۱۴۰ میلیارد مترمکعب آب در دهه‌های گذشته از آبخوان‌های کشور برداشت شده است

شهرکرد-ایرنا- رییس حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود و حوضه‌های جنوب غربی فلات گفت: طی چند دهه گذشته ۱۴۰ میلیارد مترمکعب آب از  آبخوان‌ها(آب زیرزمینی) به‌صورت تجمعی برداشت شده است که این میزان برداشت باعث شد از ۶۰۹ محدوده آبخوان‌ها ۴۲۲ محدوده بحرانی و فوق بحرانی شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری، علیرضا الماسوندی در جلسه مدیریت توأمان آب و برق و دستورالعمل اجرایی آن افزود: موضوع احیا و تعادل بخشی آبخوان‌ها بعد از دهه ۶۰ به دلیل رشد جمعیت، معیشت بخش کشاورزی، سبک زندگی و اشتغال مطرح شد.

به گفته وی، رشد جمعیت، نوع برداشت‌ها و شرایط مصرف، تقسیم اراضی و خرده مالکین و توجه میزان تولید در هکتار و افزایش درآمد باعث شد، عده‌ای منابع طبیعی را متصرف شوند و یا اراضی دیم را از طریق برداشت آب زیرزمینی به اراضی آبی تبدیل کنند.

۱۴۰ میلیارد مترمکعب آب در دهه‌های گذشته از آبخوان‌های کشور برداشت شده است

الماسوندی ادامه داد: الگوهای کشت کم‌مصرف به سمت پر مصرف سوق پیدا کردند و با وجود قوانین برنامه پنج ساله‌های توسعه و تاکید بر تعادل و احیا بخشی، با وجود برنامه‌ها و قوانین به لحاظ نبود کنترل برداشت و نبود نصب کنتورها هوشمند و مدیریت مصرف، متاسفانه امروزه شاهد اُفت شدید آبخوان‌ها، شوری منابع آب و در برخی آبخوان‌ها شاهد فرونشست هستیم.

به گفته وی، در برخی چاه‌های مجاز به‌ لحاظ نبود کنترل و رسیدگی، بیش از اندازه سهم پروانه، برداشت آب صورت می‌گیرد و چاه‌های غیرمجاز نیز به تهدید آبخوان از نظر کمی و کیفی اضافه شده است.

رییس حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود و حوضه‌های جنوب غربی فلات گفت: بهترین کاری که می‌شود انجام داد با توجه به اینکه ۲۱۰ هزار چاه برقدار کشاورزی در کشور وجود دارد، در گام نخست این چاه‌ها باید کنترل‌پذیر شوند که تا پایان شهریورماه همه چاه‌ها تطبیق شده در سامانه ساماب، کنترل‌پذیر خواهند شد و این سهم برداشت بر اساس روشی که میزان انرژی را با دِبی می‌تواند مشخص کند و با این روش، بررسی و کنترل خواهد شد.

به گفته وی، این قابلیت وجود دارد که برداشت‌ها به صورت سیستماتیک از طریق سامانه و کنترل انرژی مصرفی که تبدیل به میزان برداشت می‌شود در سامانه ملی در دیسپاچینگ مرکزی شرکت توانیر و سامانه دو سویه آب و برق قابل مدیریت است.

الماسوندی افزود: دستورالعمل کنترل برداشت و یا مدیریت توامان آب و برق در قالب شیوه‌نامه و آیین‌نامه به همه شرکت‌های آب منطقه‌ای کشور ابلاغ و این نشست بین ۲ استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان برگزار شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه فعال شده‌اند و به سمت تولید رفته‌اند.

رییس حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود و حوضه‌های جنوب غربی فلات با اشاره به توزیع عادلانه آب گفت: بحث احیا و تعادل بخشی آبخوان‌ها به صورت قهری نیست بلکه انضباطی است.

به گفته وی، با مطالعات و کنترل‌هایی صورت گرفته توسط کنتورهای هوشمند مشخص شد که ۳۰ درصد از مشترکین بالای ۱۷۰ درصد مصرف و اضافه برداشت دارند که حق دیگران را نیز تضییع کرده اند که وزارت نیرو مکلف به توزیع عادلانه آب بین ذی‌نفعان است جناب آقای مهندس محرابیان وزیر نیرو در مدیریت مصرف توأمان برق و آب همواره تاکید دارد و با برگزاری جلسات نقش مهم و راهبردی را ایفا کرده است.

الماسوندی گفت: اگر در مدیریت توأمان برق و آب صورت نگیرد با توجه به سهم ۵۵ درصدی منابع آب زیرزمینی در بیلان آبی کشور، در آینده‌ای نه چندان دور علاوه بر کاهش منابع کمی و کیفی آب زیرزمینی برای جامعه کشاورزی تأمین آب شرب وابسته به این منابع نیز مقدور نخواهد بود از این رو درخواست می شود، همه مشترکان حسب تأکید مقام معظم رهبری در رعایت الگوی مصرف نسبت به این اقدام ارزنده وزارت نیرو اهتمام جدی را به‌ عمل آورند.

نشست مدیریت توأمان آب و برق و دستورالعمل اجرایی آن با حضور مدیران و کارشناسان حفاظت و بهره‌برداری شرکت‌های آب منطقه‌ای اصفهان و چهارمحال و بختیاری در مجتمع لاله شهرکرد برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha