تاثیر برگزاری نمایشگاه آینده چاپ ایران بر صادرات/ هویت کالا به وسیله چاپ مشخص می‌شود

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر نقش برگزاری نمایشگاه آینده چاپ بر صادرات و ارزآوری، گفت: فعالیت نمایشگاهی در حوزه چاپ می‌تواند تاثیر بزرگی بر حوزه‌های مختلف از جمله حوزه صادرات و جلوگیری از واردات داشته باشد.

علی‌اکبر ابراهیمی با بیان اینکه در حوزه چاپ سالانه چهار نمایشگاه در سطح کشور برگزار می‌شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این نمایشگاه‌ها حمایت می‌کند، به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: امسال نخستین نمایشگاهی که در حوزه چاپ برگزار شد، نمایشگاه دیجیتال بود. نمایشگاه آینده چاپ ایران به عنوان دومین نمایشگاه در حوزه چاپ برگزار می‌شود و نویددهنده آینده روشن برای صنعت چاپ است.

چاپ تکمیل کننده تمام صنایع است. چاپ برای تمام صنایع ارزش‌آفرین است و هویت یک کالا به وسیله چاپ مشخص می‌شود

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فلسفه برگزاری نمایشگاه را معرفی توان صنعت به جامعه اعلام کرد و ادامه داد: ذات، جایگاه و فلسفه برپایی نمایشگاه آینده چاپ ایران معرفی توان صنعت، صنف و در واقع جامعه فعال در یک حوزه مشخص است. با توجه به گستردگی فعالیت صنعت چاپ، قطعا نیاز به معرفی این صنعت وجود دارد. نمایشگاه میدان‌گاه معرفی توان تولید یک صنعت است و فعالیت نمایشگاهی در حوزه چاپ می‌تواند تاثیر بزرگی بر حوزه‌های مختلف از جمله حوزه صادرات و جلوگیری از واردات داشته باشد.

به گفته او تمام صنایع به صنعت نیاز چاپ دارند، درهمه زمینه‌ها مانند حوزه‌های غذایی، دارویی، نشر، آرایشی، بهداشتی، حتی حوزه فلزی و بسیاری از زمینه‌های دیگر نیاز به چاپ داریم، چاپ تکمیل کننده تمام صنایع است. چاپ برای تمام صنایع ارزش‌آفرین است و هویت یک کالا به وسیله چاپ مشخص می‌شود.

تاثیر برگزاری نمایشگاه آینده چاپ ایران بر صادرات/ هویت کالا به وسیله چاپ مشخص می‌شود
علی‌اکبر ابراهیمی - مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

صادرات از واردات در حوزه چاپ پیشی گرفته است

ابراهیمی با تاکید بر اهمیت برگزاری نمایشگاه در حوزه چاپ، بیان کرد: قطعا نیاز به میدانگاه‌هایی برای معرفی صنعت چاپ داریم که می‌توانیم نام آن را نمایشگاه بگذاریم. به برکت علاقه‌مندان و کارگزاران این بخش، شاهد برپایی نمایشگاه‌هایی هستیم و برگزاری این نمایشگاه‌ها انصافا کمک شایان توجهی به موضوع رشد تولید خواهد داشت. شک نداریم نمایشگاه‌هایی که در حوزه چاپ در کشور برگزار می‌شود می‌تواند موجب رشد تولید و اقتصاد کشور شود.

نمایشگاه‌هایی که در حوزه چاپ در کشور برگزار می‌شود می‌تواند موجب رشد تولید و اقتصاد کشور شود

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه صنعت چاپ اختصاص به موضوع خاصی ندارد، ادامه داد: صنعت چاپ صنعتی است که در تمام حوزه‌ها توان تولید دارد. چاپ می‌تواند در تمام حوزه‌ها به یک صنعت کمک کند. از این نظر در بحث تولید خودکفا هستیم، اما در برخی از موارد تامین کننده تمام نیاز نیستیم البته این بخش بسیار ناچیز است. این بخش‌ها با شناسایی فعالان در حال ترمیم است.

او با بیان اینکه در حوزه تولید پاکت‌های چند لایه هنوز توان تامین نیاز وجود ندارد، توضیح داد: پاکت‌های چند لایه در حوزه مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و مواد لبنی (به اصطلاح پاکت تتراپک) را می‌توانیم در داخل کشور تولید کنیم اما مسائلی هم مطرح است و باید توجه داشت در بخش سه لایه و پنج لایه به دیگر بخش‌های پاکت‌سازی ایران صادر کننده است، این صادرات به ۱۵ کشور با اهداف مختلف انجام می‌شود.

به گفته مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شکی نیست ایران از نظر صنعت چاپ غنی است، اما برخی از ماشین‌آلات عمر طولانی دارند که موجب فرسودگی آنها شده است. دراین خصوص باید نوسازی کامل نسبت به نیاز کشور انجام شود. این روند می‌تواند کمک شایان توجهی در تامین نیاز کشور و جلوگیری از واردات کند زیرا مانع خروج ارز خارج می‌شود.

تاثیر برگزاری نمایشگاه آینده چاپ ایران بر صادرات/ هویت کالا به وسیله چاپ مشخص می‌شود

نمایشگاه‌های چاپ به شکل خصوصی برگزار می‌شوند

ابراهیمی با اعلام اینکه در این روزها صادرات از واردات در حوزه چاپ پیشی گرفته است، گفت: در دهه گذشته شاهد واردات بخش عمده‌ای از محصولات به داخل کشور بودیم. یکی از دلایلی که تلاش شد تا جلوی واردات را بگیریم، مساله قیمت‌گذاری تعرفه‌ها بود. تا جایی که در حوزه هولوگرام تولید ایران ۳۰ درصد ارزان‌تر از کالای تولید شده در خارج کشور به دست مصرف کننده می‌رسد.

دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان حامی معنوی و کمک کار فعالان حوزه چاپ در حوزه سیاست‌گذاری و اجرایی فعال است

او با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمام چهار نمایشگاه حوزه چاپ، مصمم به همکاری با تمام برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها است؛ ادامه داد: دفتر چاپ در نمایشگاه‌ها غرفه دارد، در نمایشگاه آینده چاپ کارشناس‌ها حضور دارند، مسائل صنف را می‌شنوند و بحث میز خدمت در غرفه برپا است. همچنین در سه نمایشگاه دیگر هم همین اقدامات انجام می‌شود. همچنین در تمام نمایشگاه‌ها میزگرد تخصصی برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه نمایشگاه‌های حوزه چاپ به شکل خصوصی برگزار می‌شوند، ادامه داد: یکی از مسائلی که در حوزه چاپ مطرح است این است که کاملا خصوصی است. دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان حامی معنوی و کمک کار فعالان حوزه چاپ در حوزه سیاست‌گذاری و اجرایی فعال است. جلسات متعددی با فعالان این بخش برگزار شد.

ابراهیمی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشتاق به حمایت از اصناف است تا در کنار آن‌ها باشد و در همه حوزه‌هایی که نیاز باشد، ورود کند. توصیه نامه‌های مختلفی در خصوص برپایی نمایشگاه و واردات مواد اولیه به نهادها و سازمان‌های مختلف ارائه کردیم، نیاز به واردات داریم در بحث تخصیص و تامین ارز و قرار گرفتن در ردیف‌های کالاهای اساسی نسبت به موضوع‌های مختلف، وزارت فرهنگ و راشاد اسلامی حمایت کننده صنف است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha