ضرغامی: از تمام ظرفیت‌ها برای بهره‌مندی عموم از جاذبه‌های تاریخی استفاده شود + فیلم

یزد- ایرنا- وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت‌ها برای استفاده عموم از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی استفاده شود، گفت: مسئولان محلی با حمایت این وزارتخانه زمینه لازم استفاده مردم و خانواده‌ها را از آثار و بناهای مختلف تاریخی، فرهنگی و گردشگری در شهرستان‌ها فراهم کنند.

به گزارش ایرنا، سید عزت الله ضرغامی، روز جمعه در جریان سفر به مهریز یزد افزود: در شهرهای ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی در عرصه‌های مختلف تاریخی و گردشگری وجود دارد که باید بیش از گذشته برای معرفی و استفاده عموم اقدام شود .

وی با قدردانی از مسئولانی که با همراهی مردم و علاقه مندان در حفظ آثار و معرفی آنها در کنار دولت توجه دارند ادامه داد: باید مسئولان در مناطق مختلف از تمامی ظرفیت‌ها برای استفاده عموم مردم از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی استفاده کنند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید از باغ جهانی پهلوانپور مهریز از این اثر ماندگار بعنوان یکی از بهترین باغات تاریخی در سطح کشور یاد کرد که باید برای حفظ آن اقدام بیشتر شود.

ضرغامی گفت: برای حفظ این باغ و استفاده بهتر مردم و گردشگران از داخل و خارج کشور باید جدی با همکاری مسئولان یزد و پیگیری مدیران مهریز توجه لازم به عمل آید.

وی در بازدید از کوه ریگ مهریز نیز به شرایط خوب منطقه و داشتن جاذبه طبیعی آن اشاره کرد و گفت: باید برای تکمیل و ایجاد امکانات آن بیشتر پیگیری و اقدام شود.

ضرغامی بیان کرد: وزارت میراث فرهنگی در کنار مسئولان استان و شهرستان مهریز آماده هرگونه همکاری برای توسعه و حفظ آثار و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی برای استفاده عموم مردم و گردشگران است.

همچنین در این بازدیدها که نماینده مرم حوزه انتخابیه مهریز در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و جمعی از مسئولان محلی حضور داشتند حمیدرضا زارع بیدکی سرپرست شهرداری مهریز گزارشی در خصوص وضعیت آثار تاریخی و گردشگری ارائه و همکاری وزارت میراث برای تخصیص اعتبارات را خواستار شد.

باغ جهانی پهلوان پور از باغ‌های متعلق به دوره‌های اواخر زندیه و اوایل قاجار است که در محله مزویرآباد در حوزه شهری قرار دارد و در نوع خود در استان یزد کم‌نظیر است متعلق به یکی از تجار یزدی به نام علی پهلوان پور بود.

مساحت باغ بیش از پنج هکتار و عمده ساخت‌وساز آن شامل برج گلین و فضاهای خدماتی مرتبط با آن در جبهه جنوب شرقی، عمارت زمستان خانه در جبهه غربی، عمارت شربت خانه (کوشک) در بخش مرکزی، فضاهای خدماتی (اصطبل، انبار، سرایداری ) و کارگاه ریسندگی و قالی‌بافی در جبهه جنوبی است.

ارزشمندترین بخش باغ پهلوان پور که نمونه‌ای از باغ‌های ایرانی در مناطق مرکزی ایران است، عمارت کوشک یا شربت خانه در سه‌طبقه و به مساحت هزار و ۵۰۰ مترمربع است.

همچنین کوه‌ریگ یکی از اماکن تفریحی در محله بغدادآباد مهریز با تلی از ماسه‌های بدون خاک همه ساله پذیرای مسافران و گردشگران است و این تپه شنی طبیعی استان با دارا بودن آثار متعدد تاریخی و مناظر بکر طبیعی در طول سال میزبان مسافران است.

بنای مهریز را به «مهر نگار» دختر «انوشیروان» ساسانی پیش از اسلام نسبت داده‌اند و تاکنون بیش از ۶۰۰ اثر تاریخی درزمینه های مختلف در این شهرستان شناسایی شد.

شهرستان مهریز شش هزار و ۷۰۰ کیلومترمربع مساحت دارد و مرکز آن در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد و در مجاورت جاده اصلی تهران - یزد - بندرعباس - کرمان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha