ناآرامی‌های فرانسه، دستاویز راست های افراطی اروپا برای تشدید مقررات ضد مهاجرتی

تهران- ایرنا- پولیتیکو نوشت: سیاست‌مداران احزاب راست افراطی در سراسر اروپا برای پیشبرد اهداف ضد مهاجرتی خود و تلاش در راستای اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر علیه مهاجران در اتحادیه اروپا، از ناآرامی های اخیر فرانسه بهره برداری می‌کنند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، این روزنامه آمریکایی درگزارش خود با اشاره به اظهارات برخی مقام‌ها و سیاست مداران اروپایی در پی ناآرامی‌های اخیر فرانسه، این واکنش‌ها را نوعی کارزار علیه قوانین مهاجرتی اتحادیه اروپا، دانست.

به عبارت دیگر، گروه‌های ملی‌گرا در سراسر اروپا با استفاده از فرصت به ‌دست آمده از ناآرامی‌ها در فرانسه در پی کسب امتیازهای سیاسی در داخل کشورهایشان هستند.

هانس کوندنانی یک تحلیلگر مسائل اروپا در این رابطه گفت: واکنش‌ها به ناآرامی‌های فرانسه دقیقا با انتظارها از سیاست‌مداران راست افراطی که در سال‌های اخیر و به طور پیوسته توانسته‌اند توجه رای دهندگان را به خود جلب کند، مطابقت دارد.

بر این اساس، ماتئوش موراویسکی نخست وزیر لهستان اخیرا تلاش کرده بود که از وقایع فرانسه در راستای توجیه مخالفت ورشو با طرح مهاجرتی جدید اروپا بهره‌ گیری کند.

وی در اظهاراتی با اشاره به خسارت‌های به بار آمده از اعتراض‌ها در فرانسه گفت ما این صحنه‌ها را در خیابان‌های لهستان نمی‌خواهیم. ما این صحنه‌ها را در هیچ شهری از اروپا نمی‌خواهیم.

موراویسکی در صفحه توییتر خود با انتشار تصاویر ناآرامی ها در فرانسه نوشته بود: این‌ها عواقب سیاست‌های مهاجرتی کنترل نشده است که به ما تحمیل می‌شود.

در همین رابطه، نیکولا مولتنی معاون وزیر کشور و عضو یکی از احزاب راستگرای ایتالیا گفت: ناآرامی‌ها در فرانسه گواه شکست سیاست‌های نظارت نشده مهاجرتی و هشداری برای سایر کشورهای اروپایی است.

وی در ادامه اظهار داشت: «شما نمی‌توانید به ایتالیا بیایید و هرکاری که تمایل دارید انجام دهید، [این کشور] هویتی دارد که باید مورد احترام قرار گیرد.»

کوندنانی با اشاره به بحران پناهجویان سال ۲۰۱۵ و تلاش احزاب راست افراطی برای تشدید مقررات پذیرش مهاجران خاطر نشان کرد که تلاش جناح راست افراطی اروپا در ترغیب جناح راست میانه‌رو به تغییر موضع خود به ویژه در قبال سیاست‌های مهاجرتی موثر بوده است.

این تحلیل‌گر مسائل اروپا از موسسه «چتم هاوس» (Chatham House) در لندن معتقد است که جناح راست افراطی در اروپا از ناآرامی‌های اخیر نیز برای برافروختن نارضایتی مردمی و سوق دادن احزاب راست میانه رو به سوی مواضع افراطی‌تر استفاده می‌کند.

بر اساس این گزارش، سیاست‌مداران راست افراطی در سال‌های اخیر در جلب آرای مردم اروپا هم موفق عمل کرده‌اند: در فرانسه، «مارین لوپن» آرای کافی برای حضور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۲ را کسب کرده بود و در ایتالیا نیز «جورجیا ملونی» از سال گذشته نخست وزیری این کشور را برعهده گرفته است.

در اسپانیا نیز امکان تشکیل یک دولت راست افراطی در کنار حزب راست میانه رو پس از انتخابات این کشور در اواخر ماه جاری میلادی وجود دارد. رییس حزب راست افراطی «وکس» (Vox)، اتفاق‌های فرانسه را دلیل مناسبی برای اعمال سیاست‌های مهاجرتی سخت‌تر دانست.

وی این موضوع که فقر و تبعیض علیه نژادها در فرانسه موجب این اعتراض‌ها شده است را رد کرد و گفت مسیحی‌ها هرگز به این نوع از خشونت‌ها دست نمی‌زنند. وی با بیان تفکرات اسلام ستیزانه خود مسلمانان افراطی را به عنوان عامل ناآرامی‌های فرانسه معرفی کرد.

این سیاستمدار اسپانیایی در نهایت نتیجه گیری کرد: اروپا نمی‌تواند به پذیرش مهاجران از کشورهای مسلمان ادامه دهد.

در بلژیک نیز که سال آینده انتخابات منطقه‌ای و سراسری برگزار خواهد شد، تام ون گریکن رئیس حزب ملی‌گرای افراطی موسوم به Vlaams Belang اظهار داشت: این ناآرامی‌ها نشان می‌دهد «رویای چندفرهنگی چپ‌گراها یک کابوس چندفرهنگی برای شهروندان [اروپا] است».

کوندنانی تصریح کرد: این احزاب راست افراطی علاوه بر تاثیر بر سیاست‌گذاری‌های داخلی در حال اعمال اثر بر رویکردهای اتحادیه اروپا هستند.

او وجود یک کمیسر اروپایی برای ترویج سبک زندگی اروپایی در کمیسیون اروپا را گواه این امر دانست و گفت: وظیفه این کمیسر در واقع دور نگه داشتن مهاجران است. وی افزود وجود این پست نشان می دهد که موضوع مهاجرت دیگر به عنوان یک مساله دشوار سیاسی تلقی نمی‌شود، بلکه به عنوان یک تهدید مستقیم برای اتحادیه اروپا دیده می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha