یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در اسفراین خراسان‌شمالی مشاهده شد
عکس تزیینی است

بجنورد-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی گفت: یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در مناطق آزاد جنوب شهرستان اسفراین مشاهده شد.

رضا شکاریان روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مشاهده این گونه ارزشمند و زیبا توسط معتمدان محلی گزارش شد و بلافاصله گروهی از محیط بانان به محل اعزام شدند.

وی افزود: محیط بانان از یوزپلنگ تصویر برداری کردنداما تصاویر به علت تاریکی هوا، کیفیت خوبی ندارد.همچنین تصاویر ردپای یوزپلنگ در محل توسط محیط بانان تهیه و مستند سازی شده است.

شکاریان تصریح کرد: با توجه به حساسیت صیانت از یوزپلنگ، گشت سیار بصورت شبانه روزی در این محل حضور دارد.

وی خاطرنشان کرد: امسال هفت مورد مشاهده یوزپلنگ به وسیله محیط بانان و یا سایر افراد در استان گزارش شده که این افزایش میزان مشاهده نشان از بهتر شدن وضعیت زیست این گونه ارزشمند در این منطقه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی بیان کرد: مناطق بیابانی جنوب استان بویژه میاندشت شهرستان جاجرم قابلیت های ویژه ای برای حضور و زیست یوزپلنگ دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا منطقه میاندشت شهرستان جاجرم، شامل پناهگاه حیات وحش و پارک ملی ضامن آهو به همراه منطقه توران در استان سمنان آخرین زیستگاه های زادآور یوزپلنگ آسیایی در کشور محسوب می شود.

منطقه حفاظت شده میاندشت با گستره ۸۵ هزار هکتار، از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.
این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

شهرستان اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی با داشتن ۲ پارک ملی سالوک و ساریگل، ۲ منطقه حفاظت شده و سه منطقه شکار ممنوع با تنوع گیاهی و جانوری ارزشمند، از مهم‌ترین ذخیره گاه های ژنتیکی غنی کشور محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha