سه هزار و ۷۹۴ ایثارگر در زنجان متقاضی شغل هستند

زنجان - ایرنا - سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان گفت: در زمان حاضر سه هزار و ۷۹۴ ایثارگر در این استان متقاضی شغل هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس برزگر در جلسه هماهنگی اشتغال ایثارگران استان اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در راستای خدمت‌رسانی مطلوب و شایسته به جامعه ایثارگری مشکل اشتغال ایثارگران را پیگیری و برطرف کنیم.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان با اشاره به اهمیت اشتغال، تصریح کرد: اشتغال یکی از مهمترین دغدغه‌ها و اولویت‌های بنیاد شهید به شمار می‌رود چراکه در مراجعات نیز اشتغال بیشترین درخواست این عزیزان است.

وی با اشاره به آمار بیکاران ایثارگر ثبت شده در سامانه گفت: سه هزار و ۷۹۴ ایثارگر متقاضی شغل هستند و اطلاعات خود را در سامانه ثبت کرده اند که در حال پیگیری امور مربوط به اشتغالزایی این افراد هستیم.

برزگر با بیان اینکه از این تعداد بیکار ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در شهرستان زنجان هستند و یک هزار و ۱۰۰ نفر مربوط به بقیه شهرستان‌ها است، گفت: یک هزار و ۸۵۰ نفر از این جانبازان بالای ۲۵ تا ۶۹ درصد، ۴۵۱ نفر از والدین، همسران و برادران و خواهر شهدا، همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد بیکار هستند.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان افزود: همچنین یک هزار و ۱۲۷ نفر از همسران و فرزندان آزادگان زیر یک سال اسارت و ۳۵۶ نفر نیز از فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد، بیکار هستند که ۱۰ درصد کل بیکاران جامعه ایثارگری را شامل می‌شوند.

برزگر با بیان اینکه بنیاد شهید استان زنجان در ثبت و به روز رسانی اطلاعات جامعه ایثارگری رتبه دوم را به خود اختصاص داده، گفت: لازمه تاثیرگذاری اقدامات، در به روز بودن اطلاعات است و باید دستگاه‌های اجرایی از قبیل تامین اجتماعی اطلاعات خود را در اختیار بنیاد شهید قرار دهند تا بتوانیم این اطلاعات را به روز کنیم.

رایزنی با دستگاه‌های اجرایی برای جذب سهمیه ایثارگران

مسؤول هماهنگی امور ایثارگران استانداری زنجان با تاکید بر بروزرسانی بانک اطلاعاتی اشتغال ایثارگران توسط بنیاد شهید، گفت: با علوم پزشکی مذاکرات صورت گرفته تا از ۵۰ نفر نیرویی که قرار است امسال جذب شود قانون ایثارگری را اعمال کنند.

علی جعفری با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذار در حوزه اشتغال مبنی بر جذب سهمیه ۲۵ درصد و پنج درصد ایثارگران و قول دادند که طبق قانون جامع ایثارگری عمل کنند، اظهار کرد: متاسفانه در شرکت‌های خصوصی که به نحوی وابسته دولت هستند از قبیل نخ‌تایر، پارس‌سوئیچ و ... که از طریق آزمون جذب نیرو دارند تاکنون این قانون اعمال نشده و شرکت ایران ترانسفو سهیمه ایثارگران را لحاظ کرده است.

مسؤول هماهنگی امور ایثارگران استانداری زنجان ادامه داد: در جذب نیرو توسط دستگاه‌های اجرایی سهم ۲۵ درصد و ۵ درصد از طریق سازمان سنجش اعمال می‌شود و دستگاه‌هایی که سالانه نیرو جذب می‌کنند باید سهمیه ایثارگران را لحاظ کنند.

جعفری با تاکید بر بروزرسانی بانک اطلاعاتی اشتغال ایثارگران توسط بنیاد شهید، گفت: با علوم پزشکی مذاکرات صورت گرفته تا از ۵۰ نفر نیرویی که قرار است امسال جذب شود قانون ایثارگری را اعمال کنند.

وی با بیان اینکه رزمندگان نیز شامل جامعه ایثارگی محسوب می‌شوند، افزود: سپاه استان نیز در راستای اشتغال رزمندگان باید پیگیر باشند.

مشاور استاندار در امور ایثارگران توانمندسازی و آموزش را از معیارهای مهم اشتغال جامعه ایثارگری عنوان کرد و گفت: توانمندسازی و آموزش از تاکیدات کمیته اشتغال ایثارگران است و باید این عزیزان تخصص لازم را جهت ورود به شغل کسب کنند.

وی در خصوص ارائه تسهیلات اشتغالزایی نیز یادآور شد: دستگاه‌های متولی تسهیلات اشتغال نیز متاسفانه یک سری قوانین دارند که مانع جذب و استفاده ایثارگران از فرصت‌ها می‌شود که دفتر سرمایه‌گذاری باید این موضوع را بررسی و پیگیری کنند.

در بخش دیگری از این جلسه نمایندگان دستگاه‌های عضو در کمیته اشتغال ایثارگران گزارشی از ارائه خدمات به جامعه ایثارگری را عنوان و پیشنهادات خود را در این زمینه بیان کردند و روسای بنیاد شهید ابهر و خدابنده نیز به بیان مشکلات اشتغال این شهرستان پرداختند.

تشکیل جلسات کمیته اشتغال ایثارگران استان بصورت ماهانه، دریافت و بروزرسانی آمار دقیق بیکاران و متقاضیان شغل با استعلام از سازمان‌های بیمه‌گر، ارائه لیست بیکاران دیپلم و زیردیپلم به معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای جهت معرفی به شرکت‌هایی که نیاز به جذب و استخدام نیرو دارند و مکاتبه با واحدهای تولیدی استان جهت اخذ سهم اشتغال ایثارگران از جمله مصوبات این جلسه بود.

همچنین برگزاری جلسه مشترک با اداره کار، بنیاد شهید و امور ایثارگران و شرکت‌های کاریابی جهت جذب و بکارگیری ایثارگران در مراکز و شرکت‌ها و کارخانجات بخش خصوصی، تمدید تفاهمنامه بین سازمان فنی و حرفه‌ای و بنیاد شهید و امور ایثارگران در راستای توانمندسازی و مهارت‌آموزی به ایثارگران، ارائه لیست رشته‌های رایگان و رشته‌های با تخفیف ۵۰ درصد توسط اداره کل فنی و حرفه‌ای به بنیاد شهید استان نیز از دیگر مصوبات جلسه اشتغال ایثارگران استان زنجان بود.

همچنین در این جلسه مقرر شد در شهرستان ابهر بصورت پایلوت آمار بیکاران بنیاد شهید و امور ایثارگران به اداره کار ارسال تا جهت تامین نیروی شرکت‌ها و کارخانجات استفاده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha