برگزاری رویداد فضا و زمان یک حرکت تاثیرگذار بین المللی در تاریخ ایران و تبریز است

تبریز - ایرنا - رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز گفت: برگزاری رویداد بین المللی "فضا و زمان" در جاده ابریشم یک حرکت بسیار مهم و تاثیرگذار بین المللی در تاریخ ایران و تبریز است که به طور مشترک با ژاپن برگزار می شود.

سجاد پاکزاد روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا در مورد روند برگزاری این رویداد بین المللی، اظهار کرد: دانشگاه هنر اسلامی تبریز به عنوان تنها دانشگاه هنر اسلامی کشور بر اساس اسناد بالادستی و فرمایشات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری و با استناد به بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب، ایجاد روابط بین المللی رویکرد انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی را در اولویت برنامه های خود قرار داده است.

رویداد بین المللی فضا و زمان به میزبانی دانشگاه هنر اسلامی و مشارکت مراکز علمی برگزار می شودوی اضافه کرد: رویداد بین المللی فضا و زمان ایران در جاده ابریشم که در تبریز به میزبانی دانشگاه هنر اسلامی و مشارکت و حمایت سایر مرکز علمی و اجرایی برگزار خواهد شد یکی از برنامه هایی است که در راستای رسالت، اهداف و ماموریت این دانشگاه به اجرا در خواهد آمد.

وی در مورد این رویداد بین المللی اظهار کرد: این رویداد که به اختصار MA نامیده می شود به صورت همایش و نمایشگاه برگزار می شود و یکی از معدود تجربیات و برنامه های فرهنگی و علمی است که به طور مشترک بین ایران و ژاپن در شهر تبریز اجرا می شود.

برگزاری رویداد فضا و زمان یک حرکت تاثیرگذار بین المللی در تاریخ ایران و تبریز است

پاکزاد ادامه داد: با توجه به منحصر به فرد بودن برنامه و حضور فعال استادان و هنرمندان بین المللی، پیش بینی می کنیم که افراد زیادی اعم از اقشار مختلف مردم هم از داخل کشور و هم از خارج، از این برنامه استقبال کنند.

وی افزود: آشنایی با فرهنگ، هنر، معماری و شهرسازی بین ۲ کشور ایران و ژاپن در قالب سمینارها، کارگاه های فنی و جلسات متعدد و همچنین تبادل تجربیات از جمله اهداف مهم این برنامه است.

رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز با اشاره به قدمت رویداد بین المللی «فضا و زمان» گفت: این رویداد برای نخستین بار در سال ۱۹۷۸ در موزه لوور پاریس و برای دومین بار در سال ۲۰۰۰ در شهر توکیو ژاپن برگزار شد.

پاکزاد با اشاره به اینکه MA با نشان دادن فضاسازی مفهومی مرتبط با گذشته و حال فرهنگی، تأثیر شگرفی بر جامعه فرهنگی بین المللی گذاشته استMA با نشان دادن فضاسازی مفهومی مرتبط با گذشته و حال فرهنگی، تأثیر شگرفی بر جامعه فرهنگی بین المللی گذاشته است، افزود: این رویداد به معنای "در بین بودن" است، ایده ای یکپارچه از مکان و زمان، که با شیوه دوگانگی مفهوم سازی غرب متفاوت است.

وی ادامه داد: این نمایشگاه تاریخی با سفر به دور دنیا در سال های بعد مورد استقبال بسیاری از جوامع خلاق جهان قرارگرفت و شورای سیاستگذاری بین المللی این نمایشگاه در تولدی دوباره پس از ۲۰ سال، نسخه جدیدی از MA را برای ایران طراحی کرد که به عنوان یک نمایشگاه سیار تا گرجستان و چین و در انتها تا ژاپن ادامه پیدا خواهد کرد.

پاکزاد اظهار کرد: مفهوم MA که دلالت بر ابهام یا محدود بودن مکان - زمان دارد و خود را در تقابل با منطق غربی ادراک فرهنگی قرار می دهد، به طور قطع در میان این حوزه های متعلق به فرهنگ شرق مشترک است.

وی بیان کرد: برخلاف رویداد ۴۰ سال پیش، این همایش و نمایشگاه با ابتکارات ۲ جانبه ۲ کشور ایران و ژاپن تشکیل می شود و اساتید و هنرمندان از هر ۲ کشور بر اساس ایده های مقایسه ای فضا و زمان که براساس زمینه های فلسفی و ایدئولوژیکی هر ۲ فرهنگ تفسیر می شوند، انتخاب شده اند.

پاکزاد گفت: تبریز محل اولیه شروع این رویداد علمی، فرهنگی و هنری است و بازار بزرگ این شهر که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، نماد فرهنگ تجارت جاده ابریشم است.

رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز خاطرنشان کرد: سال گذشته پیش برنامه این رویداد بین المللی در شهریور ۱۴۰۱ با حضور سفیر ژاپن در تبریز به میزبانی دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد و در جلسه ای با حضور سفیر ژاپن، استاندار و ریچی میاکه دبیر شورای سیاست گذاری بین المللی، مقدمات برگزاری "نمایشگاه و همایش بزرگ فضا و زمان در جاده ابریشم" در تبریز مطرح شد و به دلیل برگزاری موفقیت آمیز این پیش برنامه، شورای بین المللی این رویداد، آکیرا تاته هاتا رئیس بین المللی رویداد MA و رئیس دانشگاه تاما ژاپن، ریچی میاکه دبیر کل رویداد MA میزبانی برگزاری نمایشگاه هنری معماری فضا – زمان را در شهریور ۱۴۰۲ به شهر تبریز و به میزبانی دانشگاه هنر اسلامی تبریز اختصاص دادند.

این رویداد هجدهم شهریور تا ۳۰ مهرماه سالجاری برگزار می شودپاکزاد ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته، دانشگاه هنر اسلامی تبریز بعد از اخذ مجوزهای مربوطه از مراجع صلاح، میزبان این نمایشگاه از هجدهم شهریور تا ۳۰ مهر در ۹ محور خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در بخش نمایشگاهی، در شهریور سال گذشته بعد از هماهنگی های به عمل آمده با شهرداری کلانشهر تبریز، سه خانه تاریخی علی موسیو، نیکدل و ختائی انتخاب و مشخصات معماری داخلی هر سه بنا برداشت شد.

وی بیان کرد: در رویداد و نمایشگاه پیش رو نیز به طور همزمان و بر اساس هماهنگی های به عمل آمده با شهرداری تبریز، نمادهای معماری بر اساس پلان های معماری آمیخته با فرهنگ ایرانی و ژاپنی که قبلا طراحی و در بخش های داخلی مشخص شده از سوی معماران بنام ژاپنی به نام های موتوئی یاماموتو، شیگرو بان، چیهارو شی اوتا و هیروکو کسونوکی ساخت، نصب، اجراء و به مدت تقریبا ۴۵ روز در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

رئیس دانشگاه هنر اسلامی ادامه داد: در بخش دیگر این رویداد، نماد معماری با عنوان Gate(نمادی از ورودی مسیری که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد) به صورت مسقف که دارای سیستم سازه ای متحرک است با همکاری اساتید دانشکده در محل محوطه دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز توسط هنرمند بنام ژاپنی تاداشی کاواماتا طراحی، ساخت و اجرا و فرآیند عملیاتی این موضوع ۹ روز مانده به برگزاری مراسم افتتاحیه (۱۰ شهریور) شروع خواهد شد و در ۱۸ شهریور همزمان با مراسم افتتاحیه که در محوطه دانشکده معماری و شهرسازی برگزار خواهد شد رونمائی می شود.

وی ادامه داد: کشور ژاپن به دلیل سیاست دوستانه طولانی مدت خود در قبال ایران، سیاست دیپلماتیک خود را بسیار منحصر به فرد نگه داشته است و در واقع شهر تبریز و سازمان های مرتبط با آن برای مدت طولانی با شرکای ژاپنی خود در زمینه های آکادمیک، فرهنگی و هنری، روابط خوب و تثبیت شده ای داشته اند.

پاکزاد گفت: در دیگر بخش این رویداد، به دلیل حضور اساتید و متخصصان حوزه های معماری، شهرسازی و ترافیک از دانشگاه مطرح ژاپن و چین، سمینارهای تخصصی علمی با حضور اساتید و دانشجویان داخلی و خارجی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز و سایر نهاد هائی که در برگزاری این رویداد مشارکت دارند برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: این رویداد پتانسیل عظیمی از آورده های علمی، فرهنگی، هنری، اقتصادی و سیاسی را برای ایران و تبریز به ارمغان خواهد آورد.

وی ادامه داد: کشور ژاپن به دلیل سیاست دوستانه طولانی مدت خود در قبال ایران، سیاست دیپلماتیک خود را بسیار منحصر به فرد نگه داشته است و در واقع شهر تبریز و سازمان های مرتبط با آن برای مدت طولانی با شرکای ژاپنی خود در زمینه های آکادمیک، فرهنگی و هنری، روابط خوب و تثبیت شده ای داشته اند.

پاکزاد گفت: نمایشگاه MA در ایران پتانسیل بالایی برای ارتقای روابط خوب از طریق تعهد دو جانبه تمام عیار داردنمایشگاه MA در ایران پتانسیل بالایی برای ارتقای روابط خوب از طریق تعهد دو جانبه تمام عیار دارد و افتتاح دبیرخانه لیگ شهرهای تاریخی جهان می تواند بزرگ ترین دستاورد این رویداد بین المللی باشد.، همچنین برگزاری نشست های رسمی با روسای دانشگاه های شرکت کننده در رویداد، عقد تفاهم نامه های همکاری در زمینه های دانشگاهی با رویکرد تخصصی، فرهنگی، هنری و اقتصادی جهت مشارکت در برگزاری رویدادهای مشابه در آینده، عقد تفاهم نامه همکاری در زمینه تعریف و انجام پروژه های اجرائی مشترک و تاسیس و افتتاح دبیرخانه بسیار مهم لیگ شهرهای تاریخی جهان در تبریز می تواند از مهمترین دستاورد های برگزاری این رویداد بین المللی باشد.

رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز تاکید کرد: رویداد بین المللی فضا و زمان در جاده ابریشم یک حرکت بسیار مهم و تاثیرگذار بین المللی در تاریخ تبریز است که نیازمند همکاری تمامی دستگاه های دولتی و بخش خصوصی برای اجرای با شکوه و به نحو احسن آن است تا برگ زرین دیگری در تاریخ پرافتخار تبریز رقم بخورد.

به گزارش ایرنا، این رویداد از ۱۸ شهریور تا ۳۰ مهر سال جاری به میزبانی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و با مشارکت استانداری آذربایجان شرقی، شهرداری و شورای اسلامی کلانشهر تبریز، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، فرمانداری تبریز، نمایندگی وزارت امور خارجه در شمالغرب کشور و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha