سوریه ورود غیرقانونی هیاتی از وزارت خارجه فرانسه به خاک کشورش را محکوم کرد

دمشق - ایرنا - وزارت امور خارجه سوریه ورود غیرقانونی هیاتی از وزارت امور خارجه فرانسه به خاک سوریه و دیدار آن با گروه های جدایی طلب را محکوم کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری دولتی سوریه سانا ، یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه روز سه شنبه گفت: سوریه ورود غیرقانونی هیاتی از وزارت امور خارجه فرانسه به خاک سوریه را به شدت محکوم می کند و آن را نقض آشکار اساسی ترین قوانین و موازین بین المللی می داند.

این منبع افزود: دیدار هیات فرانسوی با گروه های جدایی طلب و انزواطلب نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است و بار دیگر نقش مخرب و دشمنی ریشه دار فرانسه با سوریه و مشارکت کامل فرانسه در تجاوز به سوریه از طریق حمایت از گروه های تروریستی و شبه نظامیان جدایی طلب را نشان می دهد.

این منبع همچنین اظهار کرد: سوریه به دولت فرانسه یادآوری می کند که مبارزه با تروریسم با همکاری دولت سوریه که با آنih مقابله کرده صحیح بوده و با همکاری گروه های جدایی طلب انجام نمی شود.

وی ادامه داد:این گروه ها پوششی برای دولت فرانسه هستند و یک هدف مشترک با این دولت دارند و آن دشمنی با سوریه و مردم آن، نقض حاکمیت و آسیب به تمامیت ارضی آن است.

وزارت امور خارجه سوریه تصریح کرد: سوریه از جامعه جهانی می‌خواهد این رفتارهای بی پروای دولت فرانسه را محکوم کرده و از این دولت بخواهد به مشروعیت و قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و به مشکلات داخلی خودکه اخیراً مورد بحث همه دنیا و به ویژه رفتارهای نژادپرستانه که ریشه در دستگاه آن دارد، توجه کند.

فرانسه در تحقق اهداف خود در سوریه شکست خورده است

پیش از این نیز وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه ای اعلام کرده بود: فرانسه و ابزارهای تروریستی آن در تحقق اهداف خود در سوریه شکست خورده اند و باید به حقایق و تغییرات جاری در میدان های عربی و منطقه ای و بین المللی اذعان کنند.

وزارت امور خارجه سوریه تاکید کرد که رویایی فرانسه در بازگشت دوران استعمار و هژمونی بر ملت ها دیگر کاربرد ندارد و دیپلماسی فرانسوی باید مواضع جداشده از واقعیت ها را بازنگری کند.

وزارت امور خارجه و مهاجران در این بیانیه افزود: مواضع جدایی از دیپلماسی فرانسه پس از تصمیمات تاریخی اتخاذ شده در نشست سران کشورهای عربی در عربستان سعودی را دنبال می کنیم .

در این بیانیه  آمده است: رویای دیپلمات های بیمار فرانسه درباره بازگشت دوران استعمار و هژمونی دیگر کاربرد ندارد و نظم جهانی جدید بر اساس چند قطبی و مخالفت با تحریم های اقتصادی نااخلاقی و غیرانسانی و احترام به حاکمیت و استقلال برابری کشورها شکل می گیرد.

در پایان افزوده شده است : دیپلماسی متخلف فرانسه باید مواضع خود را بازنگری کند چون ملت ها در سراسر جهان درک کرده اند که دوران هژمونی و تسلط بر حقوق بدون بازگشت به پایان رسیده است.

روز ۲۹ ، نقطه عطف مبارزه مردم سوریه با استعمار فرانسه

۲۹ مه ۱۹۴۵ نقطه عطف مهم در مبارزه مردم سوریه با استعمار فرانسه روز بزرگداشت شهدای پارلمان کشور سوریه و یکی از صفحات برجسته تاریخ پر افتخار سوریه است.

به گزارش ایرنا از سانا ، ۲۹ مه ( روز ۸ خرداد) ، روز بزرگداشت شهدای پارلمان کشور سوریه که به دست اشغالگر فرانسه در سال ۱۹۴۵ برای دفاع از عزت مردم سوریه، به شهادت رسیدند.

نیروهای امنیت داخلی سوریه هر سال در این روز جشن می گیرند.

در این روز، ۳۰ نگهبان  پارلمان پس از تلاش برای جلوگیری از پیشروی نیروهای فرانسوی و تسلیم نشدن در مقابل آنها به شهادت رسیدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha