۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۸:۴۱
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85160462
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تبلور اندیشه در قلم نیازمند حمایت دوستداران فرهنگ و کتاب

گنبدکاووس- ایرنا- نامگذاری یک روز در تقویم ایران اسلامی به نام «روز قلم» نشانه ارزش و کرامت اصحاب قلم و نویسندگان در روشنگری جامعه و ایفاگیری نقش پل ارتباطی سبک زندگی گذشته و امروز است و می‌طلبد فرهنگ دوستان نگاه حمایتی بیشتری برای حفظ کرامت این قشر داشته باشند.

به گزارش ایرنا، در صورت نبود قلم هنرمندانه نویسندگان، بشر نمی‌توانست از رازهای اندیشه‌های گذشتگان به ویژه گفتارهای ارزنده و سازنده انبیا و اولیای الهی آگاه شود تا بتواند از این اندیشه‌ها برای ترسیم نقشه راه خود بهره جوید و به عبارتی یک نویسنده تلاش دارد علم و معرفت را از اسارت فراموشی رها سازد و نهر زلال دانش را حیاتی جاودانه بخشد.

نامگذاری روزی به نام «قلم» در تقویم فرصتی است تا بار دیگر به واکاوری فعالان این عرصه پرداخته و در حد توان با حمایت‌های مادی و معنوی مانند کمک به چاپ و خرید بخشی از کتاب‌ها و اهدای آنها به کتابخانه‌ها و فضاهای فرهنگی و آموزشی گوشه‌ای هر چند کوچک از زحمات طاقت فرسای این خادمان عرصه روشنگری را جبران کرد.

به اعتقاد تعدادی از اهل قلم در استان گلستان، نخبگان فرهنگی از جمله نویسندگان موتور محرکه جامعه در دعوت مردم به سمت آینده‌ای روشن همراه با امیدآفرینی شناخته می‌شوند و شرایط فعلی کشور اقتضا می‌کند از آنان به عنوان پل ارتباطی بین سبک زندگی گذشتگان و نسل امروز برای حفظ هویت ایران اسلامی بهره گرفت.

مهمترین خواسته نویسندگان؛ اختصاص بخشی از بودجه فرهنگی به چاپ و خرید کتاب

حسین پایین محلی یکی از این نویسندگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: نویسندگان در چند بخش فعالیت می‌کنند به این معنی که عده‌ای از آنان بدون توجه به مسائل مادی با نگاه اندیشه‌ محور جلو می‌روند و جریان ساز و روشنفکر هستند، همچنین عده‌ای دیگر با بستن قرارداد با موسسات کارهای پژوهشی انجام داده و پول خود را می‌گیرند و یا اینکه عده‌ای هم یک سری کتاب‌های زرد را در مدت کوتاه ترجمه کرده و پول‌های کلانی به دست می‌آوردند.

وی افزود: نویسندگان فعال در دسته اول که بدون چشم داشت بر اساس اندیشه‌سازی جلو می‌روند، برای تاثیرگذاری بیشتر خود در مسیر امیدآفرینی نیازمند حمایت مسوولان در اختصاص بخشی از بودجه‌های فرهنگی به چاپ و خریداری کتاب‌های ارزنده هستند.

این نویسنده که تاکنون هشت جلد کتاب در حوزه فرهنگی نوشته و با هزینه شخصی به چاپ رسانده است، گفت: حمایت حقوقی برای کاهش نگرانی از ایرادهای بعد از انتشار، حمایت مالی برای چاپ و خرید کتاب و استفاده از این قشر در کارهای پژوهشی سازمان‌ها و نهادهای مختلف از مهمترین خواسته‌های نویسندگان است.

پایین محلی ادامه داد: دشمن اولویت خود را تهاجم فرهنگی با تمرکز بر تغییر سبک زندگی ایران اسلامی به سمت زندگی غربی قرار داده لذا نویسندگان به عنوان بخشی از روشنفکران جامعه می‌توانند با یادآوری اندیشه‌های گذشتگان و راه حل عبور از مشکلات علاوه بر امیدآفرینی در جامعه این توطئه‌ها را نیز خنثی کنند.

به گفته وی، صاحبان قلم و اندیشه در حوزه فرهنگی می‌توانند انجمن‌هایی تشکل دهند و دستگاه‌های اجرای با دعوت از نویسندگان می‌توانند از نظرات و ایده‌های آنان در اجرای بهتر طرح‌های فرهنگی بهره گیرند.

وی افزود: تبلیغات اسلامی گلستان یکی از ادارات پیشران در این موضوع محسوب می‌شود و تاکنون چندین نشست در محورهای جهاد تبیین و سبک زندگی ایرانی اسلامی با دعوت از بیش از ۵۰ نفر از نویسندگان استان برگزار کرده است.

این نویسنده گفت: اهل قلم به دلیل وظیفه ذاتی که در خود احساس می‌کنند از زمان خروج از منزل در صف نانوایی، ایستگاه تاکسی، مسجد و یا محیط‌های اداری تمرکز خود را بر شنیدن حرف مردم قرار می‌دهند لذا می‌توانند در آثار خود و یا نشست‌هایی که به عنوان سخنران دعوت می‌شوند بخشی از مشکلات مردم و راهکارهایی موثر را مطرح کنند.

تبلور اندیشه در قلم نیازمند حمایت دوستداران فرهنگ و کتاب

دعوت از نویسندگان در نشست‌ها راهی به سوی ترویج فرهنگ کتابخوانی

عضو انجمن قلم ایران هم با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران، انقلابی فرهنگی برای رشد و توسعه اندیشه‌های مردم است از متولیان حوزه فرهنگ خواست برای بهبود وضعیت انتشار کتاب به ویژه در بخش داستان از نویسندگان حمایت بیشتری داشته باشند.

عبدالرحمان اونق افزود: نبود حمایت کافی در چاپ و فروش کتاب رمان و داستان و حذف این یار مهربان از سبد بخش زیادی از خانواده‌های ایرانی به دلایل مختلف باعث شده تا خیلی از نویسندگان با استعداد و توانمند نوشتن را کنار گذاشته و به سایر فعالیت‌ها بپردازند و بیشتر کتابفروشی‌ها در حال تعطیل شدن است.

وی که تاکنون ۴۰ جلد کتاب داستان کودک، نوجوانان و بزرگسال چاپ کرده و فعالیت مستمری در بحث ترویج فرهنگ کتابخوانی در سطح مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز نگهداری کودکان بد سرپرست و بی سرپرست دارد، می‌گوید: کودکان علاقه زیادی به کتابخوانی دارند اما بزرگترها به دلیل مشکلات اقتصادی خرید کتاب‌ها را بیشتر متمرکز به موضوعات درسی و کمک آموزشی می‌کنند.

این نویسنده گلستانی ادامه داد: سه جلد کتاب داستان در نوبت انتشار دارم که شاید چاپ آنها تا سه سال دیگر طول بکشد و این شرایط را خیلی دیگر از نویسندگان داستان نویس مشابه من هم دارند و در صورت تایید چاپ، تیراژ محدود به ۲۰۰ تا ۳۰۰ جلد شده است که این جوابگوی جمعیت ۹۰ میلیون نفری ایران اسلامی نیست.

اونق افزود: وقتی یک کتاب رمان در جشنواره‌ برنده می‌شود نشان دهنده خوب بودن آن است که داوران و منتقدان مطالب آن را پسندیدند و به طور قطع در جامعه هم طرفدار خواهد داشت لذا لازم است مسوولان فرهنگی برای چاپ و خریداری این دست از کتاب‌ها همکاری بیشتر داشته باشند.

وی گفت: دستگاه‌های فرهنگی مانند نهاد کتابخانه‌ها، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش می‌توانند با خریداری کتاب‌های داستان شاخص و اهدای آنها به کتابخانه مدارس، دانشگاه‌ها و محل‌های نگهداری کودکان بیش از پیش به هموارسازی مسیر یادگیری و خواندن در جامعه کمک کنند.

وی بیان کرد: از مسوولان فرهنگی از جمله آموزش و پرورش انتظار می‌رود برای ترویج بیشتر فرهنگ کتابخوانی در میان دانش آموزان از نویسندگان به عنوان صاحبان قلم و اندیشه برای سخنرانی در مدارس دعوت کنند.

تبلور اندیشه در قلم نیازمند حمایت دوستداران فرهنگ و کتاب

مشهدقلی قزل از دیگر نویسندگان گلستان هم با اشاره به ضرب المثل «حرمت امام زاده را متولی نگه می‌دارد»، گفت: جایگاه اهل قلم در جامعه محفوظ است چرا که از درد دل مردم می‌نویسند لذا انتظار می‌روند به عنوان متولیان این عرصه حرمت‌ این جایگاه را با رعایت ادب و احترام نسبت به بزرگان حفظ کنند.

وی افزود: نویسندگان باید در کنار شنیدن درد و دل مردم، ضمن انتقال مشکلات جامعه به گوش مسوولان، همدلانه در کنار دولتمردان برای پیشرفت جمهوری اسلامی تلاش کنند.

وی از مسوولان فرهنگی کشور خواست از نظر چاپ و سهمیه کاغذ اهل قلم را مورد حمایت قرار دهند و بخشی از آثار نویسندگان و شاعران را خود متولیان این عرصه از جمله فرهنگ و ارشاد خریداری کند.

طبق اعلام جواد قربانی معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، در سه‌ ماهه نخست امسال ۲۰۵ عنوان کتاب با تلاش ۱۶ ناشر در گرگان، گنبدکاووس و آزادشهر منتشر شد که ۱۹۴ عنوان آن تألیفی و ۱۱ عنوان هم ترجمه‌ای بوده است.

وی شمارگان کتاب‌های منتشر شده فصل بهار در گلستان را ۱۲۰ هزار و ۵۰۰ جلد اعلام و بیان کرد: علوم اجتماعی، شعر و ادب، دینی و مذهبی، آموزشی و تربیتی از عمده‌ترین موضوعات کتاب‌های منتشر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha