۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۵
کد خبرنگار: 857
کد خبر: 85149993
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رهبر حزب «نیک» ترکیه از ائتلاف اپوزیسیون جدا شد

تهران- ایرنا- «مرال آکشنر» رهبر حزب نیک (خوب) ترکیه امروز طی سخنرانی در سومین کنگره حزبی خود اعلام کرد از ائتلاف اپوزیسیون موسوم به احزاب میز ششگانه جدا شده است.

به گزارش ایرنا، در جریان انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری اخیر ترکیه، احزاب مخالف دولت اردوغان از جمله حزب نیک که در قالب ائتلاف ملت موسوم به میز ششگانه جمع شده بودند، در هر دو انتخابات متحمل شکست سختی شده و علاوه بر از دست دادن اکثریت در مجلس، شانس شکست دادن اردوغان را نیز از دست دادند.

تارنمای استار ترکیه امروز شنبه گزارش داد که آکشنر طی سخنرانی در کنگره عمومی حزب نیک، با حمله مجدد به «کمال قلیچداراوغلو» رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه و نامزد مورد حمایت احزاب میز ششگانه یا همان ائتلاف ملت، وی را مسبب اصلی شکست در دو انتخابات اخیر پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه خواند.

وی که در جریان جلسات اعلام نامزد انتخابات ریاست جمهوری احزاب اپوزیسیون ترکیه نیز، یک بار میز ششگانه و ائتلاف تشکیل شده علیه اردوغان را به علت معرفی قلیچداراوغلو به عنوان نامزد نهایی اپوزیسیون ترک کرده و با وساطت به این ائتلاف برگشته بود، این بار به صورت آشکار به انتقاد از قلیچداراوغلو پرداخت.

رهبر حزب نیک ترکیه در سخنرانی امروز در سومین کنگره عادی حزب تحت رهبری خود، از این که هنگام تاسیس این حزب در ۵.۵ سال پیش از حزب جمهوری خواه خلق ترکیه درخواست ۱۵ نماینده برای قانونی کردن حزب خود کرده بود، اظهار پیشمانی کرد.

آکشنر که سابقه وزارت کشور ترکیه را دارد و از ملی گرایان ترکیه و از مخالفان جدی قرار گرفتن حزب کُردی دموکراتیک خلق‌ها در فهرست ائتلاف ملت در انتخابات اخیر بود، در سخنرانی امروز، ائتلاف میز ششگانه را ائتلاف میز هفتگانه خواند و با اشاره به قرار گرفتن غیررسمی این حزب کردی در قالب ائتلاف مخالفان گفت: "از این به بعد برای شما آرزوی موفقیت در زندگی دارم."

وی خطاب به قلیچداراوغلو رهبر مخالفان اردوغان گفت: «حالا وقت حساب است، خرابکاری تمام شد. همه جای خود را خواهند فهمید».

رهبر حزب نیک همچنین اضافه کرد: ما باید می جنگیدیم و با قدرت وارد انتخابات شده و کاری را که لازم بود، انجام می دادیم، ولی مبارزه نکردیم و انتخابات را باختیم.

به گزارش ایرنا، مرال آکشنر در انتخابات ۲۰۱۸ ریاست جمهوری ترکیه نیز به عنوان یکی از ۶ نامزد حضور داشت ولی با کسب ۷.۲۹ درصد مجموع آرا نتوانست از سد اردوغان بگذرد.

در آن انتخابات، حزب نیک تحت رهبری آکشنر تنها توانست پنج نفر را راهی مجلس ترکیه کند ولی این حزب در انتخابات بهار امسال که در قالب ائتلاف "ملت" حضور داشت، توانست با کسب ۹.۹۹ درصد مجموع آرا، ۴۳ کرسی از ۶۰۰ کرسی مجلس ترکیه را کسب کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha