قدردانی سلاجقه از صدور احکام زیست محیطی در همدان

همدان - ایرنا- «علی سلاجقه» رییس سازمان حفاظت محیط زیست از رییس کل دادگستری همدان به دلیل صدور آرای مجازات های جایگزین حبس نظیر پاکسازی معابر و حاشیه راه ها از زباله و پسماند قدردانی کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا در متن این تقدیرنامه خطاب به محمدرضا عدالتخواه رییس کل دادگستری همدان آمده است: بی تردید پیشرفت و اعتلای سرزمین اسلامی مرهون مجاهدت، نقش آفرینی و زحمات مجدانه افرادی است که خود را مسئول و امانت دار سرمایه های مادی، طبیعی و معنوی این سرزمین می دانند.

بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان همراهی و توجه جنابعالی در حمایت، هدایت و اجرای صحیح قوانین و مقررات محیط زیستی، پشتوانه مطمئن و نافذ برای پیشبرد اهداف این سازمان در استان خواهد بود.

در این تقدیر نامه از همکاری عدالتخواه در اعتلای محیط زیست کشور و دستورات مقتضی به محاکم قضایی به جهت صدور آرای مجازات جایگزین حبس (پاکسازی معابر و حاشیه راه ها از زباله و پسماند) قدردانی شده است.

همدان پیشگام در اجرای قانون مجازات جایگزین حبس

رییس کل دادگستری همدان در این باره گفت: پیش بینی مجازات های جایگزین حبس از سال ۱۳۹۲ وارد قانون شد و تاکنون همدان در اجرای این قانون پیشگام و پرچمدار بوده است.

محمدرضا عدالتخواه افزود: تاکنون محاکم قضایی استان همدان ۴۰۰ هزار ساعت خدمات عمومی رایگان حکم جایگزین حبس صادر کردند.

قدردانی سلاجقه از صدور احکام زیست محیطی در همدان

وی اضافه کرد: دادگستری همدان مجازات های جایگزین حبس را با ۲ رویکرد دنبال می کند نخست اینکه پس از صدور حکم تمامی متهمان این برنامه نه به صورت مجزا بلکه یکجا اجرایی شود و دوم علاوه بر محکومان، سایر اقشار از جمله دانشجویان، دانش آموزان و دیگر افراد در مجموع به تعداد ۱۰ هزار نفر در این کار مشارکت کنند.

رییس کل دادگستری همدان تاکید کرد: یکی از معضلات زیست محیطی همدان رها سازی نخاله های ساختمانی در حاشیه راه ها به جای انتقال به سایت های پیش بینی شده است.

عدالتخواه افزود: طبق قانون کامیون متخلف باید سه ماه توقیف شود اما به جای این کار محاکم قضایی، راننده متخلف را مکلف به انتقال ۳۰ کامیون نخاله رها شده در حاشیه راه ها به سایت پیش بینی شده می کنند.

وی با بیان اینکه کسی مسئولیت زباله های رها شده در حاشیه راه ها را بر عهده نمی گیرد گفت: از دیگر تکالیف دادگستری در راستای حفاظت محیط زیست کاشت یک میلیون اصله نهال است که در این راستا به جای صدور حکم زندان برای جرائم خرد، متهمان مکلف به کاشت نهال می شوند.

قدردانی سلاجقه از صدور احکام زیست محیطی در همدان

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان نیز در این باره گفت: مجموعه قضایی همدان همراهی، همکاری و حمایت های بی سابقه ای در همه زمینه ها با این اداره کل دارد و با رویکرد محیط زیستی رییس کل دادگستری و دادستان مرکز استان چندین جلسه با حضور قضات دادگستری و کارشناسان محیط زیست برگزار شده است.

سیده مریم محمدی افزود: مقام ارشد قضایی استان با استفاده از ظرفیت ماده ۷۹ قانون مجازات های اسلامی (مجازات های جایگزین حبس و تکمیلی) به قضات دادسرا و دادگستری تکلیف کرده است که همه مجازات های جایگزین حبس را امسال در صدور آرا به پاکسازی معابر و حاشیه راه ها از زباله های پلاستیکی اختصاص دهند.

وی اضافه کرد: ابتدای امسال تاکنون آرای قابل توجهی با ساعات مشخص در این زمینه صادر شده و در حال اجرا است که این مهم می تواند ضمن پاکسازی اراضی در راستای فرهنگسازی به عنوان بنیادی ترین هدف سازمان حفاظت محیط زیست نقش داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha