۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۲۷
کد خبرنگار: 1004
کد خبر: 85167621
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار یک تشکل مردم نهاد نسبت به مصرف نادرست آب در خراسان رضوی

تربت‌حیدریه - ایرنا - عضو تشکل مردم نهاد جمعیت ناجیان آب خراسان رضوی و دبیر حوزه تربت حیدریه گفت: مدیریت مصرف منابع آبی در این استان نیازمند بازنگری است و هرگونه تاخیر در تجدید نظر دیدگاههای کارشناسی بویژه در شرایط خشکسالی کنونی؛ آینده استان را با تهدید حیات جدی مواجه خواهد کرد.

غلامرضا محمدی امروز چهارشنبه پس از نشست اعضای این تشکل مردم نهاد با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به نظر می رسد جدی ترین چالش در حوزه آب نامشخص بودن متولی است و در زمان حاضر دست کم سه دستگاه اصلی شامل امور آب، آب و فاضلاب و جهاد کشاورزی با دیدگاه‌های خاص و بعضا متضاد در این حوزه دخالت دارند.

وی اضافه کرد: بخشی نگری این دستگاهها باعث کشت محصولات پرآب در خراسان رضوی شده است از دیگر سو شیوه‌های نوین کاشت در مزارع و باغات استان رعایت نمی شود و متاسفانه به نظر کارشناسان و اعتراض های تشکل های مردم نهاد حوزه آب توجهی نمی شود.

وی گفت: پیشنهادات خود را به دستگاههای مرتبط خراسان رضوی از جمله شرکت آب و فاضلاب با هدف اصلاح رویه و مدیریت مصرف آب داده ایم و امیدواریم مورد توجه قرار گرفته و ترتیب اثر داده شود.

همچنین یک کارشناس ارشد و فعال اجتماعی در حوزه آب گفت: سهم مصرف آب در بخش کشاورزی ایران حدود ۹۰ درصد، شرب ۸ درصد و صنعت و معدن ۲ درصد است اما در حوزه مدیریت بهینه مصرف و صرفه جویی تمام نگاهها به بخش آشامیدنی و بهداشتی معطوف است.

علی سیدزاده افزود: اقدامات و برنامه های مرتبط با صرفه جویی آب باید در حوزه کشاورزی ایران متمرکز شود چراکه با سهم ۹۰ درصدی قسمت عمده مصرف کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: باوجود بحرانی شدن تمام سفره های زیرزمینی خراسان رضوی و خشکیدن بسیاری از قنوات و رودخانه ها متاسفانه هنوز بیشتر مزارع و باغات استان به روش منسوخ غرقابی سیراب می شود.

وی با یادآوری اینکه ۹۰ درصد آب مصرفی ایران مربوط به حوزه کشاورزی است، گفت: در کشورهای توسعه یافته سهم بخش کشاورزی ۳۰ درصد، شرب و بهداشت ۱۱ درصد و صنعت و معدن ۵۹ درصد است که این تفاوت معنادار حکایت از نابود کردن منابع کشورمان به دست خودمان دارد.

گفتنی است امسال و با خشک شدن چند چاه عمیق در تربت حیدریه تامین نیاز آشامیدنی مردم این شهرستان دچار چالش شده است و باوجود اقدامات شرکت آب و فاضلاب برخی از محلات ، مناطق و روستاهای منطقه با افت فشار یا قطعی مواجهند.

در همین رهگذر حسین محمدی معاون رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و مدیر حوزه تربت حیدریه به ایرنا گفت: اصلاح الگوی کشت و آبیاری مکانیزه در این شهرستان شتاب گرفته است اما هنوز تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله دارد.

پیش از این غلامحسین ساربان معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفته بود ؛ تحول در حوزه مصرف آب کشاورزی استان نیازمند اعتبارات مضاعف و جبرانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha