۵۱ درصد جمعیت همدان غربالگری اعتیاد شدند

همدان- ایرنا- مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: ۲۰۶ هزار و ۷۶ نفر از افراد ۱۵ تا ۵۹ سال این شهرستان معادل ۵۱ درصد جامعه هدف سال گذشته غربالگری اعتیاد شدند.

شایسته صبوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در تمامی مراکز خدمات شهری، روستایی و پایگاه ها و خانه های بهداشت غربالگری اعتیاد به مواد مخدر، سیگار و الکل برای گروه سنی ۱۵ تا ۵۹ انجام می شود.

وی اضافه کرد: چنانچه نتیجه غربالگری مثبت باشد مجدد غربالگری تکمیلی توسط کارشناس سلامت روان انجام و در صورت تایید ، فرد می تواند در مراحل ترک اعتیاد قرار گیرد.

مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان همدان ادامه داد: این طیف از افراد از خدمات رایگان روانشناسی، ویزیت پزشک و روانپزشک برخوردار می شوند.

صبوری گفت: اعتیاد یک اختلال و وابستگی پیش رونده است که ابعاد جسمی، روانی و ذهنی فرد را درگیر می کند و طبق آخرین تعارف راهنمای تشخیص و آماری اختلال های روانی (DSMIV) هر میزان مصرف موادمخدر، سیگار و الکل سوء مصرف تعریف شده است.

وی افزود: در گرایش به اعتیاد عوامل مختلفی از جمله کنجکاوی فرد، لذت طلبی، عوامل فردی، اجتماعی و خانوادگی موثر هستند.

مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان همدان اضافه کرد: همواره اولین مصرف با نگاه تفننی اتفاق می افتد و افراد با این تصور که معتاد نمی شوند با تداوم مصرف رفته رفته در گرداب اعتیاد گرفتار می شوند.

صبوری ادامه داد: به منظور حساس سازی جامعه و پیشگیری از اعتیاد، آموزش ها باید از سطح خانواده، مدارس و دانشگاه ها آغاز شود که در این راستا خانواده ابتدا باید خود مهارت های زندگی را بیاموزند سپس این مهارت ها را از جمله برقراری ارتباط موثر، مهارت نه گفتن، قاطعیت و مهارت حل مساله را به فرزندان آموزش دهند.

وی افزود: خانواده ها باید الگوی مناسبی برای فرزندان باشند همچنین مهارت برقراری ارتباط موثر با نوجوانان را بیاموزند تا بتوانند محیط خانوادگی مناسبی را به ویژه در دوران بلوغ برای این قشر مهیا کنند.

مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان همدان تصریح کرد: برخی خانواده ها با کشیدن قلیان در جمع های خانوادگی، فرزندان را به مصرف دخانیات سوق می دهند که این امر به طور حتم زمینه ای برای گرایش به اعتیاد نیز است.

صبوری تاکید کرد: هر بار استعمال قلیان برابر با کشیدن ۱۰۰ نخ سیگار معادل پنج پاکت سیگار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha