۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۸:۳۶
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 85153331
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

آگاه‌سازی درباره حقوق کودک وظیفه همگانی است

تهران- ایرنا- نویسنده کتاب‌های «حقوق فردی من» و «حقوق اجتماعی من» با اعلام اینکه هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند آموزش و آگاهی‌بخشی را به تنهایی پیش ببرد، گفت: آگاه‌سازی درباره حقوق کودک وظیفه همگانی شهروندان مسئول است. این مساله یکی از جنبه‌های مسئولیت شهروند فعال است.

محمدمهدی سیدناصری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با تاکید بر اینکه حقوق بشر یکی از ابتدایی‌ترین و اساسی‌ترین حقوقی است که هر فرد به صرف انسان بودن باید از آن بهره مند شود، به کتاب‌های حقوق فردی‌من و حقوق اجتماعی من اشاره کرد و گفت: حقوق کودک هم بخشی از موضوعات حقوق بشر است که باید مورد توجه قرار بگیرد. به همین دلیل مجموعه دو جلدی کودکان و حقوق بشر که جلد نخست آن آموزش حقوق فردی به کودکان است با عنوان حقوق فردی من و جلد دوم با عنوان حقوق اجتماعی من را منتشر کردیم.

آگاه‌سازی درباره حقوق کودک وظیفه همگانی است

این پژوهشگر حوزه حقوق بین‌الملل با بیان اینکه این کتاب‌ها در قالب داستان-آموزشی نوشته شده اند، ادامه داد: این کتاب‌ها برای گروه سنی پنج تا هشت سال مناسب است. در این کتاب حقوق بسیار مهم کودک را از اساس پیمان‌نامه حقوق کودک سازمان ملل، جدا کردیم. مانند حق آشامیدن آب سالم، حق داشتن غذا، حق آموزش، حق برخورداری از صلح، حق داشتن پوشاک، حق بازی و تفریح، حق داشتن نام، حق زیستن، حق شنیده شدن، حق آزادی بیان ودر کل حقوق بسیار مهمی که بر اساس پیمان‌نامه حقوق کودک در کتاب جمع‌آوری شده است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه ایده تالیف این کتاب بر اساس تجربه زیسته در کلاس‌های حقوق بشر در اسلام برایش شکل گرفته است، افزود: بحث آموزش به کودکان و حقوق کودکان یکی از زیر مجموعه‌های حقوق بشر است اما چگونه باید این مسائل را به کودک آموزش دهیم؟ چطور باید حقوق بشر و حقوق کودک را به خودشان آموزش دهیم؟

آگاه‌سازی درباره حقوق کودک وظیفه همگانی است

نظام حقوق کودک نیاز به بازاندیشی قوانین دارد

سیدناصری این کتاب‌ها را با همکاری طاهره شاه‌محمدی نوشته است، او درباره این همکاری توضیح داد: شاه‌محمدی یکی از نویسندگان خوب کودک است. در ابتدای کار مطالب و مقاله‌های حقوقی را برای او می‌فرستادم. همچنین با هم جلساتی برگزار می‌کردیم، دراین جلسات درباره حقوق بشر و اینکه چرا باید حقوق کودک را ترویج دهیم، گفت‌وگو می‌کردیم.

هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند آموزش و آگاهی‌بخشی درباره حقوق کودک را به تنهایی پیش ببرد

این پژوهشگر حوزه حقوق بین‌الملل ادامه داد: شاه‌محمدی برای تالیف کتاب‌ها با خلق دو شخصیت با نام‌های امین و ثمین (شبیه به فرزندان خودشان که یک دختر و یک پسر هستند) از بطن جامعه ایرانی حقوق را برای کودکان قابل درک کرد. در این مجموعه دو جلدی، کودکان همراه خانواده در سطح شهر تمام حق‌های مهم‌شان را یاد می‌گیرند.

او با تاکید بر اینکه آگاه‌سازی حقوق کودک وظیفه همگانی همه شهروندان مسئول است، افزود: این اعتقاد را دارم که باید درباره حقوق کودک آگاه‌سازی کنیم، هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند آموزش و آگاهی‌بخشی درباره حقوق کودک را به تنهایی پیش ببرد. آگاه‌سازی درباره حقوق کودک وظیفه همگانی شهروندان مسئول است. این مساله یکی از جنبه‌های مسئولیت شهروند فعال است.

سیدناصری با اشاره به ابعاد تاریخی و فرهنگی جامعه ایرانی، بیان کرد: جامعه ایرانی از نظر فرهنگی و تاریخی بسیار متفاوت است. حقوق کودک در کشوری با فرهنگ غنی باید به شکل ویژه مورد بررسی قرار بگیرد. در نظام حقوق کودک نیاز به بازآفرینی و بازاندیشی قوانین و بازتعریف حقوق کودک داریم؛ این در حالی است که کارشناس‌های کمی داریم که درباره حقوق کودک صحبت می‌کنند و می‌نویسند و در این حوزه دغدغه دارند.

آگاه‌سازی درباره حقوق کودک وظیفه همگانی است

فقدان توجه جدی به حقوق کودک ناراحت کننده است

سیدناصری با بیان اینکه کودک و حقوق او در جامعه جدی گرفته نمی‌شود، افزود: فقدان توجه جدی به حقوق کودک در ایران ناراحت کننده است. حقوق کودک را قرین با حقوق بشر می‌دانیم، باید حق‌هایی برای کودکان در نظر گرفته شود تا با سایر اعضای جامعه متفاوت باشند. این بحث مهمی است و باید حقوق کودک را از حقوق بزرگسالان جدا کنیم.

باید حق‌هایی برای کودکان در نظر گرفته شود تا با سایر اعضای جامعه متفاوت باشند

این پژوهشگر حوزه حقوق بین‌الملل با بیان اینکه باید آموزش حقوق کودک مساله‌ای همه‌گیر شود، افزود: ضروری است که آموزش حقوق کودک را از کودکان آغاز کنیم. باید کتاب‌هایی در این حوزه وجود داشته باشد تا کودکان آن‌ها را بخوانند. در نتیجه در کنار داستانی بودن کتاب، آموزشی بودن آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

نویسنده کتاب حقوق فردی من با بیان اینکه حقوق کودک وضعیت نابسامانی در کشور دارد، ادامه داد: نیاز به بازاندیشی و بازبینی در نظام حقوقی کودک داریم. علاوه بر تالیف کتاب در حوزه حقوق کودک برای قضات و بزرگسالان، باید برای کودکان هم کتاب‌های مناسبی تهیه شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha