۱۵۲ هزار تن انواع محصولات باغی و گلخانه‌ای در سیستان و بلوچستان تولید شد

زاهدان- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ۱۵۲ هزار تن انواع محصولات باغی، گلخانه‌ای و دارویی از ابتدای سالجاری تاکنون در این استان تولید و برداشت شده است.

سید محمدرضا سیدحسینی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر بفرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی و مرکبات دارد، اظهارکرد: از مجموع محصولات تولیدی در این بخش به دلیل مرغوبیت بالا، بیش‌از هزار تن آن به کشورهای مختلف صادر شده است.

وی ادامه داد: اکنون سیستان و بلوچستان رتبه نخست تولید موز، رتبه نخست تولید میوه‌های گرمسیری و رتبه برتر سطح و عملکرد تولید خرمای کشور را داراست.

رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت این موضوع ادامه داد: هدف این طرح فراهم آوردن امکان استفاده و بهره‌برداری از آمار دقیق باغداراناین استان در راستای توسعه صادرات است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی، این استان را یکی از مستعدترین نقاط کشاورزی کشور تبدیل کرده بطوریکه در تمامی فصول سال امکان کشت و تولید انواع محصولات در آن وجود دارد.

حسینی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان بهترین فرصت برای توسعه بخش کشاورزی است، افزود: این استان به دلیل دسترسی به بازارهای افغانستان و پاکستان و حوزه خلیج فارس فرصت بی‌نظیری را برای صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه ارزآوری و فرصت‌های شغلی جدید برای استان و کشور دارد.

وی ادامه داد: همچنین سیستان و بلوچستان در زمینه تولید محصولات باغی بویژه گرمسیری و استوایی بی‌نظیر است بطوریکه تنها نقطه در کشور است که می‌تواند با تولید محصولاتی نظیر موز و تامین نیاز داخلی به حذف خروج ارز و واردات محصولات کشاورزی که به کشور تحمیل می‌شود کمک کند.

به گزارش ایرنا هم‌اینک مجموع اراضی کشاورزی و باغی سیستان و بلوچستان ۲۲۸ هزار و ۴۵۱ هکتار شامل ۱۳۵ هزار و ۷۴۱ هکتار زراعی و ۹۲ هزار و ۷۱۰ هکتار باغی است.
سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص آب و هوایی در تولید برخی محصولات کشاورزی در کشور خاص است به طوری که رتبه نخست تولید محصولات خارج از فصل کشور با ۴۲۵ هزار تن از سطح ۱۷ هزار هکتار زمین را دارد و نقش بسزایی در تنظیم بازار و ایجاد درآمد برای کشاورزان ایفا می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha