مصرف برق چاه‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری پایش می‌شود

شهرکرد – ایرنا – معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به دستورالعمل طرح مدیریت توامان مصرف آب و برق چاه‌های کشاورزی گفت: براساس این دستورالعمل میزان مصرف آب چاه‌های کشاورزی مطابق میزان مصرف برق پایش می‌شود.

مسلم صادقی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به بندها و تبصره‌های این دستورالعمل وزارت نیرو افزود: براساس این دستورالعمل به صورت برخط(آن‌لاین) میزان برق مصرفی چاه‌ها رصد و پایش می‌شود.

وی اظهار داشت: براساس این سامانه هر چاه کشاورزی که میزان مصرف برق آن بیش از ۲ماه در طول سال از یک میزان مشخص بیشتر شود، اعمال محدودیت و یا برق آن قطع می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: براساس ضرایب رواداری اگر هر بهره‌برداری ۱۷۰ درصد بیشتر از مجوز، برق مصرف کند مشمول محدودیت می‌شود.

وی ادامه داد: در این صورت در مرحله اول اخطاریه و پیامک و در مراحل بعد اخطاریه کتبی صادر می‌شود و در صورت مراجعه نکردن مالک مشمول محدودیت می‌شود.

صادقی با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی به کشاورزان افزود: دستورالعمل مدیریت توامان مصرف آب و برق چاه‌های کشاورزی به منظور جلوگیری از هرگونه خسارت ناشی از قطع برق در قالب پیامک، شبکه‌های مجازی و بنر اطلاع‌رسانی شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: در این ارتباط کشاورزان به منظور جلوگیری از اعمال محدودیت برق باید با مراجعه به اداره‌های منابع آب شهرستان‌ها نسبت به تمدید پروانه بهره‌برداری چاه‌های خود اقدام کنند.

صادقی یادآور شد: همچنین با نصب منصوبات استاندارد، استفاده از پمپ‌هایی که مصرف کمتری دارند، اجرای طرح آبیاری تحت فشار، کشت متناسب با اقلیم و رعایت الگوی کشت نسبت به مدیریت مصرف آب اقدام کنند تا به این صورت فصل کشت را بدون هرگونه قطعی، خسارت و محدویت برق پشت سر بگذارند.

وی در خصوص برخی سیاست‌های تشویقی در خصوص اعمال مدیریت مصرف برق یادآور شد: شرکت توزیع نیروی برق برای تشویق مردم به مدیریت مصرف برق یک سری بسته‌های تشویقی در نظر گرفته است.

صادقی تعداد چاه‌های کشاورزی برق‌دار چهارمحال و بختیاری را ۲ هزار و ۹۷۷ حلقه اعلام کرد و گفت: میزان برداشت این چاه‌ها براساس پروانه انجام می‌شود.

تمام دشت‌های چهارمحال و بختیاری با فرونشست روبرو هستند

وی با بیان اینکه تمام دشت‌های چهارمحال و بختیاری با فرونشست روبرو هستند افزود: براساس بررسی‌ها میزان فرونشست در دشت شهرکرد هفت سانتی‌متر و در دشت خانمیرزا ۹ سانتی‌متر است.

صادق اظهار داشت: این میزان فرونشست نشان می‌دهد منابع آب زیرزمینی چهارمحال و بختیاری در شرایط بحرانی قرار دارد و برای دستیابی به عدالت آبی همه ذینفعان باید براساس پروانه بهره‌برداری برداشت و در مسیر مدیریت مصرف گام بردارند.

وی یادآورشد: مجموعه سیاست‌های وزارت نیرو در خصوص آب‌های زیر زمینی انقباضی و درجهاد کشاورزی توسعه‌ای است اما تناقضی با هم ندارند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: در صورت حرکت به سمت الگوهای متناسب با اقلیم و کشت سازگار با محیط و کم آبی می‌توان ضمن حفظ منابع آبی تولید را نیز مدیریت کرد.

وی با اشاره به دستورالعمل کف‌شکنی و جا به‌جایی چاه‌ها گفت: هرچند یک سال این کار ممنوع اعلام شد که همان هم یک نوع آسیب به شمار می‌رود و در بحث منابع آب و کشاورزی باید سوپاپ‌هایی وجود داشته باشد و نمی‌شود که یک دفعه قطع کرد.

صادقی با اشاره به تفاوت مصرف آب در اقلیم‌های متفاوت اضافه کرد: میزان مصرف آب در بخش زراعت ۶ تا هفت دهم لیتر در ثانیه به ازای هر هکتار و در باغ‌ها نیز چهار تا پنج دهم لیتر در ثانیه به ازای هر هکتار در چهارمحال و بختیاری در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش ایرنا، طرح مدیریت توأمان آب و برق در کنترل برداشت و مصرف آب چاه‌های کشاورزی به عنوان یک تکلیف قانونی از سوی وزارت نیرو وارد مرحله اجرا شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha