امام جمعه شهرکرد: مصوبات شورای فرهنگ عمومی اجرایی شود

شهرکرد - ایرنا-نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی این استان برقرار است گفت :مصوبات شورای فرهنگ عمومی باید اجرا شود.

حجت الاسلام محمدعلی نکونام روز پنجشنبه در استان تماس تلفنی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با تشکر از حضور مؤثر وی در استان افزود: امید است که سفر وزیر فرهنگ و ارشاد به استان همراه با برکات باشد و در آینده‌ای نزدیک آثار این سفر را محسوس مشاهده کنیم.

وی با اشاره به اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از وزرای خوب و جوان و فعال و ارزشمند و فرهنگی دولت مردمی است، گفت: با شناختی که از حضرتعالی داریم این سفر برای کلان مسائل فرهنگی استان و رصد آن‌ها موثر است و پشتیبان مؤثر و تقویت اعتقادات فرهنگی از نتایج آن خواهد بود.

امام جمعه شهرکرد اظهارداشت: شورای فرهنگ عمومی استان فعال است و هر چهارشنبه اول هرماه شکل می‌گیرد و اولویت‌هایی را برای سالجاری از جمله مسئله جمعیت، عفاف و حجاب، زن و بعضی مسائل دیگر در دست اجرا داریم که برای هر کدام کارگروه‌هایی شکل‌گرفته و گزارش‌های فعالیت‌های این کارگروه‌ها مدام به شورای فرهنگی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصوبات شورای فرهنگ عمومی آنگونه که باید اجرایی نمی‌شود، گفت: این مصوبات به دلیل اینکه مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان می‌گویند ما مقامات بالادستی‌مان به ما می‌گویند چه کاری انجام بدهیم و گاهی وقت‌ها از بالا مسائل خنثی می‌شود و نتیجه درست گرفته نمی‌شود.

نکونام اظهارداشت: امید است راهکار درست برای این معنا پیدا شد تا مصوبات شورای فرهنگ عمومی بدون استثنا عملی و آثار شورای فرهنگ عمومی بیشتر دیده شود.

به گزارش ایرنا، نماینده ولی فقیه در چهارمحال وبختیاری به دلیل نامساعد بودن شرایط جسمی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد برگزار شد شرکت نداشتند.

سبک زندگی اسلامی ایرانی متولی خاص در کشور ندارد

همچنین معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با اشاره به اینکه خانواده در کشور متولی خاص ندارد و این مسله از بزرگترین دردهای کشور است، گفت: سبک زندگی اسلامی ایرانی متولی خاص ندارد.

سید محمد موسوی روز پنجشنبه در چهارمین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد،افزود: بیش از یک دهه گذشته مقام معظم رهبری به سبک زندگی ایرانی اسلامی تاکید داشتند و تاکنون طرح های زیادی طراحی و ارائه شده ولی به دلیل نبود متولی خاص، اجرایی نشده است.

وی اظهارداشت: هم اکنون ۱۷ نهاد متولی امر مسایل فرهنگی در کشور هستند و اما در حوزه‌های مختلف از جمله فرزند پروری، همسرداری اسلامی و ایرانی و فرهنگ ترافیک و سایر حوزه‌ها متولی خاص وجود ندارد و برای اجرایی شدن سبک زندگی ایرانی اسلامی باید ساختارهای ناکارآمد اصلاح شود.

وی به طراحی مرکز طراحی وسبک زندگی اسلامی اشاره کرد و گفت: این طرح باید زیرمجموعه وزارت امور خانواده قرار گیرد و سبک زندگی به امور خانواده اضافه شود تا متولی سبک زندگی باشند.

به گفته وی، در این طرح، ساختاری به ساختار اداره کشور افزوده نخواهد شد .

موسوی به بحث عفاف وحجاب در جامعه اشاره کرد و گفت: هم اکنون برنامه‌ها و طرح‌های سلبی برای توسعه و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در اولویت قرارگرفته در صورتی که این امر جوابگویی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب نیست.

وی به شبکه‌سازی مسئله عفاف و حجاب در استان اشاره کرد و افزود: در این طرح با استفاده از ظرفیت صنوف، ادارات و بچه‌های مذهبی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب آغاز شده است.

موسوی در ادامه به کمبود اعتبارات حوزه فرهنگی به خصوص در حوزه حجاب و عفاف اشاره کرد وگفت: بحث حجاب و عفاف و تصویب اعتبار برای این امر باید فراتر از قانون دیده شود.

توسعه زیرساخت‌های فرهنگی در شهرستان لردگان ضروری است

فرماندار شهرستان لردگان نیز با اشاره به توسعه زیرساخت‌های فرهنی در این شهرستان افزود: تخصیص اعتبار ویژه فرهنگی به ادارات امور فرهنگی برای برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌ها مختلف برای کاهش آسیب‌های اجتماعی یک ضرورت است.

منصور کریم زاده افزود: تقویت فضای فرهنگی، هنری و بسترسازی و تامین زیرساخت ها در سطح شهرستان و تامین اعتبار برای احداث و تکمیل طرح‌های نیمه تمام در حوزه فرهنگی و اجتماعی در شهرستان از جمله مصلی اولامر و سالن آمفی تئاتر در اولویت قرارد ارد.

وی گفت: مصلی اولامر به عنوان بزرگترین طرح فرهنگی در این شهرستان پیشرفت فیزیکی بالای ۹۵ درصد دارد و سالن آمفی تئاتر نیز تکمیل شده و راه اندازی و فعال شدن این سالن نیازمند تامین وسایل سرمایشی و گرمایشی و نصیب سیستم صوتی است.

به گفته وی، کتابخانه شهید مطهری لردگان نیز به عنوان اولین، مهمترین و بزرگترین کتابخانه عمومی شهرستان نیازمند حصارکشی و حفاظت فیزیکی است.

وی به تخصیص اعتبار برای ساخت و تکمیل خانه عالم در شهرستان به خصوص در مناطق آسیب‌پذیر ، تقویت ادارات فرهنگی از نظر نیروی انسانی یک ضرورت است.

کریم زاداه ظهارداشت: با توسعه زیرساختهای فرهنگی از افزایش برخی آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، فقر و نداری خودکشی، طلاق، بیکاری، اعتیاد، گسترش مهاجرت به شهرها، بالارفتن سن ازدواج، جلوگیری خواهد شد.

وی در پایان از تهیه برخی کلیپ‌های از شهرستان وارسال آن به شبکه‌های معاند توسط برخی افراد انتقاد کرد و گفت: برای مقابله و برخورد با این افراد نیازمند ساز و کار خاص است که بایدطراحی و تدوین شود.

فضای فرهنگی کشور دچار چالش است

امام جمعه بن با تشکر از فعالان حوزهای فرهنگی گفت: متاسفانه دستگاه های مختلف در سطح استان و کشور کارهای فرهنگی انجام می‌دهند و این امر نقطه ضعف کشور است.

حجت الاسلام مهرداد بهرامی افزود: هم‌اکنون آشفتگی در فضای فرهنگی کشور وجود دارد و این امر باعث بروز تناقض در اجرای برخی برنامه‌ها شده است درحالیکه باید متولیان فرهنگ کشور باید فتوای رهبری را باید ملاک قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه درجایی که فرهنگ کشور دچار آلودگی شد باید براساس مصوبه فرهنگی عمل کرد تا از بروز بی اعتمادی، مهاجرت، ناامیدی جلوگیری کرد به ناکافی بودن تولیدات محتوایی درحوزه فرهنگ و مسایل فرهنگی در کشور اشاره کرد وگفت: نظارت بر کار دستگاه‌های فرهنگی باید بیشتر شود و نگاه به حوزه فرهنگی دستگاه‌های اصلاح شود.

امام جمعه بن به ناکافی بودن زیرساخت های فرهنگی این شهرستان اشاره کرد و گفت: مردم این شهر مردم متدین و علاقمند به انقلاب و فعال فرهنگی بوده و از کارهای فرهنگی استقبال بالایی دارند و با مشکل مکان مواجه هستند.

وی به نیمه تمام ماندن عملیات ساخت فرهنگسرای این شهر اشاره کرد و گفت: با تکمیل این فرهنگسرا و افزایش ظرفیت سالن آمفی تئاتر این شهر مشکل مکان برای اجرای برنامه‌های فرهنگی کاهش پیدا خواهد کرد.

رعایت سرانه فرهنگی در ساخت وسازهای جدید

فرماندار شهرستان شهرکرد گفت: رعایت سرانه فرهنگی و اختصاص زمین به ایجاد زیرساخت های فرهنگی در ساخت و سازهای جدید و به خصوص در شهرک های جدید و مسکن ملی رعایت شود.

بهادر عبدالغنی افزود: یکی از مشکلات امروز رعایات نشدن سرانه فرهنگی در ساخت و سازهای جدید است که باید سرانه فرهنگی در طراحی شهری توسط متخصصان شهرسازی در نظر گرفته شود که این امر در سطح استان و شهرستان شهرکرد عملیاتی نشده است.

وی گفت: در طرح‌های هادی و تفصیلی و جامع شهری باید طرح های فرهنگی و عمومی دیده شود و براساس قوانین موجود زمین رایگان برای احداث این فضاها اختصاص داده شود تا این فضاها احداث شود.

عبدالغنی اظهارداشت: هم‌اکنون در شهرستان شهرکرد با ۹ شهر پنج شهر فاقد فرهنگسراست.

وی با اشاره به اینکه استان جایگاه گردشکری بالای دارد، گفت: برای حوزه‌های فرهنگی، ورزشی و تولید محتواهای فرهنگی و پرورشی، تحقیق و ارزیابی بودجه و اعتبار به اندازه کافی وجود ندارد.

توسعه آموزش خانواده در جامعه الزامی است

امام جمعه شهرستان کیار نیز با اشاره به اهمیت بحث توسعه آموزش خانواده در جامعه گفت: توسعه و ترویج کارهای فرهنگی در محیط های مختلف به خصوص در محیط‌های عمومی، گردشگری و تفریحی یک ضرورت است.

حجت الاسلام محمد زمانی افزود: تخصیص اعتبار و امکانات لازم برای کارهای فرهنگی، حمایت از فعالیت کانون‌های مساجد به عنوان یک ظرفیت بزرگ و تقویت مساجد باید مورد تاکید قرار گیرد.

وی اظهارداشت: ترویج فرهنگ دینی و تقویت بنیه دینی خانواده‌ها ، تقویت و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه ضروری است.

وی به تامین اعتبار ربای تکمیل فرهنسگرای این شهر که 15 سال است نیمه تمام مانده تاکید کرد.

اجرای جایزه ملی ادبی حماسی عمان سامانی

مدیرکل آموزش پرورش چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه استان چهارمحال وبختیاری مهد عمان سامانی از شاعران قرن اول حماسه سرا ایران است، گفت: جایزه ملی ادبی حماسی عمان سامانی سالانه با محوریت استان طراحی و اجرا شود.

افشین امیریان افزود: امروزه بحث برخی سلبریتی‌ها و بخشی از سینما خانوادگی به عنوان نگرانی در جامعه و به یک چالش تبدیل شده و باید با جسارت وجدیت و اخلاص به این موضوعات رسیدگی کرد و سامان داد.

وی گفت: این برنامه‌ها نقشه دشمن برای ضربه زدن به نظام است از طریق عناصر داخلی به نظام ضربه بزنند.

فقدان نقشه جامع فرهنگی

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: مهم ترین مسله در حوزره فرهنگ فقدان نقشه جامع فرهنگی مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی است که مبتنی بر اسلامی ایرانی نیست.

حجت‌الاسلام ابوالفضل احمدی افزود: در حوزه مسایل فرهنگی در سفر رییس جمهور به استان ۲۸۰میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد که این اعتبار مشخص نیست کجا هزینه می‌شود .

وی با اشاره به اینکه در استان 1000 مسجد وجود دارد، گفت: تنها در ۲۲۰ مسجد نماز جماعت برگزار می‌شود وسه مسجد را یک روحانی می‌رود.

وی با انتقاد بر اینکه در استان ساخت مسجد وفرهنگسرا در اولویت قرار دارد، گفت: توجه به بحث تولید محتوای فرهنگی یکی از اولویت های مهم برای توسعه و ترویج مسایل فرهنگی است که در استان مورد بی مهری قرارگرفته است.

احمدی به نظارت جدی بر فعالیت برخی هنرمندان باعث ضربه زدن به نظام و تخریب فرهنگ ایرانی اسلامی می‌شود، تاکید کرد وگفت: ترویج مسایل دینی و فرهنگی باید از سنین کودکی در بین افراد نهادینه شود که با فعالیت این افراد ترویج و اثرگذاری مسایل دینی کمرنگ خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha