۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۸
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85167504
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزون بر ۹۷ هزار تن گندم مازاد برنیاز کشاورزان در کردستان خریداری شد

سنندج- ایرنا- نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: از ابتدای فصل برداشت ( ۱۰ تیر) تا ۲۰ تیرماه سال جاری، ۹۷ هزار و ۶۶۲ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان به طور تضمینی خریداری شد.

جمال صالحی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه برداشت گندم از ۱۰ تیر سال جاری در استان آغاز شده است، اظهار کرد: ۸۲ مرکز خرید گندم شامل سیلوهای بخش دولتی و خصوصی، کارخانجات آردسازی و مراکز شبکه تعاون روستایی اقدام به خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان می کنند.

وی با اشاره به اینکه از تعداد مراکز مذکور تاکنون ۵۰ مرکز فعال شده است، اضافه کرد: به تدریج و با آغاز برداشت گندم در همه شهرستان های استان دیگر مراکز خرید تضمینی هم فعال می شوند.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان ادامه داد: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم مربوط به شهرستان های سقز با ۴۴ هزار و ۶۹۷ تن، بیجار با ۲۴ هزار و ۱۶۸ تن و کامیاران با ۲۰ هزار و ۳۸۰ تن است.

صالحی ادامه داد: میزان خرید تضمینی گندم در شهرستان های قروه سه هزار و ۸۸۸ تن، دیواندره یک هزار و ۵۸۱ تن، سنندج یک هزار و ۱۹۲ تن، بانه ۸۲۴ تن، سروآباد ۲۸۸ تن، دهگلان ۳۳۴ تن و مریوان ۳۱۰ تن بوده است.

وی یادآور شد: قیمت خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان است که ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان آن براساس جدول پاکی بوده و ۲ هزار تومان آن تشویقی دولت و یک هزار و ۵۰۰ تومان آن هم یارانه کشت است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان با بیان اینکه مبلغ جدول پاکی تا ۱۱ هزار و ۷۵۳ تومان هم قابل افزایش است، بیان کرد: به ازای هر درصد افت مفید هم ۳۴۵ ریال به مبلغ اضافه و به ازای هر درصد افت غیرمفید هم یک هزار و ۱۵۰ ریال کسر می شود.

صالحی یادآور شد: نخستین چک لیست خرید تضمینی گندم ۱۵ تیرماه در بانک عامل (کشاورزی) ثبت شده و تاکنون هم مبلغی به حساب کشاورزان واریز نشده است.

امسال ۵۸۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع استان کردستان به کشت گندم اختصاص یافت که از این میزان ۵۵۷ هزار هکتار دیم و ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن هم آبی است و بر اساس برآورد انجام شده از میزان سطح، افزون بر یک میلیون تن محصول تولید و ۸۷۰ هزار تن هم به صورت تضمینی خریداری می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha