فوق تخصص حنجره: نوشیدن آب چشمه با خطر بلع زالو همراه است+فیلم

مشهد- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و پزشک فوق تخصص حنجره گفت: مردم به هیچ عنوان از چشمه‌های آلوده آب ننوشند چراکه نوشیدن آب چشمه، خطر ورود زالو به بدن و ایجاد آسیب جدی به اندام داخلی را به همراه دارد.

دکتر احسان خدیوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در فصل تابستان که مردم بیشتر به طبیعت، روستا،کوه و کوهستان می‌روند، با این باور که آب چشمه آلوده نیست از آن می‌نوشند در حالیکه زالوی موجود در آب چشمه که بسیار کوچک و غیر قابل رویت است، با نوشیدن آب وارد بدن فرد می‌شود.

وی ادامه داد: زالو با ورود به بدن و چسبیدن به دیواره مخاط و مکیدن خون، رفته رفته رشد می‌کند و باعث خونریزی مخاط و دستگاه گوارش فوقانی در کودکان و بزرگسالان می‌شود.

این فوق تخصص حنجره دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۰ مورد ورود زالو به بدن از طریق نوشیدن آب چشمه ها گزارش شده است.

دکتر خدیوی افزود: یکی از این موارد طی هفته گذشته رخ داده بود که فردی با علائم گرفتگی صدا و خونریزی از دهان به مرکز درمانی مراجعه کرده بود که پس از بررسی متوجه وجود ۲ عدد زالو در حنجره وی شدیم.

وی با بیان اینکه این زالوها از طریق نوشیدن آب چشمه‌ آلوده وارد حنجره این بیمار شده بود، بیان داشت: بیمار تحت مراقبت و درمان قرار گرفت و زالوها از حنجره وی خارج شد.

فوق تخصص حنجره: نوشیدن آب چشمه با خطر بلغ زالو همراه است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نوشیدن آب چشمه‌های آلوده، غیر تصفیه و غیر شرب از علل ورود زالو به بدن انسان است، لذا تاکید می شود برای حفظ سلامتی خود و اطرافیانتان از نوشیدن آب‌های غیر قابل شرب به ویژه آب چشمه‌ها در تابستان پرهیز شود و در صورت تمایل به مصرف آب را قبل از نوشیدن، بجوشانید.

به گزارش ایرنا، هفته گذشته نیز بلعیدن زالو بر اثر نوشیدن آب آلوده چشمه منجر به خونریزی شدید دستگاه گوارشی در یک کودک ۱۰ ساله مشهدی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha