نگاه هنرمندانه به موضوع خانواده هدف اصلی جشنواره فیلم حواست

تبریز - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به شعار نخستین جشنواره بین المللی فیلم حوا "پای خانواده ایستاده ایم"، گفت: نگاه هنرمندانه به بنیان خانواده و مساله عفت اجتماعی و عمومی و حجاب هدف اصلی برگزاری این جشنواره است.

سیدمحمدحسین بلاغی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه جشنواره ملی فیلم " حوا " در کنار بخش بین المللی و همزمان با ۱۲ استان دیگر به مدت چهار روز در تبریز دایر برگزار می شود، اظهار کرد: از امروز تا ۲۳ تیر بیش از ۳۰ عنوان فیلم سینمایی، کوتاه و مستند و داستانی در محل پردیس سینمایی ۲۹ بهمن تبریز اکران می شود.

وی با ابراز خوشحالی از برگزاری این جشنواره در هفته عفاف و حجاب، افزود: مجموعه فیلم هایی که در این جشنواره اکران می شوند با موضوع خانواده و عفاف و حجاب و موضوعات اجتماعی است.

وی با دعوت از شهروندان برای دیدن آثار این جشنواره طی این چهار روز گفت: فیلمهای این جشنواره از ساعت ۱۳ ظهر تا ۱۲ شب اکران می شوند.

بلاغی اعلام کرد: نشست های پژوهشی و تخصصی طی سه روز در اداره کل ارشاد و پردیس ۲۹ بهمن برگزار می شود و فیلم های اکران شده مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: آنچه که در تاریخ ما می گذرد و ما در حقیقت آن را مطالعه می کنیم یک زیست عفیفانه را در زیست بوم فرهنگی، هنری و تمدنی جامعه ایرانی و آذربایجان می بینیم یعنی یک زیست عفیفانه همواره در طول تاریخ همراه زیست اجتماعی مردم بوده است.

وی به تاثیرات فرهنگی و اجتماعی برگزاری این نوع جشنواره ها اشاره کرد و گفت: برای اینکه هر فرهنگ و نگاهی را در جامعه نهادینه و به صورت مستمر در جامعه ارایه کنیم باید به سمت فعالیت هنری برویم، هر کار هنری در هر سطح از فعالیت های اجتماعی به طور قطع اثرگذار است و این می تواند فیلم های سینمایی تعالی بخش که طی سال های بلند ساخته و اکران شده اند و بخش عمیق و وسیعی از فرهنگ جامعه ما را ساخته اند را شامل شود.

بلاغی افزود: در کنار عموم ابزارهای فرهنگی، استفاده از ظرفیت هنر بهترین وسیله برای فرهنگ سازی در جامعه به ویژه در حوزه حجاب و عفاف که یک حوزه ایجابی و عقدیتی است، می باشد.

وی ادامه داد: آنچه که در تاریخ ما می گذرد و ما در حقیقت آن را مطالعه می کنیم یک زیست عفیفانه را در زیست بوم فرهنگی، هنری و تمدنی جامعه ایرانی و آذربایجان می بینیم یعنی یک زیست عفیفانه همواره در طول تاریخ همراه زیست اجتماعی مردم بوده است.

بلاغی با بیان اینکه رویکرد ما در حقیقت پرداخت هنری به همین موضوع زیست عفیفانه است، گفت: هرچقدر بتوانیم عفت و نجابت را در جامعه ارتقا بخشیم خود به خود سایر مسائل و بخش اعظمی از آسیب هایی که می تواند در جامعه رخ بدهد کاهش می یابد و رشد انسان ها در جامعه سالم تری شکل می گیرد و این بخشی از اهداف جشنواره است.

وی به دیگر اهداف جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: تجلیل از هنرمندان و خالقان آثار در این حوزه نیز هدف گذاری شده است، هنرمندانی که در این عرصه و حوزه حجاب و عفاف و فیلم و هنر تلاش می کنند در حقیقت در این جشنواره گردهم می آیند تا هم تجلیلی از آنها صورت گیرد و هم آثارشان نقد و بررسی شود و هم تعاملات و ارتباطات دقیق بین آنها شکل گیرد.

بلاغی به استعدادیابی در این حوزه نیز تاکید کرد و گفت: این جشنواره ها فرصتی است تا عموم جریان های فرهنگی و عموم دستگاه های اجرایی هم در حوزه دولتی و هم در حوزه مردمی از ظرفیت های فیلم سازی استان و کشور و بین المللی آگاه شوند و بشناسند و بر مبنای آن، اگر قرار است تولیداتی در این حوزه شکل گیرد حتما از فیلمسازان جوان، خوش فکر و دغدغه مند بهره مند شوند.

۱۰ بانوی موفق عرصه فرهنگ و هنر تجلیل می شوند

بلاغی با بیان اینکه در روز ۲۱ تیر که روز ملی عفاف و حجاب است آیین نکوداشت بانوان فعال در عرصه فرهنگ و هنر برگزار می شود، گفت: طی این آیین از ۱۰ بانوی عفیف و مومن در این حوزه قدردانی می شود.

وی افزود: خوشحالیم که عموم اهالی فرهنگی و هنری در استان ما جامعه ای عفیفانه و هنری مقید به مسائل اخلاقی هستند و در این مراسم به نمایندگی از کل جامعه فرهنگی و هنری از این بانوان تقدیر خواهیم کرد.

وی به بخش ها و حوزه هایی که بانوان در آن تجلیل می شوند اشاره کرد و گفت: بانوان فعال در حوزه های فرهنگی، هنری، رسانه ای و قرآنی شامل بانوان شاعر و نوسنده، هنرهای تجسمی و نمایش، خبرنگار، مدیر مسوول و سردبیر و در حوزه قرآنی به نمایندگی تجلیل می شوند.

به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره بین المللی فیلم حوا از دقایقی پیش و با اکران فیلم کوتاه " اسما " در پردیس سینمایی ۲۹ بهمن تبریز آغاز به کار کرد.

بر اساس جدول اکران، فیلم های کوتاه در روزهای بیستم تا بیست و دوم بین ساعات ۱۵ تا ۱۷ و روز بیست و سوم تیرماه ساعت ۱۷ تا ۱۹ اکران می شود و فیلم های سینمایی و مستند نیز تا ساعت ۲۳ روزهای جشنواره در پردیس سینمایی ۲۹ بهمن تبریز نمایش داده می شوند.

۱۳ استان کشور میزبان نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌حوا هستند و آثار نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا همزمان با استان تهران، در ۱۲ استان دیگر کشور نمایش داده می شود.

این رویداد محوریت موضوع زنان و خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.

آثاری از ۲۳ کشور به این جشنواره ارسال شده و مهمانانی از ۱۴ کشور در این رویداد شرکت دارند.

در بخش بین‌الملل نخستین جشنواره فیلم حوا آثاری از کشورهای ایتالیا، ایرلند، قرقیزستان، بلژیک، چین، تایوان، لبنان، هند، آرژانتین، ترکیه، سوریه، مقدونیه، روسیه، صربستان، دانمارک، مجارستان، ارمنستان، لیتوانی، اتریش، اسپانیا و تاجیکستان در قالب‌های فیلم بلند سینمایی، مستند و فیلم کوتاه شرکت دارند.

فهرست آثار راه‌یافته به این بخش به شرح زیر است:

- فیلم‌های بلند سینمایی

۱. «سه روز گلوله» (Ayman Zedan) از کشور سوریه
۲. «زمستان درون» (Amir bashir) از کشور فرانسه، قطر و هند
۳. «ستاره‌ها مرا راهنمایی خواهند کرد» (Philip Abryutin) از کشور روسیه
۴. «خط» (Ursula Meier) از کشور سوئیس، فرانسه و بلژیک
۵. «ردپاهای محو شده» (Ahbik Das) از کشور هند
۶. «خشم» (Maria Ivanova Z) از کشورلبنان و آلمان
۷. «شیواما» (Jai Shankar) از کشور هند
۸. «پدرم و مادرم» (Han wanfeng) از کشور چین
۹. «جدال برای محبوبم» (Valentin Makarov) از کشور روسیه
۱۰. «تیم رویایی» (Philip Abryutin Maksim Zykov) از کشور روسیه
۱۱. «آن» (Ciaran creagh) از کشور ایرلند
۱۲. «هناس» (Hossein Darabi) از کشور ایران
۱۳. «درآغوش درخت» (Babak khajeh pasha) از کشور ایران
۱۴. «هوک» (Hossein Rigi) از کشور ایران
۱۵. «هدیه خدا» (Asel Zhuraeva) از کشور قرقیزستان

- فیلم‌های مستند

۱. «دوباره ملاقات خواهیم کرد» (Supriya Suri) از کشور هند
۲. «یک بهار» (Valentina Primavera) از کشور اتریش
۳. «کوک‌ها» (Miroslav Terzić) از کشور صربستان، کرواسی، اسلونی و بوسنی
۴. «ارواح در حال انتقال» (Aida Schläpfer Al Hassani) از کشور عراق وسوئیس
۵. «دانش نور است (یمن)» (Tommaso Cotronei) از کشور ایتالیا
۶. «لی» (Liu xiaofang) از کشور چین
۷. «سرزمین عسل» (Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov) از کشور مقدونیه
۸. «گرته مایر: ملکه طراحی دانمارکی» (Isabel Bernadette Brammer) از کشور دانمارک
۹. «طلوع آرورا» (Inna Sahakyan) از کشور آلمان، ارمنستان و لیتوانی
۱۰. «فرشتگان سنجار» (Hanna Polak) از کشور لهستان
۱۱. «من کُدا هستم» (Farah Zare) از کشور ایران

- فیلم‌های کوتاه

۱. «روزهای بادی، زندگی ابری» (Lee kang sheng) از کشور چین
۲. «موهای مامان» (Alexey Evstigneev) از کشور روسیه
۳. «مادرانه» (Álvaro Gago Díaz) از کشور اسپانیا
۴. «آخرین سال نو» (Mohyeddin mozaffar) از کشور تاجیکستان
۵. «قضاوت» (Raymund RibayGutierrez) از کشور فیلیپین
۶. «فاتجونا» (Steve Bache) از کشور آلمان
۷. «بعد از کلاس» (Charles Xiuzhi Dong) از کشور چین
۸. «اکران» (Zarif Zaripov) از کشور تاجیکستان
۹. «خیالبافی» (Cédric Martin) از کشور فرانسه

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور از امروز تا ۲۳ تیر ماه در حال برگزاری است، این رویداد محوریت موضوع زنان و خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.

مخاطبان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره بین‌المللی فیلم حوا به درگاه www.Havvafilmfestival.ir مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha