توجه به صلح و سازش لازمه سیستم قضایی ایران است

همدان- ایرنا- عضو انجمن حقوق بین الملل و دبیرکل دیوان داوری بین المللی خاورمیانه گفت: مسئله صلح و سازش و روانشناسی جنایی تا حدودی در نظام قضایی کشورمان فراموش شده است در حالی که این موضوع در کشورهای مختلف جهان از اهمیت و ضرورت بالایی برخوردار است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، علیرضا یاوری در اولین همایش طرح وکلای مصلح همدان اظهار داشت: برای نمونه در ایالت هایی از کشور آمریکا به جای مجازات قصاص حکم به مجازات حبس داده می‌شود.

وی ادامه داد: هرچند سال یکبار با تشکیل شورایی در دادگاه ایالتی و حضور در زندان و صحبت با مجرم، بررسی می‌شود که اگر فرد مجرم از آسیبی که به جامعه و فرد وارد کرده در اعماق وجود خود پشیمان است سپس مجازات حبس وی را تقلیل داده و زودتر از موعد آزاد می شود.

دبیرکل دیوان داوری بین المللی خاورمیانه با اشاره به آمار بالای ورودی پرونده ها در دستگاه قضایی ایران افزود: سیستم تقنینی ایران می تواند روش های جایگزین مختلفی را در رسیدگی به اختلافات به کار گیرد تا میزان دعاوی کاهش یابد.

رییس کل دادگستری استان همدان هم با اشاره به اینکه اگرچه دیدگاه جامعه نسبت به وکلا و قضات به ناحق دیدگاه مثبتی نیست، اظهار داشت: یکی از کارکردهای اصلی این طرح وکلای مصلح اعتمادسازی بین مردم و ترمیم این جایگاه در اذهان عمومی است.

توجه به صلح و سازش لازمه سیستم قضایی ایران است

محمدرضا عدالتخواه افزود: برای این عمل پسندیده نیاز به یافتن مستندات نیست و فطرت هر انسانی این عمل را می پسندد، بنابراین کانون ها در همایش های خود به ارائه آمار در خصوص تعداد پرونده های منجر به سازش بپردازند تا چهره واقعی وکلا را به جامعه بشناسانند.

وی با اشاره به نفع اخروی ورود وکلا به مقوله صلح و سازش اضافه کرد: ایجاد زمینه صلح و سازش بین مردم بارها در مقدسات شیعه و کلام امیرالمومنین علی (ع) در نهج البلاغه مورد تاکید قرار گرفته است که نشان می دهد سازش بین مردم فراتر از یک مسئله اخلاقی، یک تکلیف دینی و شرعی است.

معاون مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری همدان هم با اشاره به اینکه طرح وکلای مصلح از سال ۱۴۰۰ به ابتکار ریاست دادگستری استان همدان طرح و پیگیری شده است، گفت: ۳۲۷ نفر از وکلای استان اعم از وکلای عضو کانون وکلا و مرکز وکلای قوه قضاییه عضو وکلای مصلح هستند و تعداد یک هزار و ۸۳۱ پرونده از ۲ هزار و ۶۳۸ پرونده ثبت شده در دادگستری استان در حال مصالحه است.

سید هادی مصطفوی با بیان اینکه خیلی از شعبه های در دادگاه و شورای حل اختلاف در زمینه طرح صلح و سازش فعال هستند، افزود: رویکرد قوه قضاییه به سمت کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی گرایش پیدا کرده است.

توجه به صلح و سازش لازمه سیستم قضایی ایران است

وی فلسفه تشکیل شوراهای حل اختلاف را سوق دادن پرونده ها به سمت سازش دانست و گفت: شوراهای حل اختلاف به نهادهای داوری، میانجیگری تبدیل شدند و ستاد های زیر مجموعه آن شامل ستاد تالیف قلوب و کمیته معتذرین شکل گرفته است.

معاون مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری همدان تاکید کرد: وکلا علاوه بر وکالت در دعوا باید وکیل در صلح هم باشند همانگونه که از منظر فقهی نیز وکیل در دعوا وکیل در صلح هم هست.

مصطفوی تاکید کرد: وکلای کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه در جهت سوق دادن اصحاب دعوا به سمت سازش باید قدم بردارند.

وی کنترل ورودی پرونده ها به قوه قضاییه را یادآور شد و گفت: در سند تحول قوه قضاییه نیز به این مهم اشاره شده است که نیازمند حمایت بیشتر از سوی دستگاه قضا و وکلا است.

توجه به صلح و سازش لازمه سیستم قضایی ایران است

رییس کانون وکلای دادگستری استان همدان، مبنای طرح وکلای مصلح را عقلایی، شرعی، اخلاقی و قانونی دانست و گفت: نفع جامعه وکالت و وکلا ایجاب می کند در شرایطی که نهاد وکالت بیش از پیش آماج حملات و تخریب از سوی برخی از خواص و ارگان ها قرار گرفته است، تا حد ممکن به مقابله با

آن بپردازند و اثبات کنند که برخلاف تبلیغات سوء صورت گرفته، وکیل درصدد رفع مشکل مردم و ادای وظیفه اجتماعی است.

مهدی غلامی جلال طرح وکلای مصلح را راهی برای نیل به این مقصود دانست و افزود: در ۸۰ جای قرآن کریم به سازش و اصلاح ذات البین اشاره شده است و سیره ائمه نیز تاکید بر سازش است بنابراین اقدام وکیل در این خصوص وظیفه شرعی، دینی و اخلاقی وی است.

وی اضافه کرد: اقدام وکیل برای سازش با ارزش بوده و موجب ترمیم و اصلاح چهره وکالت که به ناحق مخدوش شده ، می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha