یوزپلنگ آسیایی در زیست کنام پل ابریشم زنده گیری شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: محیط بانان، یک قلاده یوزپلنگ آسیایی را که اخیرا در زیست کنام پل ابریشم مشاهده شده بود، زنده گیری کردند.

رضا شکاریان روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این یوزپلنگ نابالغ جمعه هفته گذشته در زیست کنام پل ابریشم مشاهده شد، این حیوان از مادر جدا شده و در جستجوی مادر خود بود، توان شکار و تامین غذا برای خود را ندارد.

وی افزود: محیط بانان در پایش منطقه، یوز مادر را مشاهده نکردند از این رو برای حفظ سلامت و بقا، عملیات زنده گیری یوز نابالغ امروز به وسیله تیم اعزامی از سازمان انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: این یوز به نزدیک ترین مکان آماده که شرایط قرنطینه و نگهداری را دارد منتقل شد.

شکاریان افزود: پیگیر هستیم یک قلاده یوزپلنگ به سایت نگهداری پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم منتقل شود که در این زمینه سازمان هم قول داده با به وجود آمدن شرایط ممکن فنی و علمی، در نزدیک ترین زمان این خواسته محقق خواهد شد.

به گزارش ایرنا، یوزپلنگ گونه‌ای درخطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کنند، منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شرق استان سمنان قرار دارد.

یوزپلنگ گربه سان ارزشمندی است که به شدت در معرض انقراض قرار دارد، زمانی بیشتر مناطق آفریقا و گستره وسیعی از آسیای مرکزی و شبه قاره هند جولانگاه این حیوان زیبا بود اما امروزه جمعیت آن به شدت کاهش یافته به طوری که در گونه آسیایی آن فقط در ایران یافت می شود از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی می گویند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha