دیپلمات اروپایی:حضور اشغالگران آمریکا درخاک سوریه نقض آشکار قوانین بین المللی است

دمشق - ایرنا - معاون سابق وزیر امور خارجه چک گفت: حضور اشغالگران ایالات متحده آمریکا در خاک سوریه نقض آشکار قوانین بین المللی است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری دولتی سوریه سانا ، پیتر درولاک، معاون سابق وزیر امور خارجه چک با بیان اینکه حضور اشغالگران آمریکایی در خاک سوریه نقض آشکار قوانین بین المللی است تاکید کرد: ایالات متحده با دخالت های خود در کشورهای همسایه اروپا، جنگ ها و بی ثباتی های بسیاری را به وجود آورده است.

این در حالی است که اشغالگران آمریکایی با همکاری شبه نظامیان به غارت منابع و ثروت سوری ها در مناطق تحت اشغال خود در شرق رود فرات در مناطق سوریه ادامه داده و طی ساعات گذشته صدها تن نفت سوریه را از میدان های الجزیره به سرقت بردند.

نیروهای اشغالگر آمریکایی به سرقت نفت سوریه از میادین نفتی الجزیره و انتقال آنها به پایگاه‌های خود در خاک عراق ادامه می‌ دهند.

با شکست گروه تروریستی داعش به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیما جایگزین این گروهک شدند و دقیقا از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه کردند.

دیپلمات اروپایی:حضور اشغالگران آمریکا درخاک سوریه نقض آشکار قوانین بین المللی است

پیش از این در اواخر سال گذشته وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای حضور غیرقانونی رئیس ستاد ارتش آمریکا در خاک سوریه را محکوم و نقض حاکمیت و تمامیت سرزمینی سوریه دانست.

به گزارش خبرگزاری سانا، در این بیانیه آمده بود: سوریه بازدید مارک میلی رئیس ستاد ارتش آمریکا از یک پایگاه نظامی غیرقانونی در شمال شرق سوریه را به شدت محکوم و تاکید می‌کند که این اقدام نقض آشکار حاکمیت و تمامیت اراضی سوریه است.

وزارت خارجه سوریه تاکید کرد: سوریه از دولت آمریکا می‌خواهد که به طور فوری نقض سیستماتیک و مستمر قوانین بین‌المللی را متوقف کند و حمایت خود از شبه‌نظامیان مسلح جدایی‌طلب را متوقف کند. سوریه به کشورهای خواهان امنیت و ثبات در منطقه و جهان می‌خواهد که این تجاوزات آمریکا را محکوم و متوقف کنند.سوریه تاکید می‌کند که این اقدامات آمریکا، آن را از رویکرد مبارزه با تروریسم و حفظ حاکمیت، امنیت و ثبات خود منحرف نخواهد کرد. سوریه از دولت آمریکا می‌خواهد که فوراً نقض سیستماتیک و مستمر قوانین بین‌المللی و همچنین حمایت خود از شبه‌نظامیان مسلح جدایی‌طلب را متوقف کند.

بر اساس گزارش ها، وی در این سفر قصد داشت تا وضعیت اشغالگری تقریبا هشت ساله آمریکا در سوریه به بهانه ادعای مبارزه با داعش و تدابیر امنیتی برای نیروهای آمریکایی را در برابر حملات احتمالی ارزیابی کند.

توجیهاتی که ایالات متحده برای مداخلات و تجاوزات خود ارائه می دهد

همچنین درولاک در مصاحبه ای با کانال / CNN Prima News / چک گفت: همه توجیهاتی که ایالات متحده برای مداخلات و تجاوزات خود ارائه می دهد، آن را از مسئولیت خود در قبال بحران هایی که در کشورهایی مانند یوگسلاوی سابق و کشورهای خاورمیانه و غیره به وجود آورده، معاف نمی کند.

درولاک همچنین از سیاست‌های غرب در قبال روسیه، مسدود کردن دارایی‌های این کشور و تلاش‌های برخی کشورها برای انتقال این دارایی‌ها به اوکراین انتقاد کرد و آن را سابقه ای خطرناک و نقض قوانین بین المللی دانست که نظام مالی جهانی بر آن استوار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha