۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۱
کد خبرنگار: 1013
کد خبر: 85164429
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 طرح میراث بان افتخاری لازمه صیانت از آثار باستانی کشور است

کرج - ایرنا- موسس و رییس انجمن مردمی تاریخ و میراث ایرانیان، پیاده سازی طرح آموزش و به کارگیری میراث بانان افتخاری را لازمه صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی کشور دانست.

سیامک صحافی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در کرج افزود: امروز حفاظت و حراست از آثار تاریخی و باستانی کشور نیازمند مشارکت مردم است و برهمین اساس در سال ۱۳۹۹ طرح آموزش و به کار گیری میراث بانان افتخاری از سوی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی به استان ها ابلاغ شد اما این طرح تاکنون پیاده سازی نشده است.

وی ادامه داد: آگاهی بخشی به مردم از طریق آموزش همگانی نقش موثری در حفاظت و حراست از داشته های تاریخی و فرهنگی دارد که این آموزش ها باید از مدرسه تا فضاهای فرهنگی و عمومی پیاده سازی شود.

رییس انجمن مردمی تاریخ و میراث ایرانیان در بخش دیگری از سخنانش به بخشی از فعالیت های این انجمن پرداخت و گفت: انجام مطالعه مردم شناسی در سراسر کشور از جمله اقداماتی است که تاکنون توسط این انجمن انجام شده است.

صحافی بیان کرد: این انجمن در راستای چهار موضوع میراث ناملموس ، میراث ملموس، گردشگری و صنایع دستی کشور برنامه های علمی و مطالعاتی در دستور کار قرار داده که نتایج این مطالعات در اختیار مراجع تصمیم گیرنده قرار می دهد.

وی افزود: تاکنون سه کتاب با موضوع موسیقی نواحی ، ادبیات و مجموعه شعر کشور توسط انجمن تاریخ و میراث ایرانیان تدوین و نگاشته شده است.

رییس انجمن مردمی تاریخ و میراث ایرانیان با اشاره به اهمیت بالای فرهنگی آثار تاریخی، آداب و رسوم اقوام گفت: صیانت از گنجینه های فرهنگی تاریخی باید با روش های مناسب و علمی صورت گیرد تا این گنجینه ها از دست نرود.

وی کشف سیمان و آجر ۹ هزار ساله در تپه تاریخی ازبکی البرز را نمونه بارزی از گنجینه های فرهنگی و معماری ایرانی در طول تاریخ دانست و افزود: تشریح ویژگی های این آثار با نگاه علمی اما با زبان عامیانه می تواند در جذب بالای مشارکت عمومی برای صیانت از آثار تاریخی موثر واقع شود.

صحافی اظهار کرد: استان البرز به رغم برخورداری از آثار تاریخی و فرهنگی فراوان ، فاقد موزه تاریخی است و اکنون بیش از یک هزارو۸۰۰ اثر تاریخی این استان در انبار موزه ملی کشور نگهداری می شود.

وی اظهار کرد: احداث موزه استانی با مشارکت بخش خصوصی نقش ارزنده در نگهداری از این آثار ارزشمند تاریخی و جذب گردشگران دارد.

انجمن مردمی تاریخ و میراث ایرانیان ابتدا در سال ۱۳۸۴ تحت عنوان انجمن دوستداران میراث فرهنگی کرج تاسیس و آغار به کار کرد که از اواخر دهه ۸۰ با کسب مجوز از مراجع قانونی با نام انجمن مردمی تاریخ و میراث ایرانیان و با رویکرد کشوری فعالیت خود را ادامه داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha