تبلور همراهی سه قوه در ایستگاه اول تیر کرمان

کرمان - ایرنا - حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی به عنوان دولت یا قوه مجریه، نمایندگان مردم در خانه ملت در کنار زحمتکشان دستگاه قضا در استان کرمان آن هم در همایش بزرگداشت و شروع هفته قوه قضاییه، نمایانگر همراهی تمام و کمال یک مجموعه بود که رییس کل دادگستری کرمان نمودهای آن را برشمرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صبح روز پنجشنبه اول تیرماه امسال همزمان بود با تجدید بیعد کارکنان و مدیران دستگاه قضا در گلزار شهدای کرمان با شهدا به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی؛ سپس به سمت تالار فرهنگ و هنر کرمان رفتند تا میزبان مدیران سایر دستگاه های اجرا باشند.

از نماینده ولی فقیه در استان گرفته تا استاندار، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان در هر قوه آمده بودند تا به این وسیله هم خداقوت و خسته نباشیدی به سختکوشان عرصه قضا گفته باشند و هم نشان دهند که در اجرای برنامه ها، حل مشکلات و نیز تدوین راهبردها با مجموعه قضایی یکدل و همراه هستند؛ نکته ای که استاندار کرمان بخوبی زوایای آن را باز کرد و گفت که مجموعه قضایی یک پای مهم و ثابت تصمیم های شورای تامین است.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی رییس کل دادگستری کرمان هم از جمله مظاهر و نمودهای این همراهی در استان را برشمرد و گفت که حتی در مبارزه با فساد در استان، همه این مجموعه های مستقر در استان باهم همراه هستند و خروجی های آن نیز نمود داشته است.

وی البته دیروز در نشست خبری خود نیز خبری درباره بازداشت و برخورد با مدیرانی که مرتکب هرکدام از مظاهر فساد شده بودند، ارائه داد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

اما همایش محوری قوه قضاییه در استان کرمان در نخستین روز هفته قضا درحالی با حضور گسترده مدعوین همراه بود که با حدود نیم ساعت تاخیر شروع شد؛ علت مهم آن نیز قطع برق در آن سالن بزرگ بود سبب تاریکی و گرمای زیاد آن شده بود و پس از وصل برق، همایش شروع و سخنرانی ها نیز آغاز شد.

رونمایی از سند هویتی شهید حقوقدان کرمان

البته بعد از اتمام سخنرانانی ها از سند هویتی و شناسنامه شهید محمد نوروززاده از شهدای شاخص و حقوقدان دادگستری استان کرمان رونمایی شد.

شهید نوروززاده راوری در سال ۱۳۱۸ در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود که حدود سال ۱۳۴۹ به عنوان دادیار در دادگستری شهرستان خرم آباد استان لرستان و در ادامه در چند شهرستان کرمان مشغول خدمت شد تا اینکه در فروردین ماه ۱۳۶۱ در عملیات فتح المبین مفقود الاثر شد. پیکر مطهر این شهید هنوز تحویل خانواده نشده و برخی خبرها نیز در سال های گذشته از مشاهده ایشان در اردوگاه های اسرا در عراق و حتی تحویل وی به اردگاه منافقین در عراق حکایت داشت؛ البته صورت و سنگ قبر نمادین از این شهید در گلزار شهدای کرمان ایجاد شده است.

تمبر شهدای هفت تیر در استان کرمان

در این آیین همچنین از تمبر شهدای هفتم تیر در استان کرمان که توسط اداره کل پست استان تهیه شده، رونمایی شد.

انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی یا در اخبار حادثه هفتم تیر، حادثه بمب گذاری در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی است که در هفتم تیر ۱۳۶۰ منجر به شهادت ۷۴ نفر از اعضای این حزب شد. در این حادثه آیت الله سید محمد بهشتی رییس دیوان عالی کشور و دبیرکل حزب جمهوری اسلامی از جمله شهدا بود.

برای همت قضاوت

نماینده ولی فقیه در استان کرمان در این نشست کار قضات را دشواتر و حساس برشمرد و گفت: قضاوت، داوری و حکم دادن کار انسان های برجسته و البته خدا ترس و از خودگذشته است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی با تشریح ابعاد مختلف قضاوت از جنبه های عدالت فردی و جنبه های اجتماعی آن گفت: عدالت یعنی گذاشتن هر چیز در جای واقعی خود و مبارزه با تبعیض؛ یعنی دستگاه قضا جلو تجاوز به حدود و حقوق را بگیرد و اگر کسی به این حدود و حقوق تعرض کرد با قدرت عادلانه دستگاه مواجه است.

وی همچنین تاکید کرد: دستگاه قضا در حوزه ماموریت های خود نیز با دشواری های زیادی روبه رو است زیرا باید حریم و حرمت انسان ها را در تمامی حوزه ها حفظ کند و در این راستا برای حفظ جان، مال، آبرو و ناموس افراد تلاش می کند.

قوه قضاییه پناه مردم

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه قاضی و کار قضاوت الزامات سخت و فرصت ها و تهدیدهایی دارد اظهارداشت: قوه قصاییه به دلیل عملکرد خوبی که داشته پناه مردم شده است.

وی تصریح کرد: نظام های سنتی مانند سران طوایف و شوراهای حل اختلاف نیز در راستای اجرای عدالت در جامعه و کاهش ورودی پرونده ها به دادگاه ها بسیار خوب عمل کرده اند؛ دستگاه قضایی به دولت نیز بسیار کمک می کند.

فداکار اظهار داشت: یک پای ثابت تصمیم های شورای تامین دستگاه قضایی است که در تصمیم سازی ها و نیز کمک به اجرای آنها نقش مهمی ایفا می کند.

به گفته وی هر جا مشکل در بحث حاشیه نشینی داریم بخش عظیمی از کار بر دوش دستگاه قضایی است.

استاندار کرمان تصریح کرد: دستگاه قضایی در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز اقدامات زیادی انجام داده و ماموریت هایی در احیای کارخانه ها و رونق تولید داشته که باید آنها را در مقوله ای مجزا به مردم اعلام کند.

همدلی سه قوه در اوج

رییس کل دادگستری استان کرمان نیز گفت: امروز پیام همراهی، همدلی و هماهنگی را که بین قوای مجریه، مقننه و قضاییه در این استان وجود دارد می خواهیم از طریق این همایش اعلام کنیم و این مهم در کرمان در اوج قرار دارد.

حجت الاسلام حمیدی افزود: امروز وجوه مشترک در کشور بین دستگاه های مختلف داریم؛ اگر حرف از مبارزه با فساد است هم نمایندگان مردم هم دولت و هم دستگاه قضا با همکاری این کار را انجام می دهند.

وی همچنین گوشه ای از عملکرد دستگاه قضا در استان طی یکسال گذشته را تشریح کرد.

مسائل اقتصادی و ورودی پرونده ها

رییس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز با بیان اینکه برای کاهش پرونده های قضایی، راهی جز اصلاح مسائل اقتصادی وجود ندارد گفت: بیش از ۷۰ درصد ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی ناشی از مسائل اقتصادی هستند.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: امروز به اذعان کارشناسان در بسیاری از حوزه ها در کشور به رتبه های خوبی دست یافته ایم و از مرحله تحریم های اعمال شده علیه کشور عبور کرده ایم؛ از این رو به آینده اقتصاد ایران امیدواریم و با اقتدار این مسیر را دنبال می کنیم.

وی تصریح کرد: برنامه هفتم توسعه کشور در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد و در برنامه ششم احکام مهمی برای دستگاه قضایی کشور وارد شده اما بررسی ها نشان می دهد بخش زیادی از احکام این برنامه، در حوزه قضایی به دلیل تامین نشدن منابع ناقص است و اجرا نشده است.

پورابراهیمی بر آسیب شناسی دلایل اجرانشدن احکام مربوط به دستگاه قضایی در برنامه ششم توسعه کشور تاکید کرد و ادامه داد: پیشانی برنامه هفتم توسعه کشور، پیشرفت اقتصادی توام با عدالت است و این نشان می دهد که موضوع عدالت بر حوزه های مختلف تاثیرگذاشته است.

شهید بهشتی همواره از ولایت دفاع کرد

عضو کمیسیون آموزش و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: شهید بهشتی اندیشه های سیاسی، فرهنگی و مواضع انقلابی خود را هیچگاه در سکوت باقی نگذاشت و همواره از ولایت فقیه دفاع کرد.

محمدمهدی زاهدی افزود: مدیریت انقلابی و جهادی، فروتنی، وفاداری و نظم انقلابی از مهمترین ویژگی های شهید بهشتی است.

وی اظهار داشت: قوه قضاییه باید برای تربیت قضات متخصص در راستای مقابله با تخلفات، فضای دیجیتال آماده کند و حاکمیت نیز باید بداند به قوه قضاییه رسیدگی کند زیرا حساسیت کار قضایی بسیار بالاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha