سفیر: اوگاندا ظرفیت‌های خوبی برای جذب گردشگران ایرانی دارد

اراک - ایرنا - سفیر اوگاندا در ایران گفت: این کشور ظرفیت‌های خوبی برای جذب گردشگران ایرانی دارد.

به گزارش ایرنا، «محمد تزیکوبا کیسا مبیراء » عصر چهارشنبه در نشست کارگروه صادرات غیرنفتی استان مرکزی و دیدار هیات تجاری و اقتصادی اوگاندا با فعالان اقتصادی استان در اراک، افزود: اوگاندا طبیعت بکر و کوهستان‌های مناسب برای پیاده‌روی دارد.

وی بیان کرد: عزم دولت اوگاندا تمرکز در گردشگری و جذب گردشگر است.

سفیر اوگاندا در ایران ادامه داد: زمینه اخذ ویزا در این کشور تسهیل شده و امنیت خوبی در اوگاندا برای حضور گردشگران وجود دارد.

تزیکوبا کیسا مبیراء عنوان کرد: اوگاندا قهوه خاص ارکانیگ دارد که می‌تواند به استان مرکزی صادر شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: ۵۴ کشور مستقل در قاره آفریقا در تصمیمات بین‌الملل موثرند و این نشان از اهمیت این کشورها در گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی دارد.

« حسن میرزاخانی» افزود: جمهوری اسلامی ایران خود را دوست و حامی کشورهای آفریقایی می‌داند و در تلاش است در چارچوب‌های متنوع تعاملات خود را با این کشورها توسعه بخشد.

وی بیان کرد: کشور اوگاندا پتانسیل و ظرفیت‌های خوبی برای گسترش مناسبات با ایران دارد و استان مرکزی به عنوان یکی از مهمترین استان‌های کشور از اراده کافی برای رونق بخشی روابط با آفریقا برخوردار است‌.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی ادامه داد: جمهوری اسلامی تلاش دارد در قالب‌های متعدد روابط خود را با کشورهای آفریقایی افزایش دهد و دولت سیزدهم هم بر روابط با کشورهای آفریقایی تاکید دارد و آن را یکی از سیاست‌های کاری خود قرار داده است.

میرزاخانی اظهار کرد: اوگاندا پتانسیل و ظرفیت خوبی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه دارد.

وی گفت: استان مرکزی از توانمندی‌ و تجربیات فراوان برای گسترش روابط با اوگاندا برخوردار است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی افزود: اوگاندا به عنوان کشور مهم در شرق آفریقا می‌تواند دروازه ورود ایران به این کشورها باشد.

میرزاخانی تاکید کرد: صدور خدمات مهندسی و دانش بنیان توسط استان مرکزی از جمله توانمندی‌های شرکت‌های این استان است.

وی گفت: بخشی از تجارت با اوگاندا از طریق کشورهای ثالث و غیرمستقیم است که این روند به نفع اوگاندا و ایران نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی ادامه داد: این استان آماده انتقال تجربیات علمی و فنی به اوگاندا است و هیچ مانعی برای انتقال وجود ندارد.

میرزاخانی تصریح کرد: در اوگاندا معادن قوی وجود دارد که نیازمند استخراج علمی و منطبق با تکنولوژی روز است و استان مرکزی در این راستا نیز آمادگی لازم را دارد.

وی گفت: هفت هزار و ۹۰۰ قلم کالا در استان مرکزی تولید می‌شود و بیشتر این کالاها مربوط به نیازمندی‌های اوگاندا است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی اضافه کرد: این استان آمادگی برپایی نمایشگاه توانمندی‌های استان مرکزی را در پایتخت اوگاندا دارد.

میرزاخانی اظهار کرد: امید است چارچوب اصلی تفاهم با اوگاندا تهیه و در تهران به امضای طرفین برسد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی هم در این نشست گفت: سال گذشته تعدادی از سفرا از جمله سفیر اوگاندا به دعوت اتاق بازرگانی در استان مرکزی حضور پیدا کردند که از ظرفیت‌های استان به خوبی استقبال شد و بنا به پیگیری‌های اتاق بازرگانی دومین سفر این هیات شکل گرفت.

« علی جودکی» افزود: هیات تجاری اوگاندا از روز گذشته سفر خود را به استان مرکزی آغاز کرد و تاکنون از سه واحد در زرندیه، ۲ واحد در ساوه و ۳ واحد در اراک بازدید کردند و به طور قطع با بازدید از هشت واحد، نمی‌توان توانمندی‌های این استان را نشان داد.

وی بیان کرد: به دلیل اینکه فعالیت این هیات بیشتر کشاورزی است، بازدیدها با محوریت محصولات مورد نیاز کشاورزی از جمله سم، آفت کش، ادوات کشاورزی صورت گرفت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: سفیر اوگاندا علاقه‌مند به ایجاد ظرفیت در استان مرکزی است و امید است تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه انجام شود.

جودکی اظهار کرد: کشور اوگاندا ظرفیت بسیار خوبی برای تجار دارد تا کالاهای خود را به این کشور صادر کنند.

وی گفت: بیشتر کالاهای وارداتی اوگاندا ماشین‌آلات معدنی، انواع دارو، پلی‌اتیلن، اسکلت فلزی، انواع مصالح ساختمانی، شیشه، داروهای دامی، ادوات کشاورزی، انواع سموم و آفات دفع نباتات است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: امید است سطح روابط تجاری ۲ کشور در شش ماهه دوم سال ۲۰۲۳ افزایش چشمگیری داشته باشد و با روند خوبی طی شود.

جودکی اظهار کرد: استاندار مرکزی دستور انعقاد و تنظیم تفاهم‌نامه با هیات تجاری اوگاندا را با محوریت اتاق بازرگانی صادر کرد.

وی گفت: با توجه به شواهد، امکان ارتقای سطح روابط تجاری بین ۲ کشور اوگاندا و ایران وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز در ادامه این نشست گفت: سال گذشته سفیر اوگاندا به همراه پنج سفیر دیگر به استان مرکزی برای حضور در نمایشگاه سنگ دعوت شدند و این سفر در ادامه سفر سال گذشته است.

« ناصر بیکی» افزود: امروز (چهارشنبه) این هیات تجاری از سه شرکت بزرگ صنعتی و تولیدکنندگان ماشین آلات صنعتی اراک بازدید کردند.

وی بیان کرد: کشور اوگاندا ۴۴ میلیون نفر جمعیت دارد اما بین هفت کشور قرار گرفته و اتاق بازرگانی در این خصوص به دنبال یک بازار ۳۰۰ میلیون نفری برای افزایش صادرات از طریق این کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ به اوگاندا یک میلیون ۶۶۸ هزار دلار و در سال گذشته یک‌میلیون و ۲۲۸ هزار دلار بود است که نشان از روند کاهشی دارد.

بیکی بیان کرد: کشور اوگاندا ظرفیت بسیار خوبی در محصولات کشاورزی و معدنی دارد و شکر، لبنیات، چای، قهوه، طلا، ذرت از جمله صادرات این کشور است که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعت ایران دارای حدود سه هزار واحد صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha