۳۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۱۶
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 85145982
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نبرد جنین چه پیامی برای اسرائیل دارد؟

۳۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۱۶
کد خبر: 85145982
نبرد جنین چه پیامی برای اسرائیل دارد؟

تهران – ایرنا - ارتش رژیم صهیونیستی در جریان یورش روز گذشته خود به اردوگاه جنین در کرانه باختری رود اردن با مجموعه ای از تاکتیک‌ها و روش‌های جدید نبرد و مقابله نیروهای مقاومت روبرو و بشدت غافلگیر شد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فلسطینی سما امروز (سه شنبه) طی گزارشی درباره روش های جدید رزمندگان مقاومت فلسطین در رویارویی با نظامیان صهیونیست نوشت: ارتش رژیم صهیونیستی در جریان یورش اخیر به جنین بارها شاهد به کمین افتادن نیروها و خودروهای جنگی خود از سوی نیروهای مقاومت بود که باعث شد عناصر آن یا نتوانند به هدف خود برسند یا مجبور به عقب نشینی شوند و چندین زخمی نیز به جای بگذارند.

این خبرگزاری نوشت: افتادن چندین باره نظامیان رژیم صهیونیستی در کمین نیروهای مقاومت و به جای گذاشتن ۷ زخمی به خودی خود نشانگر سطح قابل توجهی از پیشرفت نیروهای مقاومت بود، امری که در عین حال برای ارتش اشغالگر شوک آور بود.

این گزارش حاکی است: این شوک سراسر تشکیلات نظامی رژیم صهیونیستی را در بر گرفت و باعث شد تا در کارآمدی اقدامات نظامیان صهیونیست در اردوگاه های کرانه باختری به ویژه ارودگاه جنین که همواره محلی دشوار برای آنان بوده است، دچار تردید شود.

نکته دیگر که باعث شوک به تشکیلات نظامی رژیم صهیونیستی شد، اطلاع نیروهای مقاومت از مسیرهای عقب نشینی نظامیان این رژیم بود به گونه ای که از آنان در راه بازگشت با انفجار بمب های دست ساز در مسیر خود پذیرایی کردند.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نیز در همین رابطه نوشت که ارتش اسرائیل در حال بررسی این امر است که آیا مواد منفجره قبلاً (از سوی رزمندگان مقاومت) کار گذاشته شده بود یا بلافاصله پس از حمله ارتش اسراییل به جنین کار گذاشته شد و این که چگونه فلسطینی ها توانستند از مسیرهای عقب نشینی آنها اطلاع پیدا کنند؛ این در حالی است که یک منبع نظامی در ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده که بمب بزرگی که خودروی نظامی "ببر" در جنین را منفجر کرد، حاوی ۴۰ کیلوگرم مواد منفجره بوده است.

یک سرکرده در فرماندهی مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعتراف کرده که استفاده از چنین بمب قدرتمندی از ویژگی های مبارزاتی حزب الله در مرز لبنان و حماس در مرز نوار غزه است.

نبرد جنین چه پیامی برای اسراییل دارد؟

روش جدید مقابله رزمندگان مقاومت فلسطین با تعدی گری ارتش رژیم صهیونیستی در جنین، متجاوزان صهیونیست را مجبور کرد تا تخلیه زخمی ها آنها به دلیل آسیب دیدن بیش از ۵ خودروی نظامی ارتش اسراییل که بدلیل انفجار بمب های دستی دچار مشکل شده بودند با تاخیر انجام شود، امری که آنها را ناچار به استفاده از بالگرد آپاچی کرد تا بتوانند نظامیان خود را پوشش دهند و برای نخستین بار پس از عملیات "سپر پیشگیرانه" در سال ۲۰۰۲ تاکنون، با راکت زمین به هوا، رزمندگان فلسطینی را هدف بگیرند.

خودروی جیپی نظامیان صهیونیست که در جنین توسط رزمندگان مقاومت منفجر شد از نوع "پنتر" به معنای "یوزپلنگ" بود که از سال ۲۰۲۱ برای عملیات هجوم به شهرهای کرانه باختری در نظر گرفته شده بود و امکان حمل ۱۴ نظامی را دارد و ضد گلوله و انفجارهای کوچک است که در سال ۲۰۲۳ نیز توان دفاعی اش تقویت شده بود، به همین دلیل انفجار چنین خودرویی در جریان مقابله اخیر نیروهای مقاومت فلسطین، یک شوک برای ارتش رژیم صهیونیستی محسوب می شود.

روند تخلیه نظامیان صهیونیست زخمی در جنین از محل انفجار بمب های دست ساز بیش از یک ساعت به طول انجامید و همین امر سبب شد تا فرماندهان ارتش این رژیم این بیم را مطرح کنند که دیگر قواعد بازی با مقاومت فلسطین تغییر کرده است. فرماندهی منطقه مرکزی اسراییل نیز از شوکه شدن این فرمانده اسراییل خبر داد و اعلام کرد که "شوکه شدیم"، این رخداد در چنین مکانی واقعا امری خطرناک است.

یک پایگاه اطلاعاتی اسرائیلی موسوم به «اینتلی تایمز» نیز خاطرنشان کرده که عملکرد ارتش اسراییل در جنین باید خیلی زود به نتایج خود می رسید، چرا که اینجا هنوز غزه یا جنوب لبنان نیست و در چنین شرایطی باید از همه امکانات استفاده کرد و شرایط را تحت کنترل گرفت، اما وقتی عملیات بازداشت مبارزان فلسطینی گره می خورد و مجبور به عملیات چتربازی می شویم دیگر نمی توان گفت اوضاع در کنترل است.

در همین حال سرتیپ "اورن آبمن"، فرمانده سابق تیپ عملیات علیه جنین در ارتش رژیم صهیونیستی نیز گفت که واقعیت ها تغییر کرده است و – به زعم وی – باید به حالت جنگی درآمد و از همه ابزارها برای خاموش کردن منبع آتش استفاده کرد. هر جایی که از آن به سوی اسرائیل شلیک می شود باید نقطه هدف باشد و ویران شود.

ادامه گزارش خبرگزاری فلسطین سما حاکی است: ارتش رژیم صهیونیستی هنوز این واقعه تکان دهنده را هضم نکرده است، واقعه ای که در سال ۲۰۰۲ در انتفاضه مسجد الاقصی افتاد و طی آن نیروهای مقاومت اقدام به حملات انفجاری کردند تا جایی که ارتش رژیم صهیونیستی مجبور به آوردن نیروهای بیشتری به جنین شد از جمله این نیروها واحد مخصوص موسوم به «دوودووان» بود تا بتواند بر اوضاع مسلط شود و آتش باری شدید نیروهای مقاومت را خاموش کند.

نبرد جنین چه پیامی برای اسراییل دارد؟

«تساحی هنگبی» رئیس کمیته امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز در این خصوص گفت که جنین به مرکز مقاومت فلسطینیان تبدیل شده است و اگر در جنین اقدامات لازم را انجام ندهیم باید شاهد انفجار بمب در اتوبوس ها و در قلب تل آویو باشیم.

خبرگزاری سما افزود: رویارویی سخت مقاومت با نیروهای اشغالگر در جنین، تحول بزرگی در روند عملکرد و روشهای آنها در مقابله با ارتش اسرائیل و گشتی های آن است که هر وقت بخواهند به کرانه باختری یورش می‌برند. اتفاقات روز دوشنبه حساب و کتاب سران ارتش اسراییل را به هم خواهد ریخت چرا که از امروز به بعد در اردوگاه جنین و بقیه مناطق کرانه باختری دیگر برایشان فرش قرمز پهن نخواهد بود.

از سوی دیگر روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» نیز نوشت که جنین به بمب ساعتی تبدیل شده است و وب‌سایت عبری «میدا» نیز اعلام کرده که تهدیدات رو به افزایش است و رزمندگان مقاومت جسورتر از همیشه شده اند.

«گادی شمنی»، فرمانده سابق ستاد فرماندهی مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی نیز به قدرت نیروی مقاومت در جنین برای مقابله با ارتش اسرائیل اذعان و تاکید کرده که جنین به سطحی از توانمندی مقابله رسیده که باید ارتش درباره آن به اندیشه و ارزیابی بنشیند تا دوباره با پیروزی فلسطینی ها مواجه و شگفت زده نشود.

مایکل میلشتاین، نویسنده صهیونیست نیز نوشت: امروز تحلیلی را که یک سال پیش درباره این موضوع منتشر کرده بودم، دوباره معرفی می کنم؛ چرا جنین؟... در سال گذشته، منطقه کرانه باختری همچنان کانون تنش‌های امنیتی بود. تنها چیزی که تغییر کرده است، ضعف روزافزون تشکیلات خودگردان فلسطین است که تقریبا حضوری در این منطقه ندارد و این موجب رشد سلطه حماس شده است که می خواهد نمونه جنین را در دیگر مناطق کرانه باختری نیز تکرار کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha