۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۴
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85148803
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آلمان: روسیه باید هزینه بازسازی اوکراین را بپردازد

تهران- ایرنا- وزیر توسعه آلمان گفت روسیه باید در نهایت مجبور شود تا «هزینه بازسازی ویرانی‌های ناشی از جنگ در اوکراین» را بپردازد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، سونیا شولزه (Svenja Schulze) در گفت‌وگو با شبکه خبری «دویچه‌وله» افزود: آن‌ها [روسیه] باید بهای آنچه که تخریب کردند را بپردازند. این [بر اساس] حقوق بین‌المللی است. اینکه آن‌ها باید این هزینه‌ها را پرداخت کنند امری آشکار است.

وی ادامه داد: آن‌ها تمام زیرساخت‌ها را نابود کرند و باید هزینه‌ آن را بپردازند.

وزیر توسعه آلمان این اظهارات را پیش از شرکت در کنفرانس موسوم به «بازسازی اوکراین» در لندن بیان کرد. این کنفرانس یک گردهمایی بین المللی با حضور نمایندگان بیش از ۶۰ کشور است که با هدف آنچه «تامین بودجه برای اقدام در جهت بازسازی اوکراین» عنوان شده، برگزار می‌شود.

بنابر این گزارش، در پایان کنفرانس روز گذشته، حامیان مالی شرکت کننده از جمله آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس به پرداخت حدود ۶۰ میلیارد یورو (حدود ۶۵.۵ میلیارد دلار) متعهد شدند.

این درحالی است که بنابر گزارش بانک جهانی تا مارس ۲۰۲۳ هزینه بازسازی اوکراین ۴۱۱ میلیاد دلار برآورد شده بود که این رقم با ادامه جنگ افزایش می‌یابد.

قرار است دور بعدی این نشست به میزبانی آلمان و در سال ۲۰۲۴ برگزار شود.

دنیس شمیحال نخست وزیر اوکراین که در این کنفرانس حضور داشت، ایجاد یک «مکانیسم جبران خسارت» که امکان استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای بازسازی اوکراین را فراهم می‌کند، خواستار شد.

بر اساس این گزارش، تحقق این خواسته اوکراین، موضوعی بحث برانگیز است و دستیابی به یک توافق بین المللی در این مورد امری دشوار خواهد بود.

«بدهی ابدی» اوکراین به غرب

به گزارش خبرگزاری تاس، سفارت روسیه در انگلیس به برگزاری کنفرانس «بازسازی اوکراین» در لندن واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد در پشت «وعده‌های گزاف» غرب برای بازسازی مجدد اوکراین، آن‌ها به دنبال پنهان کردن نیت خود برای ادامه استفاده از این کشور و شهروندانش به عنوان ابزار مبارزه با روسیه هستند.

بنابر این بیانیه، این کنفرانس تایید می‌کند که ادعاها مبنی بر حمایت از اوکراین در واقع پوششی برای خرید عمدا دارایی‌های این کشور است.

سفارت روسیه در این بیانیه می‌افزاید:‌ وام‌های جدیدی که به کی‌یف وعده داده می‌شود، بار سنگینی بر دوش اوکراینی‌ها خواهد بود و تنها تشدید بدهی‌های سنگین فعلی را برای دولت این کشور به دنبال دارد. در واقع اوکراین به سمت وضعیت «بدهی ابدی» سوق داده می‌شود.

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در ایالات متحده نیز بامداد امروز جمعه در مصاحبه با ریانووستی گفته بود ایالات متحده آمریکا که در درگیری اوکراین دخالت دارد، موظف است هزینه‌های بازسازی این کشور را متقبل شود.

آنتونوف با بیان اینکه آمریکا به طور مستقیم مسئول وقایع در اوکراین است افزود: با توجه به تلاش‌های طولانی‌مدت ایالات متحده برای ایجاد یک وضعیت متشنج در مرزهای روسیه و تبدیل اوکراین به کشوری مخالف مسکو، واشنگتن باید تمام اقدامات لازم را برای بازسازی اوکراین انجام دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha