رئیس پارلمان اروپا: اوکراین به کمک بیشتری نیاز دارد

تهران- ایرنا- روبرتا متسولا رئیس پارلمان اروپا گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تضعیف شده است بنابراین اوکراین در اسرع وقت به کمک بیشتری نیاز دارد.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از رسانه‌های اوکراینی، رئیس پارلمان اروپا معتقد است که اقدام اخیر یوگنی پریگوژین رئیس گروه شبه نظامی واگنر رئیس‌جمهور روسیه را تضعیف کرده و این موضوع باعث تشویق بیشتر اتحادیه اروپا برای ارائه کمک‌های بیشتر به اوکراین شده است.

متسولا در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه پس از شورش گروه واگنر برداشت اتحادیه اروپا از روسیه چه تغییری کرده است، خاطرنشان کرد: بیش از هر چیز ما دریافتیم که پوتین ضعیف شده است.

وی افزود: نکته دوم اینکه روسیه فاقد آن ثباتی است که ما تصور می‌کردیم در این کشور حکمفرماست و این مساله هم از نظر مسافت طی شده توسط گروه واگنر (به طرف مسکو)، هم از نظر بی‌اطلاعی آنها از قصد انجام این اقدام توسط گروه واگنر و هم از این نظر که برای توقف آنها در نهایت به الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس متوسل شدند نمایان است.

متسولا تاکید کرد: اتحادیه اروپا در پی این تحولات این جسارت را پیدا کرده است که در اسرع وقت کمک‌های بیشتری در اختیار اوکراین قرار دهد.

رئیس اتحادیه اروپا در ادامه و در پاسخ به این پرسش که آیا اتحادیه اروپا به رسمیت شناختن گروه واگنر به عنوان یک سازمان تروریستی را در نظر می‌گیرد، گفت که منتظر است پیشنهاد مربوطه برای بحث ارائه شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر این پیشنهاد در اتحادیه اروپا مطرح نیست اما بحث‌هایی درباره آن وجود دارد.

به نوشته رسانه‌های اوکراینی، کابریلو بودانوف رئیس اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین پیشتر اعلام کرد که از جمله پیامدهای شورش واگنر برای اوکراین، این واقعیت است که زیردستان پریگوژین دیگر در برابر اوکراین نخواهند جنگید.

به گزارش ایرنا، گروه شبه نظامی واگنر جمعه دوم تیرماه به رهبری پریگوژین مدعی شد که نیروهای مسلح روسیه یک حمله موشکی به اردوگاه این گروه انجام دادند؛ وزارت دفاع روسیه این ادعاها را رد کرد اما نیروهای این گروه کنترل چندین ساختمان غیرنظامی در روستوف را در اختیار گرفته و به سمت مسکو حرکت کردند.

پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی اقدامات رئیس واگنر را یک شورش مسلحانه و خیانت توصیف کرد؛ رئیس جمهور روسیه با وساطت الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروسی خود طی توافقی این قضیه را خاتمه داد.

در نتیجه مذاکرات رئیس جمهور بلاروس و فرمانده گروه واگنر، پریگوژین تحرکات نیروهای خود را در روسیه متوقف کرد و به آنها دستور داد به اردوگاه‌هایشان بازگردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha