۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۴
کد خبرنگار: 2218
کد خبر: 85168412
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اکران ۱۶ فیلم در دومین روز برگزاری جشنواره فیلم کوتاه خوزستان

اهواز - ایرنا - سینما فردوسی اهواز در دومین روز برگزاری هفتمین دوره جشنواره فیلم کوتاه خوزستان میزبان هفت فیلم داستانی، پنج مستند، ۲ پویانمایی و ۲ فیلم تجربی بود.

به گزارش پنجشنبه ایرنا دومین روز برگزاری جشنواره فیلم کوتاه خوزستان در اهواز با اکران فیلم داستانی"بی‌وجود" به کارگردانی فاطمه شوهانی، مستند "۳۳۰ سی سی خاطره" به کارگردانی الهام معروفی، فیلم تجربی "غرقاب" به کارگردانی مسلم کوچک‌زاده، فیلم داستانی "افسرده نیستم" به کارگردانی محمد ارسلان، فیلم داستانی "تابو" به کارگردانی امیر موگهی، پویانمایی "بابا یاد داد" به کارگردانی کوردمان پویش آغاز شد.

در سانس‌های بعدی مستند "آن‌ها" به کارگردانی رضا عبیات، فیلم تجربی "خویش خویشتن" به کارگردانی مشهاد شهیب، پویانمایی "جای خالی" به کارگردانی هدیه عطاییان، فیلم داستانی "رقص نی" به کارگردانی محمد رحیمیان، مستند "هیجار" به کارگردانی بهنام کاظمی، فیلم داستانی "چولان" به کارگردانی مجید عیدان، مستند "دشت بهار" به کارگردانی محمد کریمی، مستند "استوار گنجی"به کارگردانی سید عباس شفیعی، فیلم داستانی "دندان اسب" رویا نژاد شجاعی و فیلم داستانی "مرد کله‌ای" به کارگردانی فراز ستایش به نمایش درآمد.

حضور علاقمندان به سینما و فیلمسازان در دومین روز از جشنواره فیلم کوتاه خوزستان نسبت به روز قبل گرم‌تر و بیشتر بود و نشست نقد و بررسی فیلم‌ها پس از پایان اکران برگزار شد.

اکران ۱۶ فیلم در دومین روز برگزاری جشنواره فیلم کوتاه خوزستان

تصویر دردناکی که مستند شد

الهام معروفی یکی از راه یافتگان به بخش رقابت هفتمین جشنواره فیلم کوتاه خوزستان است که ساخت سه فیلم به نام‌های "گره"، "و خدا مثل همیشه بود" و"۳۳۰ سی سی خاطره" را در کارنامه دارد.

معروفی که با مستند "۳۳۰ سی سی خاطره" به جشنواره آمده است ایده اصلی این مستند را آخرین تصویری که هنگام ترک آبادان به دلیل جنگ تحمیلی در ذهنش حک شده بود عنوان می‌کند و می‌گوید: هنوز تصویر آدم‌هایی که با شیشه خالی نوشابه کنار جاده ایستاده بودند در ذهن من حک شده است این افراد برای اینکه قبل از رسیدن عراقی‌ها آبادان را ترک کنند برای گرفتن بنزین با شیشه نوشابه التماس می‌کردند.

وی ساخت فیلم مستند را راهی برای تبدیل این تصویر ذهنی دردناک به فیلم دانست.

معروفی در ادامه برگزاری جشنواره را محلی برای دورهمی فیلمسازان می‌داند تا از این طریق ضمن آشنایی با دیگر فیلمسازان، به نقد و بررسی فیلم‌های یکدیگر بپردازند، برآیند کلی از تعداد تولید و کیفیت آثار به دست بیاورند و مسیر فیلمسازی را برای علاقمندان این حوزه روشن‌تر می‌سازد.

کارگردان فیلم مستند "۳۳۰ سی سی خاطره" بر آسیب شناسی جایگاه فیلمسازان جنوب در سینمای ایران تاکید کرد و گفت: براساس این آسیب شناسی می‌توان دریافت که در کدام بخش از حوزه فیلمسازی به توجه، تمرکز و سرمایه‌گذاری نیاز است تا ضمن شناسایی فیلمسازان مستعد، از آنان حمایت شود.

اکران ۱۶ فیلم در دومین روز برگزاری جشنواره فیلم کوتاه خوزستان

زیست، احساسات و عواطف انگیزه ساختن "دشت بهار"

محمد کریمی فارغ التحصیل کارگردانی سینما که با مستند "دشت بهار" در جشنواره حضور یافته است نیز ساخت ۲ فیلم کوتاه مستند و سه فیلم کوتاه داستانی را در کارنامه دارد. کریمی همچنین در چندین پروژه به عنوان فیلمبردار و تدوینگر فعالیت داشته‌ است.

او با اشاره به ایده اصلی مستند "دشت بهار" می‌گوید: مجموعه‌ای از زیست، احساسات و عواطف من، در ایجاد انگیزه برای ساخت این فیلم مستند نقش داشته است که ریشه در کودکی و ناخودآگاهم دارد.

وی با اشاره به شهرستان هفتکل له عنوان موضوع مستند "دشت بهار" افزود: هفتکل شهر مادری و پدری من است و دغدغه همیشگی من این بود تا درباره تناقض‌های موجود و مردم شهر فیلمی بسازم برای همین پس از تحقیق، پژوهش و انتخاب یک فرم و ساختار همخوان با سوژه به این طرح رسیدم.

کریمی دربخش دیگری از سخنانش جمع شدن هنرمندان، انتقال تجربیات و دیدن آثار یکدیگر را از مهم‌ترین تاثیرات برگزاری جشنواره عنوان کرد که می‌تواند زمینه ساز همکاری‌های بیشتر هنرمندان و فیلمسازان شود..

جرقه یک ایده در وقت استراحت بین ۲ پلان

کوردمان پویش دیگر راه یافته به جشنواره فیلم کوتاه خوزستان تاکنون سه فیلم کوتاه داستانی، سه فیلم کوتاه صد ثانیه‌ای، یک پویانمایی کوتاه و یک مستند کوتاه ساخته است که پویانمایی او با نام "بابا یاد داد" وارد بخش رقابتی جشنواره فیلم کوتاه خوزستان شده است.

پویش در خصوص پیدایش ایده اولیه اثر راه یافته خود به جشنواره می‌گوید: ایده اولیه فیلم در وقت استراحت بین ضبط ۲ پلان یک فیلم کوتاه دیگر به ذهنم رسید و وقتی یکی از همکارانم در وقت استراحت خاطره‌ای از مادربزرگش تعریف کرد همانجا آن خاطره را به ایده فیلم خود تبدیل کردم.

وی در ادامه با تشریح چگونگی ساخت یک پویانمایی گفت: در این گونه فیلمسازی‌ها تسلط بر نرم‌افزار مساله خاصی نیست بلکه ایده و تبدیل آن به فیلمنامه کار سخت و مهمی است.

این کارگردان به فیلمسازان جوان توصیه کرد برای قدم گذاشتن در این راه نباید بترسند و تاجایی که می‌توانند به کسب تجربه بپردازند و در همه سبک‌ها و ژانرهای مختلف کار کنند تا به نتیجه مطلوب خود برسند.

وی در پایان ایجاد انگیزه برای فیلمسازان تازه کار، محک فیلم‌های کوتاه از نظر کیفی و ایجاد فرصت‌های تعامل و گفتگو با سایر فیلمسازان و علاقه مندان به سینما، دیده شدن و نقد آثار، فرصت تبادل نظر با صاحب نظران، اساتید و داوران جشنواره را از کارکردهای مهم جشنواره برشمرد.

"مرد کله‌ای"

فراز ستایش، کارگردان فیلم "مرد کله‌ای" راه یافته به این دوره از جشنواره فیلم کوتاه خوزستان، ۲ فیلم دیگر به نام‌های"دهکده تاریک" و "یکی بود که دیگه نبود" را ساخته است.

ستایش گفت: فیلم "مرد کله‌ای" داستان شخصی است که تمام تلاشش را می‌کند تا آن چیزی را که می‌خواهد به صورت صد در صد در زندگی فانتزی و خیالی‌اش به دست آورد. شخصیت فیلم سعی دارد فردیت خود را مقابل تمام الگوهای درستی که در اطرافش وجود دارد حفظ کند و در آخر اعتقاد پیدا می‌کند که فقط خودش توانایی‌های ویژه‌ خود را متوجه می‌شود.

ستایش با اشاره به ایده اصلی فیلم خود توضیح داد:ایده اصلی فیلم درباره شخصی بود که میان ذهنیت خود و واقعیت موجود فاصله می‌بیند از این رو سعی می‌کند در دنیای فانتزی خودش همه چیز را داشته باشد.

این فیلمساز با ابراز علاقه به ساخت فیلم کوتاه گفت: به رغم اینکه در حال ساختن فیلم بلند هستم ولی همچنان به ساختن فیلم کوتاه گرایش دارم زیرا فیلم کوتاه مخاطبان عمیق‌تری دارد.

وی ضرورت در خصوص ضرورت برگزاری جشنواره اظهار کرد: وقتی آثار هنرمندان مختلف با جهان بینی مختص خودشان نسبت به یک فضا در کنار هم دیده شوند می‌تواند به یک سری نتایج جامعه شناسی رسید همچنین جشنواره فرصت بزرگ مطالعاتی برای هنر دوستان است و می‌توان در آن سیر دیدگاه‌ها را بررسی کرد.

به گفته مهدی کیخایی، دبیر جشنواره فیلم کوتاه خوزستان بیش از ٢۵٠ اثر به دبیرخانه هفتمین جشنواره فیلم کوتاه خوزستان ارسال شده که از این تعداد ۴۶ اثر از فیلمسازان استان به مرحله نهایی رسیدند.

از ۴۶ اثر منتخب ۲۲ اثر در حوزه داستانی، ۱۳ اثر در حوزه مستند، هفت اثر در حوزه تجربی و چهار اثر در حوزه پویانمایی در بخش رقابتی هفتمین جشنواره فیلم کوتاه خوزستان شرکت دارند.

هفتمین جشنواره فیلم کوتاه خوزستان از ۲۰ تا ۲۳ تیر ماه جاری در محل سینما فردوسی اهواز در سه سانس به اجرا درمی‌آید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha