انجمن آثار و مفاخر فرهنگی چهارمحال و بختیاری فعال شد

شهرکرد-ایرنا-انجمن آثار و مفاخر فرهنگی چهارمحال و بختیاری چهارشنبه شب با حضور رییس انجمن ، استاندار ، رییس مجمع نمایندگان و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر استان در دفتر امام جمعه شهرکرد به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا، همزمان با آغاز فعالیت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی چهارمحال و بختیاری، تفاهمنامه همکاری این انجمن با استانداری به امضا محمود شالویی و غلامعلی حیدری رسید.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین نشست انجمن چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این انجمن اکنون در شهرکرد دایر شده است و در صورت صدور مجوز از سوی هیات امنا این شهرستان بروجن نیز دایر می‌شود.

محمود شالویی اظهار داشت: بزرگداشت مفاخر و حفظ و نگهداشت آثار فاخر فرهنگی از مسئولیت‌های این انجمن در استان‌هاست.

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت:هر استان مفاخر خاص خود را دارد و این استان مفاخر بزرگ و نامی مانند آیتالله دهکردی، دهقان سامانی، عمان سامانی، میرزا حبیب دستان، بی بی مریم، علیمردان‌خان و سرداران و شهیدان دفاع مقدس دارد.

غلامعلی حیدری اظهار داشت: مقام معظم رهبری از بی بی مریم که در مقابل استمعار انگلیسی ها ایستاد نام برده اند و در بین زنان و مردان مفاخر بزرگی وجود دارد.

به گفته وی،هویت هر استان مفاخر فرهنگی است و با راه‌اندازی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی این خلا در معرفی مفاخر به نسل جوان برطرف خواهد شد.

استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در جنگ ترکیبی دشمن علیه ایران یکی از بهترین مولفه های معرفی آثار و مفاخر فرهنگی است و اگر چه بسیاری از مفاخر این استان ناشناخته هستند ولی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در معرفی این بزرگان تلاش وافر داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: هر جامعه ای به مفاخر خود شناخته می شود و جامعه‌ای که مفاخر خود را نشناسد، جامعه مرده است و مفاخر فرهنگ خالق هنجارها هستند و هنجارها ارزش آفرین هستند.

احمد راستینه هفشجانی اظهار داشت: در این زمینه گلایه وجود دارد که چرا انجمن مفاخر از ظرفیت کمیسیون فرهنگی برای تبیین فعالیت‌های خود استفاده نکرده است و یک گام خوبی در مجلس و دولت برداشته شده است و تلاش شده اعتبارات بخش فرهنگ از یک درصد سهم بودجه اعتبارات عمومی کشور به ۲.۵ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد:برای کشوری که زیربنا و جان مایه حرکتی آن بر پایه مفاخر فرهنگی هنری است اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان عدد ناچیزی است و در حالی که برخی از همسایگان حوزه تمدن فرهنگی ما هستند در تلاشند به خاطر همین غرابت همین همسایگی تمدنی ما ، مفاخر ایران را به نام خود ثبت کنند.

به گفته وی، در برنامه هفتم به بخش حوزه آثار و مفاخر فرهنگی کمتر توجه شده است در حالی که به صورت جدی باید به این حوزه توجه شود.

راستینه ادامه داد: چهارمحال و بختیاری دارای مفاخر بزرگی است که نیاز است به جوانان معرفی شود و جوانان را با آثار فاخر این مفاخر آشنا کرد.

وی گفت: در مجلس اعلام آمادگی کرده‌ایم و انتظار این است در دولت سیزدهم به صورت جدی به بخش فرهنگ توجه شود و اعتبارات حوزه فرهنگ جز اعتبارات مظلوم کشور است.

نماینده مردم شهرستان شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی گفت: در ایران آنچه تمدن خلق کرده بخش فرهنگ بوده است به واسطه مفاخر فرهنگی بزرگ خود اسلام را به جهان معرفی کرد و آنچه سرکشتگی هویتی را می‌تواند ساماندهی کند، بخش فرهنگ است که در همه دولت‌ها این بخش مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، در این نشست تفاهمنامه فعالیت همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با استانداری چهارمحال و بختیاری به امضا رسید.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۱ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است و برخی از مفاخر حوزه دینی و علوم اسلامی و ادبیات آن شهرت ملی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha