۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۱۳
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85156482
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کاوش های باستان‌شناسی محوطه ویرانشهر فاروج از سر گرفته شد

بجنورد- ایرنا- فصل پنجم کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه ویرانشهر شهرستان فاروج از امروز (شنبه) به سرپرستی «میثم لباف خانیکی»، عضو علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران و «روکو رانته»، پژوهشگر باستان‌شناسی موزه لوور پاریس از سر گرفته شد.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بررسی و کاوش باستان‌شناسی محوطه ویرانشهر واقع در سه کیلومتری شهر تیتکانلو در استان خراسان شمالی که از سال ۱۳۹۸ آغاز شده، نشان داده است ویرانشهر در دوران اشکانی و ساسانی مسکون بوده و در ناحیه دره اترک دارای مرکزیت سیاسی و اقتصادی بوده است.

محمدرضا قهرمانیان افزود: بر اساس بررسی بقایای معماری و شواهد سطحی، برج‌هایی به فواصل متوالی در طول دیوار تعبیه شده بود و سازه‌های معماری خرد و کلان در داخل محوطه برپا بوده‌اند که امروزه به‌صورت تپه‌ماهورهای نامنظم در پهنه محوطه قابل مشاهده‌ است.

وی ادامه داد: این سکونتگاه به وسعت ۱۴ هکتار با دیواری دفاعی محصور می‌شده است و در گوشه شمالی آن بخش محصور دیگری قرار داشته که به‌عنوان ارگ، مقر حاکمان این سکونتگاه را تشکیل می‌داده است.

قهرمانیان گفت: در نتیجه کاوش فصل چهارم ساختار دروازه شامل معبر ورودی و برج‌های مکعب‌مستطیل شکل جانبی مورد شناسایی قرار گرفت.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی افزود: کاوش باستان‌شناسی در تپه جنوبی نیز نشان داد که در این بخش از محوطه بنایی یادمانی با کاربری مذهبی یا حکومتی برپا بوده و ساختار آن از دیوارهایی خشتی به پهنای سه متر بهره می‌برده است.

قهرمانیان تصریح کرد: ادامه کاوش‌ها در این محوطه تاریخی، اطلاعات ارزنده‌ای در باب تاریخ معماری ایران و نیز سنت‌های سفالی خراسان در دوران تاریخی را در اختیار پژوهشگران قرار خواهد داد.

به گزارش ایرنا، محوطه تاریخی ویران شهر در حدود ۱۰ کیلومتری شمال شهر فاروج و در شرق استان خراسان شمالی واقع شده است، این منطقه که سرچشمه‌های اترک را در خود جای داده است از دیرباز موردتوجه جوامع انسانی قرار داشته و عبور یکی از مهم‌ترین شریان‌های ارتباطی شرق به غرب بر اهمیت زیستی آن منطقه افزوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha