۳۵ کیلوگرم پیله کرم ابریشم در مهاباد تولید شد

مهاباد - ایرنا - دبیر اجرایی اتاق اصناف مهاباد گفت: امسال هفت نفر از علاقمندان پرورش کرم ابریشم در این شهرستان موفق به تولید ۳۵ کیلوگرم پیله شدند.

چیا قربانی‌اقدم روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پرورش کرم ابریشم یکی از صنعت های قدیمی در سطح جهان است اما در منطقه ما این صنعت عمر بسیار کوتاهی دارد و با وجود پتانسیل‌های خود در این زمینه، به خوبی مورد استقبال مردم و مسوولان قرار نگرفته است.

وی افزود: هم اکنون بیش از ۸۰ نفر در مهاباد گواهینامه پرورش کرم ابریشم را دریافت کردند اما از بین آنان، تعداد کمی (هفت نفر) به صورت عملی در زمینه پروش کرم فعالیت می کنند در حالی که می‌توان فعالیت‌ها در این عرصه افزایش پیدا کند.

دبیر اجرایی اتاق اصناف مهاباد اضافه کرد: یکی از مشکلات توسعه نوغانداری در مهاباد، نبود باغات توت است که فعالان را با مشکل کمبود برگ توت که غذای اصلی کرم ابریشم، روبرو کرده است.

قربانی اقدم ادامه داد: در سطح شهر مهاباد تعداد زیادی درخت توت وجود دارد اما با توجه به عملیات سمپاشی شهرداری بر روی این درختان و حتی دود ماشین‌ها، برگ‌های آنها قابل استفاده نیست و موجب مرگ زودهنگام کرم ابریشیم قبل از تشکیل پیله می‌شود.

وی تاکید کرد: با ایجاد یک توت‌ستان چند هکتاری می توان برای تعداد زیادی جویندگان کار در این شهر، اشتغال ایجاد کرد و علاوه بر آن صنایع تکمیلی این بخش را نیز راه‌اندازی کرد.

قربانی‌اقدم با اشاره به اینکه پیله کرم ابریشم به صورت خرید تضمینی از تولید کنندگان خریداری می‌شود، گفت: اگر تولید پیله کرم ابریشم در این منطقه توسعه پیدا کند، صنایع تبدیل آن از جمله واحد تبدیل پیله به نخ ابریشم نیز می‌توان راه اندازی کرد.

۳۵ کیلوگرم پیله کرم ابریشم در مهاباد تولید شد

وی با بیان اینکه پیله کرم ابریشم در بخش صنعتی موارد استفاده زیادی دارد، افزود: پیله کرم ابریشم در زمینه‌های پزشکی، تهیه نخ برای فرش ابریشم و همچنین پارچه‌های ابریشمی مورد استفاده قرار می گیرد.

دبیر اجرایی اتاق اصناف مهاباد گفت: در کنار صنعت نوغانداری، ابریشم بافی به عنوان هنر صنعتی، منحصربفرد و بازارپسند مطرح است چون نخ‌های ابریشمی زمینه ساز تولید دست بافت‌های سنتی و هنری در قالب فرش و تابلو فرش دستباف ابریشمی می‌شود که در حقیقت همان ارزش افزوده و سودآور در مرحله تولید ابریشم است.

قربانی‌اقدم ادامه داد: صنعت نوغانداری شغلی جانبی برای کشاورزان است و امکان بکارگیری بخش غیرفعال جامعه روستایی از جمله کودکان و سالخوردگانی که توان انجام کارهای کشاورزی را ندارد را فراهم می‌کند و طی مدت کوتاه ۳۵ روزه بازده مناسبی می‌تواند داشته باشد و دارای توجیه اقتصادی مناسبی نیز است.

وی یادآور شد: توسعه صنعت نوغانداری در آذربایجان‌غربی با توجه به وجود توتستان‌های خوب و امکان گسترش آنها می‌تواند به کسب درآمد بیشتر برای خانوارهای روستایی و زنان خانه‌دار مناطق شهری نیز بیانجامد.

به گزارش ایرنا، کرم ابریشم یکی از انواع کرم پیله‌ساز است و از هر پیله ۳۰۰ تا ۹۰۰ متر الیاف بسیار نازک اولیه ابریشم تولید می‌شود و برای تهیهٔ حدود ۵۰۰ گرم ابریشم ۲ تا سه هزار پیله مورد نیاز است.

اگر به پیله اجازه رشد بیشتر داده شود این حشره با ایجاد سوراخ، خود را از آن خارج می‌کند و با این سوراخ پیله دیگر قابل استفاده نخواهد بود و برای جلوگیری از این موضوع پیله را به مدت چند ساعت در معرض نور آفتاب قرار می‌دهند تا کرم داخل پیله بمیرد و برای کشیدن نخ آن را در آب گرم می‌جوشانند که باعث می‌شود ابتدای نخ برای ابریشم کشی به دست آید.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha