مزیت‌های اقتصادی کرمان برای رایزنان بازرگانی ایران تشریح شد

کرمان - ایرنا - مزیت‌های اقتصادی کرمان برای رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای هدف که به صورت مجازی در نشست کارگروه توسعه صادارت این استان حضور داشتند، تشریح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کارگروه توسعه صادارت استان کرمان که با حضور رایزنان بازرگانی ایران، قبل از ظهر امروز در اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد به تشریح ظرفیت ها و مزیت های اقتصادی این استان در ابعاد مختلف پرداخت.

در این نشست سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری کرمان روز چهارشنبه در کارگروه توسعه صادارت استان کرمان با حضور مجازی رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای هدف با اشاره به اینکه از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون نگاه خوبی به صادرات و توسعه بازارهای هدف این استان وجود داشته است، گفت: ظرفیت رایزنان بازرگانی در راستای توسعه و حضور موفق‌تر صادرات محصولات غیرنفتی به بازارهای سایر کشورها به شدت پیگیری می‌شود.

امیر حسن‌زاده افزود: تیم اقتصادی کرمان شامل دستگاه‌های دولتی، بانک، بخش خصوصی و صادرکنندگان در یک اتمسفر اقتصادی به منظور توسعه صادارت این استان به سایر کشورها فعالیت خواهند کرد.

شناخت ظرفیت صادارتی ایران

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران که به صورت مجازی در این نشست حضور داشت نیز گفت: کشور ما به منظور توسعه صادرات محصولات غیرنفتی در ۲۰ کشور دنیا رایزن بازرگانی دارد.

محمدصادق قنادزاده با اشاره به اینکه امسال رویکرد جدیدمان این است که ظرفیت صادرات ایران در دنیا شناخته و برای آن بازار ایجاد شود افزود: نخستین حرکت را با استان کرمان شروع کردیم تا از یک کریدور سبز ظرفیت‌های استان از طریق رایزنی‌های اقتصادی در سایر کشورهای دنیا شنیده شود.

تعامل با رایزن‌های اقتصادی فرصتی برای معرفی کرمان

مزیت‌های اقتصادی کرمان برای رایزنان بازرگانی ایران تشریح شد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در این نشست خطاب به رایزن های اقتصادی افزود: تعامل با رایزن ها فرصت خوبی برای معرفی استان در سطح جهانی است و موجبات توسعه بازار این استان را در سایر کشورها فراهم می‌کند.

سید مهدی طبیب زاده با اشاره به اینکه تولیدات کرمان باید صادرات محور باشد، تاکید کرد: حجم تولید در این استان به حد کافی است اما باید نگرش بر تولید کالای صادراتی استوار باشد زیرا در خارج از کشور مکانیزم بازار و رقابت حاکم است و اگر بتوانیم کالایی با قابلیت رقابت و صادرات تولید کنیم، حتما پیشرفت‌های زیادی حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه کرمان، استان صادرکننده ارزش افزوده است تصریح کرد: دردناک است که برای ارزش افزوده کاری نکردیم؛ ظرفیت‌های صادرات استان از گمرکات کرمان حدود یک میلیارد دلار و از سایر گمرکات کشور ۲ میلیارد است که در مجموع سه میلیارد دلار صادرات داریم که عمدتا مواد خام، فلزی و کشاورزی است و نشان می‌دهد کاری برای ارزش افزوده در استان نکردیم.

سهم پایین درآمدهای ارزی کرمان

مدیرکل اقتصاد و دارایی کرمان نیز در این نشست افزود: سهم درآمدهای ارزی این استان در مقایسه با درآمدهای ریالی آن اندک است و نشان می دهد در توسعه صادرات کرمان کار انجام نشده و نتوانستیم با توجه به ظرفیت‌ها صادرات را توسعه دهیم.

صادق سلطانی‌نژاد گفت: در ریل‌گذاری اقتصادی استان کرمان، تلاش این است که به سمت توسعه صنایع پایین دستی با ارزش افزوده بالا و تکمیل زنجیره تولید در بخش کشاورزی و صنایع دستی با اولویت شرکت‌های دانش بنیان و تمرکز بر محصولات منحصر به فرد حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه تمرکز استان کرمان بر شناسایی بازارهای هدف صادراتی است، گفت: با وجود همه محدودیت‌ها، استان کرمان رتبه اول جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را دارد و به قطب‌ اصلی سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند تبدیل شود.

۵۰ درصد صادرات خرمای کشور از کرمان

رییس انجمن خرما و عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در این نشست افزود: ایران، دومین تولید کننده خرما در دنیا است و از لحاظ تنوع تولیدی تمام سلایق دنیا را پوشش می‌دهد.

محسن رشید فرخی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد صادرات خرما مربوط به استان کرمان است، گفت: احتیاج به افزایش بهره وری تولیدات در واحد سطح داریم.

وی اشاره کرد: احتیاج به بازنگری بین تعامل بخش خصوصی با رایزن های اقتصادی وجود دارد.

جایگاه گیاهان دارویی استان کرمان برای صادرات

مزیت‌های اقتصادی کرمان برای رایزنان بازرگانی ایران تشریح شد

رییس انجمن گیاهان دارویی، صنعتی و معطر استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه ۱۳ نوع گیاه دارویی در این استان دارای جایگاه ویژه است، گفت: یک سوم گل محمدی کشور در این استان تولید می شود.

سید علی مصطفوی با اشاره به اینکه موفقیت در صادرات منوط به توجه به کشاورزی سبز و اصل رقابت‌پذیری در صادرات است، افزود: در حال حاضر در زمینه اجراییات صادرات در کشور مشکل داریم.

احیای بازار پسته ایران در جهان

رییس هیات مدیره انجمن پسته ایران نیز با اشاره به اینکه امسال پیش‌بینی برداشت ۲۰۰ هزار تن محصول پسته در کشور وجود دارد گفت: طی چند سال گذشته ایران کشور پیشرو تولید پسته در جهان بود اما در حال حاضر این محصول در کشورهای زیادی از جمله آمریکا نیز تولید می‌شود.

محمد صالحی افزود: ۱۸ استان کشور تولید پسته دارند اما کرمان نخستین تولیدکننده پیشرو کشور در تولید پسته است.

وی با تاکید بر اینکه امسال در کل دنیا یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن پسته برداشت خواهد شد اظهار داشت: رایزنان اقتصادی به صادرات کنندگان پسته برای احیای بازارها کمک کنند.

سهم پایین ایران از صادرات خدمات فنی و مهندسی

مزیت‌های اقتصادی کرمان برای رایزنان بازرگانی ایران تشریح شد

محمد تقوی عضو هیات رییسه انجمن خدمات فنی و مهندسی استان کرمان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی تفاوت عمده ای با کالا دارد و گره با سیاست خارجی کشور خورده است، گفت: پارسال ترکیه ۹۰ میلیارد دلار صادرات خدمات مهندسی داشته در حالی که این میزان در کشور ما زیر یک میلیارد دلار بود.

جایگاه کرمان در توسعه صادرات سنگ‌های تزیینی

مزیت‌های اقتصادی کرمان برای رایزنان بازرگانی ایران تشریح شد

دبیرکل انجمن سنگ استان کرمان نیز با اشاره به اینکه ظرفیت سنگ‌های تزیینی و ساختمانی این استان نقش مهمی در توسعه صادرات محصولات معدنی دارد، افزود: این استان رتبه سوم در بخش بهره برداری از سنگهای تزیینی دارد.

صادق نخعی گفت: استان کرمان در حوزه سنگ‌های مرمریت، تراورتن، گرانیت و مرمر جایگاه خوبی برای توسعه صادرات به کشورهای مختلف دارد.

دنیا صنایع دستی کرمان را نمی شناسد

رییس انجمن صنایع دستی استان کرمان نیز در این نشست افزود: ۱۸ شاخه صنایع دستی در کشور تولید می‌شود و ۱۰۱ رشته صنایع دستی در کرمان وجود دارد.

محمدعلی کاشی تراش با اشاره به اینکه یک سوم صنایع دستی کشور در کرمان تولید می شود، گفت: در دنیا صنایع دستی کرمان را نمی شناسند از اینرو برگزاری نمایشگاه‌های حرفه‌ای در کشورهای هدف خیلی به توسعه صادرات صنایع دستی کمک می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha