۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۵۹
کد خبرنگار: 1013
کد خبر: 85162548
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 آیین نکوداشت میراث ناملموس نگارخوانی محلی در طالقان برگزار شد

کرج - ایرنا- اولین آیین نکوداشت میراث ناملموس سبک ادبی محلی موسوم به نگارخوانی در روستای آردکان شهرستان طالقان استان البرز برگزار شد.

به گزارش روز جمعه روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز "رحیم خاکی" مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز در این آیین با اشاره به اینکه سبک ادبی نگارخوانی موسوم به عزیز و نگار خوانی ظرفیت برگزاری در ابعاد گسترده تر و حتی ثبت جهانی را دارد، گفت: نیاز است تا پژوهشگران و اهل قلم برای ثبت جهانی این میراث ناملموس به مستند سازی اقدام کنند.

وی افزود: این سبک در وصف ۲ عاشق و دلداده است که در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است .

وی گفت: حفظ فرهنگ‌ها، آیین، رسوم و رویداهای فرهنگی‌تاریخیِ محلی برای نسل‌های بعدی بسیار ارزشمند است چرا که امروز کشورهای جهان هم به ثبت میراث ناملموس خود روی آورده‌اند.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز افزود: هر کشور ۲ سال یک بار سهمیه ثبت میراث ناملموس در فهرست میراث‌جهانی را دارد که مستندسازی وتولید محتوای فاخر برای این اقدام ضروری است.

 آیین نکوداشت میراث ناملموس نگارخوانی محلی در طالقان برگزار شد

خاکی با اشاره به وجود ظرفیت‌های بکر گردشگری در کنار میراث ناملموس ارزشمند در منطقه طالقان، برگزاری چنین آیینی را فرصتی برای جذب گردشگری و توسعه اقتصاد گردشگری منطقه خواند و از سرمایه گذاران دعوت کرد تا برای سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه زیرساخت‌های گردشگری طالقان پیشقدم شوند.

مراسم عزیز و نگارخوانی در سال ۱۳۹۰ به شماره ۴۴۶ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید. برگزاری این مراسم بنا بر داستان ۲ دلداده از روستای آردکان طالقان است که ماجرای آن‌ها مرزهای عشق و دلدادگی‌ را درنوردیده و اشعار عاشقانه آن‌ها سالیان دراز است که در میان مردمان این روستا و در مجالس و میهمانی‌ها رایج است.

همچنین نمایشگاه دستاوردهای بانوان روستا در کنار محل مراسم و قدردانی از هنرمندان فرهنگ و ادب طالقان و هنرمندان نگارخوانی همزمان با این رویداد برگزار شد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha