کارگری: ۲۱۲ ورزشکار به پاراآسیایی اعزام می‌شوند/ جایزه ۵۰۰ میلیون تومانی پای سکو در هانگژو

تهران- ایرنا- رییس کمیته پارالمپیک گفت: مجموع ورزشکاران اعزامی به بازی‌های پاراآسیایی هانگژو تا این لحظه ۲۱۲ نفر شامل ۱۲۸ ورزشکار مرد و ۸۴ ورزشکار خانم است.

به گزارش ایرنا، غفور کارگری رئیس کمیته ملی پارالمپیک در نخستین نشست خبری خود بعد از انتخابش به‌عنوان رئیس این نهاد ورزشی ضمن تقدیر از عملکرد محمود خسروی‌وفا رئیس اسبق کمیته اظهار کرد: در حال حاضر کم‌ترین مشکل را داریم و این حاصل مدیریت دلسوزانه خسروی‌وفا است که بسیاری از بسترهای مناسب برای ادامه مسیر را فراهم کرد. رویکرد ما ایجاد تحول است. اگر یک مدیر این رویکرد را نداشته باشد، در حق مجموعه تحت مدیریتش کوتاهی کرده. ما در نقطه خوبی قرار داریم و باید به سمت نقطه عالی‌تر حرکت کنیم. اما نباید این حرکت آرام باشد. زمانی نداریم و بابد سریع عمل کنیم. ما روی سکویی که خسروی‌وفا ایجاد کرده باید رو به جلو و بالا حرکت کنیم. چند اصل بنیادی برای تحول داریم. اولین اصل فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ورزش است. بنده ۳۰ سال در ورزش هستم و به عنوان یک کارشناس اعتقاد دارم اگر نظرات مقام معظم رهبری را اجرا کنیم، پرش ما شتابان و رو به جلو خواهد بود. بعد از پارالمپیک آتن، سیاست ما بر کیفیت‌گرایی متمرکز شد. اولویت‌بندی رشته‌ها مهم است. رشته‌های پرمدال ما در حاشیه قرار دارد و حضرت آقا بر اولویت‌بندی تاکید دارند.

وی افزود: اصل دوم این است که رشته‌های مرتبط با پارالمپیک هدفمند و برنامه‌محور باشد. اصل سوم آسیب‌شناسی است. اشتباهات در ادبیات مدیریتی، آسیب‌شناسی نام دارد. بعد از هر فعالیت مهم باید نقاط قوت را نوشته و آن را تقویت کنیم و در کنار آن ایرادات را برطرف کنیم. اگر ما اشتباهات جاکارتا را در هانگژو تکرار کردیم، رسانه باید ما را نقد کند.

تمرکز بر بازی‌های پاراآسیایی است

کارگری در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد: اولویت اصلی حال حاضر کمیته، تمرکز بر بازی‌های پاراآسیایی هانگژو است. اصل دیگر کار ما ارتقای سطح فنی ورزشکاران است. فعلا در سطح خوبی هستیم ولی با توجه به سطح رقبا باید نگران باشیم چون با سطح فعلی نمی‌توانیم ادامه دهیم و حتما عقب می‌مانیم. آخرین اصل ما گسترش و تعمیق مباحث فرهنگی است. باید عملکرد ورزشکاران با دیانت، مردم‌داری، پهلوانی و اخلاق‌مداری سنخیت داشته باشد. بعضا رفتار برخی از ورزشکاران مناسب با سن‌شان نیست.

اولویت ما در پارالمپیک لس‌آنجلس شنا و دوومیدانی است

وی با اشاره به مبحث اولویت‌بندی افزود: ۲ رشته داریم که هم المپیکی است و هم در پارالمپیک حضور دارند و سرجمع ۲۵۰ مدال می‌آورند؛ دوومیدانی و شنا. این دو، رشته‌هایی هستن که خیلی هم تجهیزات محور نیستند. ما چه سهمی از توزیع ۲۵۰ مدال این دو رشته داریم؟ در المپیک سهم‌مان هیچ است و تک ستاره‌ای درخشید و رفت. در شنا که فقط یک بار ورودی گرفتیم و در همان دور اول حذف شدیم. قصد داریم با حفظ اولویت رشته‌هایی مثل والیبال نشسته، بسکتبال، وزنه‌برداری، تکواندو و… اولویت اول مان را روی شنا و دوومیدانی قرار دهیم. به دوستان شنا گفته‌ام در پارالمپیک لس‌آنجلس باید روی سکو برویم. یک فرد با تجربه و توانمند را در شنا گذاشته‌ایم تا این رشته را بالا ببریم. دوومیدانی هم باید تقویت شود. تا ۶سال دیگر می‌توانیم به این اهداف برسیم.

تشکیل فدراسیون مجازی توان‌خواهان ذهنی

کارگری با اشاره به راه‌اندازی یک فدراسیون جدید گفت: در بین معلولیت‌های مختلف کشور، اعلام شده یک الی ۲ونیم میلیون توان‌خواه ذهنی داریم. حتی ipc‌ها هم به‌ آن‌ها توجه چندانی ندارند. ما بررسی و درخواست‌هایی داشتیم که شرایط این عزیزان بهبود بابد. در این خصوص نامه‌ای به سیدحمید سجادی وزیر ورزش ارسال کردیم و توافق وزیر ورزش را گرفتیم که فدراسیون مجازی توان‌خواهان ذهنی راه‌اندازی شود. برای این‌که در راستای تامین مکان و تجهیزات این فدراسیون به مشکل نخوریم از ثمن‌ها و خیرین کمک می‌گیریم. با دو الی ۳ معاون وزیر، فدراسیون جانبازان و وزارت ورزش برای راه‌ندازی این فدراسیون اقدام می‌کنیم.

حضور ورزشکاران ایرانی در ۱۶ رشته در هانگژو

رئیس کمیته ملی پارالمپیک در خصوص تعداد ورزشکاران اعزامی به هانگژو گفت: ما در ۱۶ رشته در هانگژو شرکت می‌کنیم که در ۱۱ رشته آن بانوان حضور دارند. در رشته‌های دوومیدانی، تیراندازی، وزنه‌برداری، بسکتبال با ویلچر، والیبال نشسته، بوچیا، شطرنج، گلبال، تیروکمان، کانو، تکواندو در دو بخش زنان و مردان شرکت می‌کنیم. در رشته‌های شنا، فوتبال نابینایان، جودو، تنیس روی‌میز، دوچرخه فقط ورزشکار آقا اعزام می‌شود.

کارگری افزود: مجموع ورزشکاران اعزامی تا این لحظه ۲۱۲ نفر است. ۱۲۸ ورزشکار مرد و ۸۴ ورزشکار خانم. خانم‌ها در مقایسه با جاکارتا ۱۲ نفر بیشتر هستند. ۶۶ نفر کادر فنی هم حضور دارند.

وی درخصوص کیفی بودن کاروان هانگژو گفت: بحث کیفیت‌گرایی کاروان داستان مفصلی دارند. در فضای رقابتی با وارد کردن تعداد زیادی از ورزشکاران نمی‌توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم و تمرکز کنیم. ما یک فرمول مدیریتی داریم. فضای رقابتی به اضافه محدودیت منابع، تمرکز می‌دهد. فضای ورزش رقابتی است و محدودیت هم داریم پس نمی‌توان غیرمتمرکز کار کرد.

جایزه ۵۰۰ میلیون تومانی مدال طلا در پای سکو

رئیس کمیته ملی پارالمپیک در خصوص میزان پاداش پای سکوی مدال‌آوران پاراآسیایی و نحوه پرداخت آن که به‌صورت ریالی خواهد بود یا خیر گفت: پاداش پای سکو ریالی خواهد بود و ما برای مدال‌آوران طلا، نقره و برنز به ترتیب مبلغ ۵۰۰، ۲۰۰ و ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. البته اگر شرایط بودجه‌ای بهتر شود امکان افزایش آن پاداش هست. درصد این افزایش هم به میزان درصد افزایش بودجه‌مان بستگی دارد.

تلاش‌مان تکرار مقام سومی جاکارتا است

وی در خصوص پیش‌بینی‌اش از نظر کیفیت مدالی کاروان ایران در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو عنوان کرد: فضای هانگژو نسبت به جاکارتا رقابتی‌تر شده. شرایط سختی را در هانگژو مشاهده خواهیم کرد. تعدادی از طلایی‌های جاکارتا خداحافظی کرده‌اند. ۷ الی ۸ نفر از طلایی‌های دوره گذشته، در این دوره طلا نمی‌گیرند. با ادغام چند کلاس و حذف برخی کلاس‌ها هم تعداد طلای ما را کم می‌کند و هم دست ما را بسته. تلاش‌مان تکرار مقام سومی دوره گذشته است ولی کار سختی در پیش داریم. در برخی رشته‌ها مانند تکواندو و کانو، امید مدال داریم و امیدواریم مقام آبرومندی کسب کنیم.

جوانمردی با هماهنگی ما در اردو نیست

کارگری همچنین در واکنش به بازیکن‌سالاری و غیبت ساره جوانمردی و زهرا نعمتی در اردوها گفت: در پارالمپیک نگرانی بابت ورزشکارسالاری نداریم. جوانمردی درگیر زندگی شخصی بود، ولی با هماهنگی کامل کمیته کارهای ورزشی‌اش را انجام می‌دهد. ورزشکارسالاری زمانی است که اقدامات ورزشکار بدون هماهنگی باشد اما جوانمردی تمام اموراتش را با هماهنگی ما انجام داده. زهرا نعمتی هم همینطور. از حیث ورزشکارسالاری نگرانی نداریم.

هزینه ۱۹۰ میلیارد تومانی کاروان ایران در هانگژو

وی در بخش دیگری در خصوص بودجه کمیته ملی پارالمپیک نیز توضیح داد: وقتی از کم‌ بودن بودجه صحبت می‌کنیم به این معنا نیست که برای افزایش بودجه رایزنی نکردیم. بودجه سال گذشته کمیته ملی پارالمپیک ۱۱۹ میلیارد تومان بوده که با پیگیری‌های‌ ما از سازمان برنامه و بودجه آن را به ۱۸۰ میلیارد تومان رساندیم و با جلساتی که با مجلس داشتیم، ۱۰۰ میلیارد هم اضافه شد و سرجمع بودجه ما به حدود ۲۸۰ میلیارد تومان می‌رسد. ولی هزینه‌هایمان زیاد است. این درحالی است که هزینه حضور کاروان در هانگژو چیزی حدود ۱۹۰ میلیارد تومان می‌شود و بنابراین هانگژو کل بودجه ما را به خود اختصاص می‌دهد. این درحالی است که ما مسابقات کسب سهمیه پارالمپیک پاریس را هم داریم. با ۳ منبع در حال رایزنی هستیم و اگر آن‌ها برسد، دست‌مان باز می‌شود.

با روند فعلی بعد از پارالمپیک پاریس با چالش جدی مواجه هستیم

کارگری در خصوص برنامه‌های استعدادیابی نیز توضیح داد: یکی از مشکلاتمان این است که در استعدادیابی به چالش می‌رسیم و با روند فعلی بعد از پارالمپیک پاریس قطعا چالش جدی داریم. بنابراین طرح استعدادیابی را در دستور کار داریم و از سیدمحمد پولادگر نائب رئیس کمیته ملی پارالمپیک خواستیم مسئولیت این کار را برعهده بگیرد. در ساختار جدید تشکیلاتی‌مان، بخشی برای استعدادیابی تعریف شده. 
یکسری از کارها را هم شروع کردیم. بعضا اردوهایی با نگاه استعدادیابی برگزار می‌کنیم. تمامی جانبازان مدافع حرم را شناسایی کردیم. تیم‌هایی با هماهنگی مسئولان استان‌ها و نهادهای مختلف تشکیل دادیم که کارهایش به‌خوبی در حال پیشروی است. از دل این جانبازان عزیز حتما استعدادهای خوبی برای تزریق به تیم‌های ملی کشف خواهد شد.

وی در پایان گفت: نام و شعار کاروان را با تمرکز بر وحدت و انسجام ملی انتخاب کردیم. بنابراین نام کاروان را «فرزندان ایران» انتخاب کردیم. «ایمان، ایران، افتخار » هم به‌عنوان شعار کاروان انتخاب شد. در کنار جوانمرد که سرپرست کاروان است، آوا الداغی دختر شهید الداغی نیز سرپرست نمادین کاروان هانگژو است. ضمن این‌که ساره جوانمردی با هویت جدیدش که مادر شده، به عنوان مادر قهرمان و پرچمدار کاروان انتخاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha