۲ تیر ۱۴۰۲، ۸:۰۲
کد خبرنگار: 5476
کد خبر: 85148283
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کمبود فضای آموزشی و قدیمی بودن مدارس، مشکل این روزهای زنجان

زنجان - ایرنا - سه درصد از مدارس استان، تخریبی است و حدود ۲۸ درصد نیز نیاز به مقاوم‌سازی دارد اما علاوه بر قدیمی بودن مدارس، کمبود فضای آموزشی نیز مشکل این روزهای زنجان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدارس فرسوده‌ که برخی از آنها بیش از چند دهه قدمت دارد، تهدیدی برای امنیت دانش‌ آموزان است، این وضعیت خانواده‌ها را نگران می‌کند و آنها دلهره دارند که نکند دیوار ترک خورده یا سقف فرسوده بر سر دانش آموزان آوار شود.

به رغم تمامی تلاش‌های صورت گرفته برای ساخت مدارس جدید، هنوز هم مدارس فرسوده در سطح کشور وجود دارد که خطرآفرین است و حتی چندین مورد از حوادث تلخ و ناگوار در برخی مناطق کشور رقم خورده است که تا مدت‌ها از یادها نمی رود.

یکی از این حوادث که موضوع مدارس دارای امکانات کم یا تخریبی را در اذهان ماندگار کرد؛ آتش‌سوزی مدرسه دختران شین‌آباد بود که موجب مصدومیت ۲۹ دانش‌آموز دختر شد.

این حادثه که به جراحت شدید دانش‌آموزان منجر شد، عوارض روحی و اجتماعی جدی برای حادثه‌دیدگان، اعضای خانواده آنها و ساکنان روستا ایجاد کرد.

شاید همین حادثه موجب شد که مسئولان حساسیت بیشتری در حوزه امنیت مدارس داشته باشند، چون مدارس فرسوده و تخریبی در مناطق مختلف، امنیت معلمان و دانش‌آموزان را تهدید می‌کند.

طبق آمارها سه درصد از مدارس استان زنجان تخریبی است و حدود ۲۸ درصد نیاز به مقاوم‌سازی دارد.

قدیمی‌ترین مدرسه در استان زنجان مدرسه شریعتی است که در سال ۱۳۱۴ ساخته شده و به علت قدمت بنا چند بار مورد تعمیر و مرمت قرار گرفته است.

علاوه بر قدیمی بودن مدارس مشکل دیگری که در زنجان وجود دارد، کمبود فضای آموزشی است که نمود بیشتری در شهرکهای جدید و اقماری دارد.

خبرنگار ایرنا با توجه به اهمیت این موضوع به سراغ چند تن از اولیای دانش آموزان و مسوولان امر رفته و با آنها در این زمینه گفت و گو کرده است.

کمبود مدرسه در منطقه گلشهر زنجان

یکی از اولیای زنجانی در ارتباط با کمبود مدرسه به خبرنگار ایرنا گفت: در شیوه‌نامه جدید ثبت نام مدارس باید محل ثبت نام با محل زندگی مطابقت داشته باشد که همین امر موجب مشکل شدن کار ثبت نام شده است.

وی با بیان اینکه گاهی در برخی از شهرک ها مدرسه مورد نظر وجود ندارد، افزود: برای مثال در شهرک گلشهر و پونک که همجوار هستند مدرسه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش وجود ندارد و ما برای ثبت نام باید به یک شهرک دورتر برویم.

کمبود فضای آموزشی و قدیمی بودن مدارس، مشکل این روزهای زنجان

وی افزود: ثبت نام فرزند در شهرک دورتر از محل زندگی هزینه‌های جانبی از جمله سرویس مدرسه را به والدین تحمیل می‌کند که در این اوضاع اقتصادی رقم کمی نیست.

۲ شیفته شدن برخی مدارس زنجان به علت کمبود مدرسه

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل کمبود تعداد مدارس در سطح شهر برای سال جدید تحصیلی ناچار هستیم برخی مدارس را به صورت دو شیفت صبح و عصر دایر کنیم.

علی اسماعیلی به ماده ۱۸ قانون شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد و ابراز داشت: طبق این قانون، انبوه‌سازانی که ساخت بیش از ۲۰۰ واحد مسکونی را عملیاتی می‌کنند، موظف هستند خدمات آموزشی از جمله ساخت مدرسه را نیز برای ساکنان این واحدها اجرا کنند. طبق قانون، انبوه‌سازانی که ساخت بیش از ۲۰۰ واحد مسکونی را عملیاتی می‌کنند، موظف هستند خدمات آموزشی از جمله ساخت مدرسه را نیز برای ساکنان این واحدها اجرا کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: در حال حاضر در مناطقی مانند گلشهر کاظمیه و پونک این قانون عملی نشده است و این مناطق با کمبود مدارس مواجه هستند.

اسماعیلی گفت: در مجموع شهرک‌های حاشیه شهر زنجان از جمله گلشهر کاظمیه، پونک و در مناطق ابهر ناحیه یک و ۲، بزینه‌رود، خرم‌دره و خدابنده از لحاظ فضای آموزشی مشکلاتی وجود دارد که باید در کمترین زمان برطرف شود.

سه درصد مدارس استان زنجان تخریبی است

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان زنجان نیز درباره اقدامات صورت گرفته در ساخت مدارس، گفت: مطابق آمار احصا شده سه درصد مدارس استان تخریبی است و ۲۷ یا ۲۸ درصد باید مقاوم‌سازی شود.

حمیدرضا اسلامی با بیان اینکه مشکل کمبود مدارس مربوط به این است که شرکت‌های تعاونی مسکن به تعهدات خود در شهرک‌های جدید عمل نکرده‌اند، افزود: برای مثال در شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره و قیدار مبحث تبصره ۱۸ -ساخت مدارس- رعایت نشده است.

وی با بیان اینکه در زیباشهر، کوی قائم و الهیه مشکل مذکور وجود دارد، اضافه کرد: نوسازی مدارس با استفاده از اعتبارات دولتی و ظرفیت خیران به دنبال جبران کمبودهاست.

مدیرکل نوسازی مدارس استان زنجان با بیان اینکه طبق قانون در صورتی که ۵۰ درصد از اعتبارات لازم ساخت مدارس از طریق خیران تامین شود، دولت نیز ۵۰ درصد باقی مانده را پرداخت می‌کند، اضافه کرد: در سال های خیلی دور این درصد مشارکت پایین بود اما در سال‌های اخیر همکاری خیران بالا رفته است و ۳۰ تا ۴۰ درصد مدارس توسط خیران ساخته می‌شود.

کمبود فضای آموزشی و قدیمی بودن مدارس، مشکل این روزهای زنجان

وی با بیان اینکه گاهی حتی برخی از مدارس به صورت ۱۰۰ درصدی با مشارکت خیران ساخته شده است، افزود: خوشبختانه حضور خیران موجب پیشبرد اهداف در مدرسه‌سازی شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰ پروژه مدرسه سازی در استان زنجان فعال است، اضافه کرد: تقریبا از این تعداد ۷۰ درصد مدارس با مشارکت خیران در حال ساخت است. مدیرکل نوسازی مدارس زنجان: در حال حاضر ۱۵۰ پروژه مدرسه سازی در استان زنجان فعال است.

اسلامی در ارتباط با پیشرفت فیزیکی مدارس در دست ساخت نیز گفت: مدرسه ۱۲ کلاسه اسلام پناهی در شهرک اندیشه و ۱۲ کلاسه شهرک غرب که ۱۰۰ درصد خیرساز است تا مهرماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

اسلامی گفت: همچنین پروژه دوکلاسه قازخلو نیز که یک کلاس آن خیری و یک کلاس آن دولتی است تا مهر امسال به پایان می‌رسد.

وی در ارتباط با نیاز استان به مدارس نیز گفت: نیاز به ساخت مدارس در شهرک‌های اقماری همچنان وجود دارد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان زنجان با بیان اینکه بسیاری از مدارس در بافت قدیمی عمرشان افزایش پیدا می‌کند، گفت: از طرفی آیین نامه ساخت مدارس به مراتب هر سال سخت‌تر از قبل می‌شود و پیچیدگی‌های خاص خود را پیدا می‌کند، اما تا آنجا که اطلاع دارم تا سال ۱۴۱۰ نیاز به ساخت مدرسه در استان داریم.

برآیند:

استان زنجان با مشکل مدارس قدیمی و کمبود فضای آموزشی در مناطق شهری به ویژه شهرک های اقماری مواجه است که خوشبختانه در دولت سیزدهم با تخصیص اعتبارات و استفاده از ظرفیت خیران گام های بلندی در این زمینه برداشته شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha