عطر بهشتی گل‌محمدی در بام ایران+فیلم

کرمان – ایرنا – عطر بهشتی هوا و تصویر دامن دامن بوته‌های گل‌محمدی بر دشت و دامنه کوههای سر به فلک کشیده لاله‌زار کرمان نگاه هر بیننده‌ای را نوازش می دهد و یاد اینجا را به عنوان بام ایران با خاطره مرحوم صنعتی و همسرش در باد می پیچاند.

جشنواره گل محمدی در لاله زار شهرستان بردسیر با ارتفاع حدود سه هزار متری بود؛ همه آمده بودند، از مردم عادی و طبیعت‌دوست گرفته تا کشاورزان، مسئولان و خبرنگاران؛ هر کسی با هدفی، یکی آمده بود ببیند و لذت ببرد، دیگری اقامت گزیند، آنچنان که چادر بزند و شب را هم در آن گلستان خنک به صبحی عطرآگین وصل کند و اکسیژن خالص بام ایران را تا عمق جان در ریه هایش فرو ببرد و یادآورش شود آن همه لطف و عظمت و بزرگی خدا.

اینجا به واقع به زیبایی های شمال ایران طعنه می زند اما کو، کجاست اطلاع رسانی و تبلیغات که آنچنان که باید معرفی شده باشد؛ در گرمای تابستانی بالای ۴۰ درجه شهر کرمان، یا گرمای بالای ۵۰ درجه شهداد، به فاصله حدود یکصدکیلومتری، اینجا در لاله زار هوا آنقدر خنک است که شب ها برخی باید با پتو بخوابند یا بخاری را روشن کنند.

شکوه های دخترگل فروش

تصاویر بهشتی لاله زار خراش هایی هم داشت، همچون گل های محمدی که گاه بر دستان گلچینان خراشی با خارهایشان می اندازند؛ او، دختر گلفروش هم آمده بود از گله هایش و دست های زخم خورده اش با تیغ گل ها شکایت کند. از همان حکایت همیشگی دست خالی کشاورزان از اتفاقاتی که نباید می افتاده و افتاده، از قیمت گزاف تولید و بهای اندک فروش گل هایش؛ واسطه گری و باز هم جولان دلالان.

او آمده بود دست به دامان مسئولانی شود که آمده بودند به بهانه جشنواره پانزدهم گل محمدی گرهی هم از کار کشاورزان بگشایند و پای صحبت دختر گلفروشی نشستند که از فرط کار کشاورزی، دستانش به قول خودش حکم دستان دخترکان جوان را نداشت و صورتش هم آفتاب سوخته شده بود.

خبرنگاران هم حالا که مثنوی هفتاد من کاغذ جشنواره گل محمدی لاله زار به خوان پانزدهم رسیده بود باز هم آمده بودند، آنها مثل هر سال آمده بودند آنهمه شکوه و زیبایی را به آنها که نیامده بودند انتقال دهند. آمده بودند که از دردهای کشاورزان هم بگویند و از مسئولان بخواهند گره دردی از دردهای سرانگشتان تاول زده پیرزن روستایی که هر صبح قبل از طلوع آفتاب در گلستان هایش دنبال روزی حلال است بگویند که مبادا خورشید سر بزند و او در خواب باشد و به یغما برود عطر گل های زیبایش با داغ نفس های خورشید.

عطر بهشت در دومین گلزار محمدی ایران+فیلم

جشنواره که هفته قبل به یمن تبرک و عرض اردات از جوار مزار سردار شهیدمان سردار حاج قاسم سلیمانی، فخر کرمان زمین، کلید خورده بود حالا بر فراز تپه ای بلند در میان گلستان های لاله زار که مرتفع ترین شهر کشور است آنگونه ادامه یافت که علاوه بر چشمان نظارگر حاضر در محل، چشم هایی نیز از قاب شیشه ای شبکه سراسری و استانی تلویزیون می نگریستند این همه شکوه، تدبیر و عظمت را که روزگاری توسط زوجی فهیم و آینده نگر به این منطقه آمده بود. همان آقای گل و بانوی گلاب کرمان؛ مرحوم صنعتی و همسرش.

آقای گل و بانوی گلاب کرمان از فرانکلین تا لاله زار

استاد صنعتی و همسرش شهیندخت سرلتی آقای گل و بانوی گلاب کرمان؛ روزگاری با بغلی از گل و اندیشه ای سرشار از توسعه به لاله زار آمدند. آمدند تا اهالی این منطقه را در استفاده هر چه بیشتر و بهتر از موهبات خدادادی یاری کنند و نامی نیک و باقیات و صالحاتی ماندگار برای خویشتن به یادگار بگذارند.

صنعتی که با تاسیس سازمان کتاب های جیبی، موسسه انتشارات فرانکلین، چاپخانه افست و کاغذسازی پارس اندیشه های زیبای خود را به دنیای پیرامونش معرفی کرده بود این بار و در لاله زار حکایت رنگین کردن دامن دشت های لاله زار را با گل های صورتی رنگ و خوشبو کردن هوا را با عطر گلاب ناب محمدی نام نیکی از خود به یادگار گذاشت.

همایون صنعتی‌زاده در سال ۱۳۰۴ در تهران به دنیا آمد. پدرش عبدالحسین صنعتی زاده، از اولین رمان نویسان ایرانی و پدربزرگش علی‌اکبر صنعتی‌زاده بود. مادرش قمرتاج دولت‌آبادی، کوچکترین دختر میرزا هادی دولت‌ آبادی و خواهر میرزا یحیی دولت‌ آبادی بود.

پدرش عبدالحسین در کنار کارهای اقتصادی رمان هم می‌نوشت؛ اما همایون خیلی زود از خانواده جدا شد و پیش پدربزرگش حاج علی‌اکبر صنعتی ‌زاده رفت؛ یکی از تجار و خیران شهر کرمان که هنوز هم یتیم‌خانه او در این شهر، محلی برای نگهداری کودکان بی ‌سرپرست است.

پدر استاد صنعتی تنها فرزند خانواده بوده لذا پدر تصمیم می گیرد وی را برای در آوردن پدربزرگ و مادربزرگ از تنهایی به کرمان بفرستد نزد آنها.

او به کرمان می آید و روزگارش را با تنهایی پدربزرگی ناشنوا و مادربزرگی وسواسی و البته مذهبی در خانه ای که اکنون دفتر کارخانه گلاب زهرا است شریک می شود و همبازی هایش می شوند بچه های پرورشگاه صنعتی.

زندگی پر نشیب و فراز استاد صنعتی حکایت جالبی دارد که در زمان پرداختن به آن اینجا میسر نیست ام او سرانجام با همسرش از سال ۱۳۵۶ گل کاری را در شرایطی در لاله زار کرماان آغاز کرد که همان زمان مورد تمسخر برخی شهروندان بومی قرار می گرفت ولی تنها کوتاه نیامدند بلکه تلاش خود را دو چندان کردند.

سال ها گذشت تا مردم به ارزش گل محمدی پی بردند و کشت آن را در کنار سایر محصولات کشاورزی خود آغاز کردند تا رسید به امروز و جشنواره پانزدهم که برخی می گویند با این وسعت گلزارها افزون بر سه هزار و ۵۰۰ هکتار، دیگر زیادتر از ظرفیت اینجا کاشته شده است؛ البته این پروژه و صنایع تبدیلی بی نظیر آن هنوز راه نرفته زیادی را پیش رو دارد که قرار است با همیاری و تلاش مردم و البته گره گشایی و چاره اندیشی مسئولان به سلامت به اوج خود و سرمنزل مقصود رهنمون شود.

استاد صنعتی سرانجام در روز چهارشنبه چهارم شهریور ۱۳۸۸ پس از یک دوره بیماری در سن ۸۴ سالگی در کرمان درگذشت.

اما لاله زار و گلهایش

لاله زار و گلهایش را با آب و هوای خنک و زیبای بخش لاله زار باید بگذاریم در کنار صدها جاذبه دیگر استان کرمان که دیار کریمان را مفتخر به داشتن هشت اثر ثبت جهانی با بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور در بین استان ها بدل کرده است.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیریکی پیچ از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

لاله زار تنها بخش منحصربه فرد کرمان نیست که در اوج گرمای کویر کرمان بهار و زمستان را تداعی می کند؛ کمی آنسوتر از لاله زار در شهرستان های بافت، رابر و حتی جیرفت هم همین هوا و زیبایی را دارند؛ میوه های سردسیری این مناطق از کیفیت خاص خود برخوردارند. اینجا استان کرمان دومین تولیدکننده گردوی ایران است آن هم با کیفیت خاص خود. آلبالو، گیلاس، زردآلو، هلو، بادام و دیگر میوه های این خاک در استان کرمان را خیلی ها هنوز نمی شناسند بلکه آن را تنها به پسته و خرما و محصولات جالیزی جنوب آن می شناسند.

باشد که کرمان را بیش از پیش و بهتر از گذشته بشناسیم.

اما جشنواره پانزدهم گل محمدی لاله زار درحالی به پایان خود رسید که مسئولان جهاد کشاورزی استان در خلال همان جشنواره به صورت تلفنی با تهران هماهنگی کردند و مقرر شد گل محمدی کشاورزان را با نرخ بالاتری از آنچه دلالان در لاله زار رقم زده بودند خریداری شود؛ باشد تا فضای واسطه گری آنجا بشکند و خرده مالکان کشاورز هم بتوانند با قیمت مناسب تری گل های محمدی خود را به فروش برسانند.

درحالی امسال قیمت خرید گل محمدی از کشاورز بین ۳۵ تا ۴۰ هزارتومان شده بود که سال گذشته قیمت ۴۵ تا ۵۰ هزارتومان بوده است؛ اینک سازمان تعاون روستایی و اتحادیه تعاونی های روستایی گل محمدی را به قیمت ۵۰ هزارتومان و غنچه را ۷۲ هزارتومان می خرند تا فضای واسطه گری موجود در لاله زار بشکند.

آنطور که مسئولان کرمان می گویند باکیفیت ترین گلاب جهان از گلزارهای گل محمدی لاله زار تولید می شود زیرا فرآیند گلابگیری در ارتفاع حدود سه هزارمتری سبب افزایش کیفیت گلاب می شود و این محصولات مشتریان زیادی در کشورهای دیگر دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha