درنگی بر قطعی سیستم در دفاتر اسناد رسمی لرستان

بروجرد - ایرنا - «سیستم قطع است»، جمله‌ای سه کلمه‌ای که شهروندان لرستانی این روزها در دفاتر اسناد رسمی با آن مواجه هستند و گویی کاری از دست کسی هم بر نمی‌آید، این جمله آزار دهنده هر چند سه کلمه بیشتر نیست اما اثرات آن در کسب و کار مردم بسیار است، نارضایتی و معطلی مردم فراتر از کلمات حس می‌شود.

به گزارش ایرنا، قطعی سیستم‌های مرتبط با دفاتر اسناد رسمی به عنوان جایی که بخش عمده‌ای از سر و کار مردم با آنها است در روزهای اخیر به بالاترین میزان رسیده و این مشکل را می‌توان در معطلی و نارضایتی مردم و دفاتر اسناد رسمی به وضوح مشاهده کرد.

ارباب رجوع انتظار انجام کار را دارد و دفاتر اسناد رسمی هم تمایل به انجام کار دارند، رضایتی دوجانبه که به پیشبرد هدف طرفین کمک می‌کند اما نیاز به گرفتن استعلاماتی از چندین اداره متعدد دیگر وجود دارد که هر روز یکی از آنها با قطعی سیستم مواجه است.

ارباب رجوع هر روز با عبارت سیستم قطع است مواجه می‌شود! توضیح برای ارباب رجوع که سیستم ما قطع نیست و سیستم اداره ثبت احوال قطع است یا سیستم اداره مرتبط دیگر با سند شما قطع است هم فرقی ندارد، چون مردم ارتباط مستقیم با دفاتر اسناد رسمی دارند و مشکل را در دفاتر می‌بینند.

در استان لرستان حدود ۱۷۰ دفترخانه اسناد رسمی وجود دارد که بنا بر اظهارات مسوولان این دفاتر، تقریبا همه آنها در هفته جاری با مشکل قطعی سیستم مواجه بوده‌اند و هر روز هم با نارضایتی در این بخش مجبور شده‌اند کار را به روز دیگر موکول کنند و روز دیگر نیز همان مشکل پابرجا است.

یکی از مدیران دفاتر اسناد رسمی خرم‌آباد خواستار ورود دادستان خرم‌آباد به این مشکل شد و در نامه‌ای خطاب به دادستان نوشته است که از روز شنبه مورخ ۱۴۰۲/۴/۲۴تا امروز ۱۴۰۲/۴/۲۸ سیستم ثبت آنی قطع است و در نتیجه تنظیم سند برای ارباب رجوع مقدور نیست که این امر باعث ایجاد نارضایتی عمومی در بین مردم و دفاتر شده است.

یکی دیگر از مدیران دفاتر اسناد رسمی لرستان می‌گوید: قطعی سیستم در حالی است که هزینه‌های جاری ما پابرجاست اما بخاطر قطعی سیستم باید بیکار باشیم.

وی می‌افزاید: ارباب رجوع چندین روز متوالی برای انحام کارش مراجعه می‌کند که سیستم قطع است یا برای دقایقی وصل شده و مجدد قطع می‌شود.

در این خصوص رییس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان بروجرد می‌گوید: در چند روز گذشته ما با قطعی فیبر نوری در شهر مواجه بودیم و بخشی از این مشکل قطعی سیستم دفاتر اسناد رسمی نیز ناشی از این مشکل بود.

مهدی موسوی افزود: اما فارغ از مشکل کلی مربوط به فیبر نوری و مشکلات مرتبط با قطعی سیستم، بخشی از مشکل ناشی از قطعی سیستم در اداره ثبت احوال است و مشکل مربوط به خود ثبت اسناد نیست ولی از آنجایی که این توضیحات که ریشه قطعی سیستم دقیقا مربوط به چه اداره ای است مشکلی از مردم حل نمی کند ناچارا به مردم گفته می شود سیستم قطع است و آنها از دفاتر ثبت اسناد شاکی می‌شوند.

وی بیان کرد: در صورتی که خود ثبت مشکلی ندارد و ادارات جانبی که با آنها در ارتباط قرار دارند برای صدور سند و نیاز است استعلام‌هایی از آنها گرفته شود در صورت قطعی سیستم دیگر امکان انجام کار وجود ندارد.

رییس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان بروجرد تاکید کرد: برای حل مشکل باید پهنای باند فیبر نوری را افزایش داد و مشکلی سراسری است که ما هم نارضایتی و مشکلات مردم در این زمینه را انتقال داده‌ایم.

رییس کانون سردفتران لرستان نیز می گوید: در استان لرستان حدود ۱۷۰ دفترخانه ثبت اسناد رسمی فعالیت می کنند که تقریبا بیشتر آنها به خصوص در هفته جاری با مشکل قطعی سیستم مواجه هستند.

علی نصرت ندری افزود: ثبت آنلاین با این شرایط موجود اینترنت همواره با مشکلاتی مواجه بوده و ما تقاضا داده ایم که از حالت آنلاین به آفلاین تغییر کند شرایط ولی هنوز عملی نشده است.

وی با اشاره به اینکه مشکل قطعی سیستم کلی و سراسری است، ادامه داد: مشکلات مرتبط با قطعی سیستم برای ما که ملزم به ثبت انلاین هستیم چالش ها و مشکلات بیشتری دارد چون باید با ادارت متعددی استعلام گرفته شود یکی از مهمترین آنها اداره ثبت احوال است که در روزهای اخیر با قطعی سیستم مواجه است.

رییس کانون سردفتران لرستان تاکید کرد: ما شرمنده مردم هستیم در حالی که مشکل و حل آن در اختیار ما نیست و می دانیم تداوم این مشکل نارضایتی مردم را از ما بعنوان کسی که مردم ارتباط مستقیم با انها دارند، در پی دارد.

وی یاداور شد: در حالی که مشکل قطعی سیستم ادارات جانبی در اختیار اداره ثبت یا دفاتر اسناد رسمی نیست، به هر روی چیزی که این روزها باعث نارضایتی مردم شده است معطلی‌های طولانی مدت آنها در دفاتر اسناد رسمی است که ناشی از قطعی سیستم است، جمله‌ای که خود به تنهایی برای ایجاد ناراحتی در مردم کفایت می‌کند و چندان برای آنها فرقی ندارد ریشه این قطعی به اداره ثبت احوال مربوط است یا هر اداره مرتبط دیگری بلکه عمده مشکل را ناشی از دفاتر اسناد رسمی می‌بینند و منجر به ایجاد تنش‌ها و مشکلاتی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha