امام جمعه اردبیل: وظیفه شعرا و مرثیه‌خوانان بازگویی گفتمان واقعی عاشوراست

اردبیل - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل رسالت مداحان و شاعران حسینی در بیان فلسفه واقعه عاشورا و اهداف امام حسین (ع) بسیار خطیر ارزیابی کرد و گفت: وظیفه شعرا و مرثیه خوانان بازگویی گفتمان واقعی عاشوراست و باید از طرح مسائل غیر واقعی پرهیز کنند.

به گزارش ایرنا ، آیت‌الله سیدحسن عاملی روز شنبه در همایش مداحان حسینی اردبیل اظهار کرد: در چنین مجالسی که برای امام حسین(ع) و یارانش برگزار می‌شود شایسته است درباره علت کوتاه نیامدن ائمه در برابر ظلم و ظالم مطالب بیان شود.

وی اضافه کرد: اگر امام حسین (ع) فقط یک بلی می‌گفت شهید نمی‌شد، حضرت زینب (س) اسیر نمی‌شد ، دست حضرت ابوالفضل (ع) قلم نمی‌شد، اگر بلی می‌گفت بدن مبارک امام حسین (ع) زیرپای اسب‌ها در صحرای کربلا پاره پاره نمی‌شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ائمه معصومین معتقد بودند که مردم بر گردن ما حق دارند و ما هم بر گردن مردم حق داریم و آن هم این که خدا تولیت و حکومت مردم را به ما داده و این معنا دارد. به امام حسین (ع) گفتند یک کلمه بگو بله ولی ایشان فرمودند برای من این کلمه سنگین است که بله بگویم.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: حضرت امام حسین (ع) گفت من به ظالم بلی نمی‌گویم و زندگی مسالمت‌آمیز با ظالم را نمی‌پذیرم ، دعوای ایشان با یزید بر روی یک کلمه بود. موضوع برای امام حسین (ع) حساس بود ایشان می‌گفت من حرف تازه ای نیاورده‌ام بلکه شما از راه خارج شده‌اید. جد من هم این راه را رفت.

آیت‌الله عاملی با بیان اینکه همه ائمه یک راه را رفته‌اند و خطبه‌های حضرت زینب (س) هم همین راه را می‌رساند، گفت: کار امام حسین ماموریت شخصی نبود. دشمن امام حسین(ع) یزید و طرفدارانش بودند که از اصول دین خارج شده بودند. مدال افتخار و شهادتی که خداوند به امام حسین (ع) داد مدالی است که کل بشریت مدیون و مرهون آن است.

قرار نیست در عزاداری‌ها احساسات خود را خالی کنیم/ امام حسین تشنه لبیک بود

وی ادامه داد: یک عزادار ، مداح و شاعر باید اول فکر کند چرا امام حسین (ع) یک کلمه بلی را نگفت و اگر می‌گفت چه می‌شد. عزاداری‌ها قرار است هدف این بلی نگفتن را بیان کند ، باید واقعیت‌ها بیان شود ، قرار نیست احساسات خود را در عزاداری‌ها خالی کنیم.

امام جمعه اردبیل مداحان را به تبیین چرایی گریه کردن برای امام حسین (ع) در عزاداری‌ها فراخواند و گفت: در روضه‌ها و مداحی‌ها باید با امام حسین (ع) هماهنگ شویم ، این گریه‌ها در خاموش کردن آتش جهنم اثر دارد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: گریه ، عزاداری ، سینه‌زنی و زنجیر زدن برای امام حسین یعنی بیعت و لبیک گفتن به ایشان ، امام حسین تشنه آب نبود تشنه به لبیک بود.

وی نیاز امروز جامعه را تربیت مداحان آرمانی دانست و گفت: مداح باید به مسائل و اهداف قیام امام حسین (ع) واقف باشد ، تاریخ را بخواند و در این زمینه کوتاهی نکند. امام حسین در صحرای کربلا در مقابل ۷۰ هزار رسانه ایستاد ، باید به اهداف این قیام پرداخته شود.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل افزود: در آن زمان کاری کردند که در کربلا سر امام حسین (ع) را با آیه و دین جدا کردند ، مداح اکنون باید به کار خود ایمان داشته باشند. مخاطب و طرف معامله مداح مردم نیستند ، مخاطبان مداحان قابل معامله نیستند.

مطلب دروغی نگوییم که اسم شیعه را خراب کند/ چیزی که اساس ندارد نباید مطرح شود

آیت‌الله عاملی در ادامه دروغ‌پردازی، غلو ، اسطوره‌سازی، پرداختن به شعر به شکل احساسی افراطی و ایجاد توقع بیش از حد در مردم عزادار را از دیگر آفت‌های مهم تهدیدکننده مرثیه‌سرایی و مداحی ذکر کرد و گفت: موضوع دیگری که در عزاداری‌ها باید توجه شود این است که مطلبی را دروغ نگوییم که اسم شیعه را خراب کند ، چیزی که اساس ندارد حتی اگر بگریاند نباید مطرح شود.

وی خاطرنشان کرد: مطالب باید پالایش شود و خطبه‌ها باید معنادار باشند. مداحان باید به مطالب تاریخی وارد شوند. کربلا و صحنه را تصویر کنند. مصیبت‌های حضرت زینب (س) را تصویر کنند. اخلاص را از دست ندهند. مداحان مسائلی را بیان کنند که واقعی باشد و کذب در آن نباشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر لزوم عقلانیت در عزاداری‌ها اظهار کرد: عقلانیت بزرگترین سلیقه است ، عقلانیت اگر در حرف ، خطابه و شعر نباشد درست نیست ، باید توجه شود که دنیا حساسیت فوق‌العاده‌ای به مساله عقلانیت دارد.

امام جمعه اردبیل بیان فلسفه قیام امام حسین (ع) درباره احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و لزوم اصلاحات در جامعه توسط مداحان را ضروری دانست و تصریح کرد: درباره حجاب باید کار شود ، امام حسین (ع) به اردوگاهش هر کسی را راه نمی‌دهد. به جنبه آرمانی هدف امام حسین باید دقت شود. امام حسین(ع) درباره اصلاح امت و جامعه اسلامی آرزو داشت و باید به این موارد پرداخته شود.

غلو جان دین را می‌گیرد؛ در عزاداری‌ها غلو نکنیم

آیت‌الله عاملی ضمن تاکید بر لزوم پرهیز مداحان از غلو در عزاداری‌ها گفت: باید جاذبه امام حسین (ع) را خوب بشناسانیم. فکر امام حسین (ع) سبک زندگی و فکر است. ولی نباید غلو شود ، قبله همه ما مشخص است، غلو جان دین را می‌گیرد. مبادا غلو کنیم ، امام جای خود و خداوند هر کدام جایگاه خود را دارند.

وی ادامه داد: در عزاداری ها باید از قدرت و شجاعت امام حسین (ع) گفته شود. عزاداری ما در جهان جلوه بین‌المللی یافته است و باید اهداف این عزاداری‌ها را به درستی عرضه کنیم.

امام جمعه اردبیل همچنین از سپاه اردبیل برای برگزاری چنین مجالس فاخر که هر سال با عظمت در خدمت اهداف امام حسین (ع) برگزار می‌شود ،قدردانی کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha