نبرد جنین الهام بخش همه فلسطینیان است/ گسترش گردان جنین به تمام کرانه باختری

تهران - ایرنا - دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت وگو با خبرگزاری ایرنا نبرد اخیر مبارزان فلسطینی در شهر جنین در کرانه باختری رود اردن را الهام بخش همه فلسطینیان دانست و تاکید کرد: گردان جنین ایده ای است که اکنون درحال فعالیت است و آنچه در جنین رخ داد، تایید کننده همین امر است، با جدیت برای گسترش این گردانها به تمام شهرهای کرانه باختری تلاش می کنیم.

«زیاد النخاله» روز یکشنبه در گفت وگوی تفصیلی با خبرنگار ایرنا در غزه به نبرد اخیر مبارزان فلسطینی با ارتش رژیم صهیونیستی در شهر و اردوگاه جنین پرداخت و تاکید کرد که نبرد "بأس جنین" (شجاعت جنین) از اهمیت گسترده و بزرگی برخوردار بود و یکی از مراحل مهم در مسیر حرکتی مقاومت فلسطین به شمار می رود.

وی افزود که این نبرد امتداد نبردهای گذشته اردوگاه جنین و پیرامون آن بود و در مرحله آینده، الهام بخش همه فلسطینیان خواهد بود.

النخاله همچنین به اهمیت نبرد اخیر جنین و ویژگی های آن از منظر حمایت و پشتیبانی مردمی اشاره کرد و اتحاد مبارزان و نیروهای مقاومت فلسطین در سراسر سرزمین فلسطین بویژه کرانه باختری و نوار غزه را یاد آور شد و از حضور نسل جوان مبارزان فلسطینی در صحنه نبرد با اشغالگران سخن گفت.

النخاله در این مصاحبه درباره رابطه جنبش جهاد اسلامی فلسطین با جمهوری اسلامی ایران و سایر گروه های مقاومت فلسطین صحبت کرد و گفت که امروز روابط همه نیروهای مقاومت با ایران بسیار خوب است و این کشور به همه جنبش های مقاومت حمایت و پشتیبانی ارایه می دهد و در کنار ملت فلسطین ایستاده است.

وی همچنین درباره نشست آتی دبیران کل گروه‌های فلسطینی به میزبانی مصر سخن گفت و موضع این جنبش در قبال آن را تشریح کرد.

بخش اول مصاحبه دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با خبرگزاری ایرنا به شرح زیر است:

استاد مجاهد زیاد النخاله به شما خوش آمد می گویم... با مهم ترین رویداد اخیر، یعنی نبرد "بأس جنین" شروع می کنیم... این نبرد و میزان تأثیر آن را در آینده مقاومت در کرانه باختری چگونه ارزیابی می کنید؟

بدون شک نبرد "بأس جنین" از اهمیت گسترده و بزرگی برخوردار بود و یک مرحله مهم در مسیر حرکتی مقاومت فلسطین به شمار می رود. این نبرد امتداد نبردهای قبلی جنین و پیرامون آن بود؛ بویژه که (نام) جنین همواره در تاریخ فلسطین حاضر و با نام شهید شیخ عزالدین القسام و نبرد جنین در سال ۲۰۰۲ پیوند خورده است.

این نبرد که مبارزان فلسطینی آن را "بأس جنین" (شجاعت جنین) نامگذاری کردند، همچنین در امتداد نبردی بود که چند روز قبل از آن رخ داد و در آن، ۷ خودروی نظامی صهیونیستی از کار افتاد و یکی از آنها به طور کامل منهدم شد که ضربه ای (سنگین) به وجهه نیروهای صهیونیستی بود. این نبرد همچنین در امتداد نبردهای دلاورانه ملت ما در نوار غزه از "سیف القدس" (شمشیر قدس) تا "وحدة الساحات" (وحدت میدان های نبرد) و "ثأر الأحرار" (انتقام آزادگان) بود. نبرد "بأس جنین" از روحیه رزمی و جانفشانی بالای مبارزان در گردان جنین و دیگر نیروهای مقاومت فلسطین بویژه گردان های شهدای الاقصی، گردان های القسام و نیز گردان های ابوعلی مصطفی برخوردار بود. این نبرد همچنین از پشتوانه و حمایت مردمی برخوردار بود که نقشی اساسی در پایداری مبارزان داشت. همه اینها به طور قطع باعث شد که جنین الگوی مهمی برای دیگر شهرهای کرانه باختری شود که اکثریت آنها تحت اشغالگری صهیونیستها است. معتقدم که جنین در مرحله آینده الهام بخش تمام فلسطینی ها خواهد بود و اهمیت دستاورد مقابله با نیروهای دشمن مسلح به انواع سلاح ها و بیرون راندن آنها زیر فشار دلاورانه مبارزان و نیز پشتوانه مردمی در این نکته نهفته است. این پشتوانه مردمی در حمایت و پشتیبانی از مقاومت و ارایه حمایت معنوی و مادی از آنها لحظه ای تردید نکرده است.

آیا انتظار دارید که اشغالگران الگوی تجاوزگری علیه جنین را در مناطق دیگری در کرانه باختری نظیر نابلس یا نظایر آن اجرا کنند؟

بله، همواره چنین انتظاری می رود، (اساسا تجاوزگری) متوقف نشده است؛ هرچند به اشکال مختلف بوده باشد. تجاوزگری به شهرهای فلسطینی به طور روزانه انجام می شود و عملیات قتل و یورش ها متوقف نشده است. علیرغم وجود تشکیلات خودگردان فلسطین که بر اساس توافق اسلو، سرپرستی مناطق فلسطینی را بر عهده دارد، دشمن صهیونیستی تجاوزگری های خود را متوقف نکرده و از آن دست نکشیده و این امر مانع تجاوزهای دشمن به تمام شهرهای فلسطینی و ماهیت طبیعی این دشمن در انجام قتل، بازداشت، تخریب و منهدم کردن منازل و همچنین ایجاد ترس و رعب در نزد غیرنظامیان بی پناه نشده است. بنابراین آنچه در جنین در راستای تلاش (ناکام اشغالگران) برای ریشه کن کردن مقاومت رخ داد، ممکن است در هر منطقه ای رخ دهد که دشمن صهیونیستی آنجا را تهدیدی جدی برای نیروها و شهرک هایش ببیند؛ شهرک هایی که همانند سرطان در کرانه باختری رشد کرده اند و با این اوصاف، الگوی مقاومت فلسطینی ها در جنین و حمایت های مردمی (از آن) باید الگویی برای تمام شهرها و روستاهای فلسطینی باشد.

گردان های جنین وابسته به سرایا القدس برجسته ترین نام در عملیات مقاومت در جریان نبرد "بأس جنین" است، آیا می توان گفت که این تجربه به پختگی کامل رسیده و به رُکن مهمی در معادله مقاومت در کرانه باختری تبدیل شده است؟

گردان جنین ایده ای است که اکنون با تمام جدیت در حال فعالیت است و آنچه در جنین رخ داد، تایید کننده همین امر است، ما با جدیت برای گسترش این گردان ها به تمام شهرهای فلسطینی تلاش می کنیم و با وجود موانع زیاد که مهم ترین آن ها کمبود اسلحه و نبود امکانات لازم برای مهیا کردن آن است، اما با درصدهای متفاوت بین یک شهر و شهر دیگر به یک واقعیت موجود تبدیل شده است. ما با جدیت تلاش می کنیم که الگوی جنین شامل حال تمام شهرها و مناطق فلسطینی شود و جوانان فلسطینی آمادگی انجام این کار را دارند.

نکته قابل توجه این است که اکثریت مبارزان فلسطینی در کرانه باختری از نسل جوان و حتی زیر به ۲۰ سال دارند... آیا ما نسل جدیدی از فلسطینی ها روبرو هستیم که اعتقاد راسخ به مقاومت به عنوان تنها راه برخورد با اشغالگران دارد؟

ملت فلسطین در طول تاریخ خود و با هر وسیله ای که داشته، مقاومت را کنار نگذاشته، می توان گفت که مقاومت بخشی اساسی و اصیل از زندگی ما است و این مساله با حضور اشغالگران در سرزمین ما پیوند خورده، زیرا ملت های آزاده اشغالگری را نمی پذیرند و با تمام قدرت در برابر آن مقاومت می کنند. از زمان تجاوز صهیونیستی به فلسطین - به رغم شرایط سخت و دشواری که ملت فلسطین در آن به سربرده و می برد، مقاومت متوقف نشده بنابراین پیوستن نسل جوان از همه سنین به فعالیت مقاومت امر عجیبی نیست و تا زمانی که فلسطین تحت اشغالگری باشد، مقاومت متوقف نخواهد شد.
بله چالش ها زیاد است و کمبود امکانات باعث می شود تا روند مقاومت پر فراز و نشیب باشد و اگر مسلمانان و عرب ها مسئولیت های خود در حمایت از ملت فلسطین و مقاومت آنها را به طور جدی برعهده می گرفتند، وضعیت از مدتها پیش تغییر کرده و متفاوت شده بود.

اشغالگران از وجود تونل ها، آماده سازی پهپادها و بمب های پیشرفته در جنین صحبت می کنند، آیا به نظر شما این اظهارات در راستای هراس افکندن درباره قدرت و توانمندیهای مقاومت برای توجیه تجاوزگری به جنین است یا عملا مقاومت در تقویت قدرت و توانمندیهای خود در کرانه باختری مسیری تصاعدی را در پیش گرفته است؟

بله چنین چیزهایی وجود دارد، اما نه به گونه ای که دشمن از آن حرف می زند. این موارد، ضروری و با وجود مقاومت همراه و گره خورده و بسیار اندک است، اما دشمن نیز در این امر مبالغه می کند و می خواهد بگوید که ما در جبهه ای می جنگیم که از امکانات گسترده ای برخوردارند تا اینگونه استفاده از پیشرفته ترین سلاح ها از هواپیماها تا سایر ادوات جنگی دیگر را توجیه کند و بر شکست و ناکامی خود در پایان دادن به فعالیت مقاومت را که به طور اساسی بر مبارزان شجاع فلسطینی متکی است، سرپوش بگذارد.

آیا فرماندهی سرایا القدس در نوار غزه در جریان مدیریت عملیات مقابله با تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه جنین با مبارزان در گردان جنین در تماس بود؟

به طور قطع، فرماندهی سرایا القدس هر چیزی را که متعلق به مقاومت در برابر اشغالگران و سرایا القدس است، پیگیری می کند اما نه لزوما از نوار غزه، غزه بخشی از مقاومت است و نه تمام مقاومت.

برخی به گروهای مقاومت فلسطین در نوار غزه به خاطر عدم دخالت و ورود نکردن در جریان تجاوزگری علیه جنین خُرده گرفتند. آیا می توان گفت که عدم مشارکت مقاومت در غزه بنا به ملاحظات عملیاتی و مربوط به این مسئله بود که شما به قدرت مقاومت در جنین برای برخورد با دشمن صهیونیستی و مقابله با آن اعتقاد داشتید؟

در حقیقت، برداشت های زیاد و نظرات متعددی درباره این موضوع وجود دارد و این امر در تاکید مردم و پشتوانه مردمی مقاومت نسبت به این نکته است که دشمن علیه یک منطقه تجاوزگری نکند و دیگر مناطق تماشاگر باشند. اما می خواهم تاکید کنم که ما در نیروهای مقاومت همه چیز را دنبال می کنیم و هرکاری که لازم باشد، انجام می دهیم. گاهی، برداشت های مختلفی وجود دارد اما در هر صورت، همواره تلاش می کنیم که مقاومت در تمام مناطق حضور خود، بخشی از نبرد باشد و از خداوند می خواهیم که ما روزی به آنچه مردم انتظار دارند و آنچه مبارزان انتظار دارند، برسیم.

آیا مقاومت در غزه منتظر مرحله خاص و سختی بود تا در صورت گسترش عملیات نظامی در جنین وارد عمل شود؟

غزه یک کشور ابرقدرت نیست تا این را بگوییم، اما غزه امکانات مقاومت را دارد و می تواند در هر نبرد و یا تجاوزی که در آن ملت فلسطین و مقاومت در معرض تهدید بزرگی قرار می گیرد، نقش مهمی ایفا کند. هرگاه ممکن و ضروری باشد، غزه وظیفه خود را انجام خواهد داد. ذکر این نکته مهم است که ما ارزیابی ساعت به ساعت وضعیت را برای آنچه انجام آن در زمان مناسب ضروری است، متوقف نکرده ایم.

اشغالگران پیوسته بازار گرمی می کنند که توانسته اند بازدارندگی در مقابل جنبش جهاد اسلامی ‌و قبل از آن حماس را محقق کنند، نظر شما درباره این ادعاها چیست؟

نمی خواهم وارد چرخه اصطلاحات سیاسی و نظامی شوم اما خیلی ساده، کلمه بازدارندگی اصطلاحی است که دولتها با آن سروکار دارند ‌و در حیطه جنبش های مقاومت قرار نمی گیرد زیرا جنبش های مقاومت فعالیت خود علیه اشغالگری را با یک بمب یا تفنگ آغاز می کنند و ادامه و گسترش و توسعه می یابند و امکانات بزرگتری بدست می آورند. بنابراین وقتی که نتوان جلوی (جنبش مقاومت) را که با امکانات ناچیزی شروع می کند، گرفت، پس درصورت دستیابی به امکانات بیشتر، چه کسی می تواند جلوی آن را بگیرد. هرکس می گوید که می توان جلوی یک مبارز را که تصمیم گرفته پیروز یا شهید شود، گرفت، در توهم به سر می برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha