دانشگاه‌های شهید بهشتی و شریف تجارب خود را با ازبکستان به اشتراک می‌گذارند

تهران- ایرنا- مسوولان دانشگاه‌های شهید بهشتی و صنعتی شریف در دیدار هیات ازبکستانی از این دانشگاه‌ها بر آمادگی خود برای انتقال تجربیات و توسعه همکاری‌های علمی با این کشور تاکید کردند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه شهید بهشتی، عبدالرحمانف، وزیر آموزش عالی ازبکستان در رأس هیاتی، با حضور در دانشگاه شهید بهشتی با سید محمود رضاآقامیری، رئیس این دانشگاه دیدار و گفت و گو کرد.

سید محمودرضا آقامیری، در این دیدار با معرفی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: این دانشگاه در سه پردیس اصلی واقع در اوین، پردیس فنی و مهندسی عباسپور در شرق تهران و پردیس زیراب در شمال کشور در حوزه های مختلف دانشی فعالیت دارد.

وی بر آمادگی کامل دانشگاه شهید بهشتی به عنوان رابط بین دانشگاه‌های ایران و دانشگاه‌های روسیه و آسیانه مرکزی برای انجام همکاری های مشترک تاکید کرد و گفت: دانشگاه شهید بهشتی مرجع همکاری علمی با دانشگاه‌های روسیه است، امیدواریم در کنار دوستانمان در ازبکستان مسیر خوبی را دنبال کنیم و کارهای مشترک منطقه‌ای مورد نیاز دو کشور را در قالب دیپلماسی علمی پیگیری نماییم.

رییس دانشگاه شهید بهشتی، تبادل استاد و دانشجو، ایجاد فضای فرصت مطالعاتی برای استادان و همکاری در حوزه های مشترک را از جمله راه های گسترش همکاری های دو جانبه عنوان کرد.

وی با تاکید بر اشتراکات فرهنگی دو کشور گفت: دو کشور ایران و ازبکستان پیشینه تاریخی مشترکی دارند و سمرقند و بخارا جایگاه ویژه‌ای در ادبیات ما دارد؛ از این رو علاقمندیم در حوزه‌هایی چون ادبیات، آموزش زبان فارسی، هنر و معماری فعالیت‌های مشترکی با دانشگاه‌های ازبکستان داشته باشیم.

آقامیری افزود: دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاهی جامع با بالاترین رتبه‌بندی در حوزه‌های مختلف دانشی چون مهندسی و علوم انسانی است و با برخورداری از پژوهشکده‌هایی که به صورت تخصصی در حوزه‌هایی چون محیط زیست؛ لیزر و پلاسما؛ فضای مجازی و آزمایشگاه کوآنتوم و کامپیوتر کار می‌کنند و دانشکده‌های فنی دانشگاه که مسئولیت تامین نیروی انسانی متخصص برای وزارت نیرو را برعهده دارند، از توان و ظرفیت بالایی برخوردار است.

در ادامه این دیدار عبدالرحمانف وزیر آموزش عالی ازبکستان با اظهار خرسندی برای حضور در دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به سفر رئیس جمهور این کشور به جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک، هدف از بازدید از دانشگاه شهید بهشتی را بررسی راه‌های گسترش همکاری مشترک بین دو کشور ایران و ازبکستان عنوان کرد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، آموزش در ازبکستان به سرعت در حال پیشرفت است. ما معتقدیم آموزش به عنوان نیروی محرکه اقتصاد نقش مهمی دارد؛ از این رو اخیراً اصلاحاتی در وزارتخانه‌های ازبکستان صورت گرفته و عنوان وزارتخانه‌ای که من در آن خدمت می‌کنم به وزارت آموزش عالی، علوم و نوآوری تبدیل شده است.

عبدالرحمانف، با تاکید بر افزایش سطح مبادلات علمی بین دانشگاه شهید بهشتی و وزارت علوم ازبکستان خواستار برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک شد و از آمادگی وزارت علوم اربکستان برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مورد توافق و امضاء تفاهم نامه برای تبادل استادان و محققان خبر داد.

وزیر آموزش عالی ازبکستان با اشاره به حوزه‌های مورد نظر برای انجام تبادلات علمی گفت: این کشور در شاخه‌ها و حوزه‌هایی همچون مشکلات اکولوژیک؛ کشاورزی؛ امنیت غدایی؛ انرژی؛ شاخه‌های جدید کامپیوتر و هوش مصنوعی؛ تکنولوژی ساخت و ساز؛ مصالح ساختمانی؛ نساجی و حوزه‌های اقتصادی آماده همکاری‌های مشترک است.

دانشگاه شریف تجارب خود را در تاسیس پارک علم و فناوری با ازبکستان به اشتراک می‌گذارد

وزیر علوم و نوآوری ازبکستان و هیات همراه نیز از دانشگاه صنعتی شریف بازدید کردند. هیات میهمان از کشور ازبکستان در ابتدا با حضور در ساختمان ریاست دانشگاه با رسول جلیلی رئیس دانشگاه، حدادپور معاون پژوهش و فناوری و مسیحی مدیر امور بین‌الملل و برخی دیگر از مسئولان دانشگاه صنعتی شریف دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این نشست، پس از معرفی فعالیت‌های دانشگاه صنعتی شریف خصوصا ظرفیت‌های تکنولوژی و فناوری دانشگاه، طرفین درباره همکاری‌های علمی و فرهنگی در زمینه‌های مختلف به تبادل نظر پرداختند. همچنین همکاری در رشته‌های مختلف مهندسی از جمله مهندسی انرژی و مهندسی کامپیوتر از دیگر مواردی بود که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.

همکاری و به اشتراک گذاشتن تجارب طرفین در تاسیس پارک‌های علم و فناوری و شتابدهنده‌ها از دیگر زمینه‌های مورد توافق در این نشست بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha