جریان زندگی کودکانه در جوار کتاب، افتتاح بخش بازی در ۴۶ کتابخانه عمومی فارس

شیراز - ایرنا –جذاب کردن کتابخانه‌های عمومی برای کودکان یکی از راهکارهای جذب کودکان به این مراکز فرهنگی و انس و دوستی بیشتر با کتاب و مطالعه است، تجهیز کتابخانه‌ها به بخش بازی گامی بلند و مهم در این مسیر است که در آیندهای نه چندان دور اثر مثبت خود را بر کتابخوان‌تر شدن نسل نو جامعه و ارتقای فرهنگ عمومی آن می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، باز طراحی بخش کودک و بهبود ارایه خدمت در این بخش از سیاست‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی دراین دوره است که جذب کودکان و عضویت حداکثری آنها در کتابخانه‌ها را هدف گرفته است.

در این مسیر تجهیز کتابخانه‌های عمومی به بخش اسباب‌بازی گامی بزرگ است که شانس بالایی برای مورد استقبال قرار گرفتن دارد و از این رهگذر شمار کودکان عضو رو به فزونی خواهد رفت چرا که بازی برای آنها عین زندگی است و چه خوب که این زندگی در جوار کتاب و در محیط امن کتابخانه‌ها بگذرد.

امروز بخش بازی ۴۶ کتابخانه فارس در قالب رویداد "هم بازی" به طور همزمان آغاز شد و روبان افتتاحیه نمادین آن نیز در حضور مدیرکل‌های کتابخانه‌های عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس و دیگر مسئولان به دست کودکان کتابخوان حاضر در کتابخانه عمومی شهدای سلامت شهر صدرا چیده شد.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در زمان حاضر در ۲۰۷ کتابخانه نهادی این استان بخش کودک فعال است و پنج کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان نیز فارس فعال است.

آنطور که محمدحسین فیروزی امروز در آیین نمادین "هم بازی" کتابخانه‌های فارس اعلام کرد: در طرح هم بازی، بخش کودک ۴۶ کتابخانه در شهرستان های شیراز، داراب، مرودشت، قیروکارزین، آباده و کازرون راه اندازی می‌شود.

او افزود: ۴۰ بازی مهارتی، تربیتی و استراتژیک در این بخش دیده شده و امید است تا در مرحله بعد کتابخانه‌های بیشتری در سراسر استان به این بخش مجهز شود.

جریان زندگی کودکانه در جوار کتاب، افتتاح بخش بازی در ۴۶ کتابخانه عمومی فارس

قدمی در مسیر دغدغه جذاب سازی منابع بخش کودک

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس اظهار کرد: دغدغه جذابیت و تنوع منابع بخش کودک و نوجوان همواره مطرخ بوده و به همین منظور، ایجاد، توسعه و تجهیز بخش بازی در کتابخانه‌ها برنامه ریزی شد.

او با اشاره به ظرفیت خوب کتابخانه‌های عمومی در فصل تابستان، ادامه داد: بخش کودک و نوجوان یکی از پویاترین بخش‌های کتابخانه‌های عمومی است و هدف از رویداد «هم بازی» نیز پویاتر شدن بخش کودک کتابخانه هاست.

او یادآور شد: امروز کتابخانه‌ها در حوزه های مختلف نقش‌آفرینی می‌کنند و هر شخصی که به کتابخانه مراجعه کند تفاوت خدمات را نسبت به گذشته احساس خواهد کرد؛ کتابخانه ها از فضای سنتی خود فاصله گرفته و به سمت تبدیل شدن به یک پاتوق اجتماعی حرکت می‌کند.

جریان زندگی کودکانه در جوار کتاب، افتتاح بخش بازی در ۴۶ کتابخانه عمومی فارس

ایجاد بوستان کتاب در همراهی کتاب و اسباب‌بازی

علی خواجه نژادیان مدیرکل کانون و پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این آیین از تجربه موفق کانون از هم جواری کتاب و اسباب‌بازی سخن گفت و افزود: رویداد هم‌بازی باعث شده تا فضای کتابخانه با اسباب بازی و برنامه‌های بازی محور و سرگرم کننده ترکیب شود.

او اظهار کرد: تجربه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نشان می‌دهد که وقتی کودک و نوجوان وارد مخزن کتاب می‌شود و کتاب و اسباب بازی در کنار یکدیگر می‌بیند مانند این است که وارد باغ و یا بوستان کتاب شده است.

خواجه‌نژادیان این را هم افزود که مهمتر از این، هنر کتابدار است که با استفاده از ابزارهای سرگرمی و اسباب بازی، کودکان و نوجوانان را به مطالعه و کتابخوانی ترغیب کند تا بتوانیم سرانه مطالعه را افزایش دهیم.

در گذشته بخش کودک در کتابخانه ها وجود نداشت اما در حال حاضر بخش کودک از بخش‌های جذاب و پرمخاطب کتابخانه‌ها است و گام‌های موثر دولت در غنا بخشی به این بخش نوید بخش روزهایی روشن‌تر برای بهبود سرانه مطالعه است.

بی‌تردید همجواری بازی و کتاب راهکاری جذاب برای جذب کودکان به کتابخانه‌های عمومی است و این زمانی اهمیت دوچندان می‌یابد که نسلی که امروز برای کتابخوان شدن آنها برنامه‌ریزی می‌شود، سازندگان فرداری ایران اسلامی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha