربوط به کم‌آبی در کشت و کار برنج و اقدامات مسئولان در گیلان برای کاهش تاثیرگذاری خشکسالی‌ها بر تولید و به منظور حمایت از کشاورزان اضافه کرد: اقدامات موثر مربوط به مدیریت آب کشاورزی در سه سال اخیر موجب شده که تمام شالیکاران بتوانند با ارتقا بهره وری آب تولید خود را حفظ و حتی افزایش دهند.

نماینده ولی فقیه در گیلان در ادامه با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از روش مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی خاطرنشان کرد: روش‌های سنتی در عرصه کشاورزی جوابگو نیست بنابراین کشاورزان باید به سمت بهره‌گیری از روش نوین و ماشین آلات حرکت کنند.

وی با بیان اینکه امروز صنعت بسته‌بندی در دنیا جا افتاده و بخشی از جوامع تولیدگر در عرصه کشاورزی در حوزه صنایع بسته‌بندی و تکمیلی بخش فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: بهره گیری از فناوری های نوین در تولیدات کشاورزی اهمیت بسزایی دارد که این مهم در کشور ما نیز رو به رشد است.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به جایگاه مهم وزارت جهاد کشاورزی و با بیان اینکه نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری در ۱۰ سال اخیر نشان‌دهنده اهمیت این وزارتخانه و ماموریت تولید محصولات و تامین امنیت غذایی دارد، اضافه کرد: ماموریت اساسی جهاد کشاورزی در عرصه تولید و عرضه آن است.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه در عرصه تولید، نخست بهره دهی و بعد بهره وری باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: کشاورز باید تدبیر لازم را در روند تولید داشته باشد تا دچار آسیب نشود.

وی توجه به کیفیت محصول تولیدی را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: آفات کشاورزی و اقدام به موقع برای رفع آن نیز باید اهتمام شود.

وی عنوان کرد: در این میان تنها آفت و صدمه در بخش کشاورزی مربوط به آفات نباتی مثل ملخ مراکشی و کرم ساقه خوار نیست، بلکه اینکه برنج یا هر محصول دیگری روی دست کشاورز بماند، نوعی آفت برای ثبات تولید است.

آیت الله فلاحتی با تبریک هفته جهاد کشاورزی به فعالان این بخش اظهار کرد: این وزارتخانه به عنوان جبهه مقدم تغذیه جامعه است، در عرصه تولیدات کشاورزی اعم از بخش های زراعت و دامداری هرجا که اندکی نوسان داشته باشیم به مراتب آثار آن در جامعه و مردم محسوس بوده و نمود دارد.

تولید ۳.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در این دیدار با اشاره به تولید سه تا ۳.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در استان اضافه کرد: گیلان در امنیت غذایی جایگاه و نقش بسزایی دارد.

صالح محمدی با اشاره به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه رسالت جهاد پایان نیافته است، اظهار کرد: ما با این فرمان سال گذشته در راستای سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین فعالیت کردیم و این موضوع برای همه مدیران در بخش های مختلف جهاد کشاورزی تداوم دارد.

وی خاطر نشان کرد: امسال هم که به نام رشد تولید و مهار تورم مزین شده، این فرمان در بخش کشاورزی با جدیت دنبال می‌شود و معتقدیم که مهار تورم با رشد تولید اتفاق می افتد لذا امروز جهاد واسط رزق و روزی مردم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه ما در این مجموعه متولی سفره های مردم هستیم، اضافه کرد: ما وظیفه داریم در تولید محصولات کشاورزی و توزیع اقلام مرتبط با این حوزه برای استفاده مردم مدیریت داشته باشیم.

وی کشاورزان را جزو جهادگران اصلی عرصه تولید نام برد و ادامه داد: هر قدر برای این تلاشگران خدمت کنیم و اعتبار و مجوز برای اعتلای بخش کشاورزی در نظر بگیریم باز هم کم است.

وی در ادامه این نشست گزارشی از بخش‌های مختلف اعم از تولیدات محصولات کشاورزی گیلان، سیاست های مربوط به الگوی کشت، سنددار کردن اراضی کشاورزی، کاشت نهال در طرح "کاشت یک میلیون اصله نهال در کشور"، تقویت ناوگان مکانیزاسیون و توسعه کشت گیاهان گلخانه‌ای ارائه داد.

گیلان دارای ۳۱۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha