پرواز "هدهد سفید" در آستان شاهچراغ (ع)

شیراز - ایرنا - کتابخوان‌های حرفه‌ای فارس در حرم مطهر شاهچراغ (ع)، داور پرخواننده‌ترین کتاب‌های کودک و نوجوان شدند تا در رقابتی  فرهنگ‌محور نشان هدهد سفید را بر سینه بنشانند و راهبر کودکان و نوجوانان اهل مطالعه برای انتخاب کتاب باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "هدهد سفید" عنوان ۲ سالانه‌ای کتاب‌محور است که برای دومین بار در سطح ملی و استانی برپا شده و در قالب آن پرامانت‌ترین کتاب‌های کودک و نوجوان طی ۲ سال گذشته معرفی می‌شوند و شرکت‌کنندگان یعنی کتابداران و کتاب‌شناسان و کودکان و نوجوانان این آثار را داوری می‌کنند.

در پس این داوری‌ها علاوه بر اینکه داوران کتابخوان ارزیابی می شوند و برترین‌ها نشان داوری "هدهد سفید" می‌گیرند، کتاب‌هایی که بیشترین امتیاز را در میان این داوری‌ها آورده باشند نشان هدهد سفید می‌گیرند، نشانی که بر جلد آنها نیز می‌نشیند تا در ادامه نیز به پشتوانه اعتماد به نشانِ بر آمده از نظر مثبت کتابخوان‌های حرفه‌ای مخاطبان بیشتری بیابد.

هدهد "منطق‌الطیر" که راهبر سی‌مرغ برای رسیدن به سیمرغ شد، این بار با سفیدی برگرفته از ورق‌های کتاب، به پرواز درآمده تا بچه‌های اهل کتاب را برای معرفی برترین آثار کودک و نوجوان راهنمایی کند.

"هدهد سفید" این بار با محوریت ۳۰۰ کتاب پرامانت کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد، به این صورت که شرکت کنندگان از طریق کتابخانه‌ها به این ۳۰۰ عنوانِ پرخواننده دسترسی پیدا کرده و پس از مطالعه بر اساس ضوابطی به این آثار امتیاز دادند.

این رویداد در ۲ سطح ملی و استانی اجرایی شده؛ در سطح ملی علاوه بر انتخاب داوران برگزیده در ۲ بخش کودک و نوجوان و کتابدار و کارشناس کتاب، کتاب برگزیده نیز از میان آثاری که بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند، معرفی می‌شود و در سطح استانی تنها داوران برگزیده انتخاب می‌شوند.

پرواز "هدهد سفید" در آستان شاهچراغ (ع)

قلب شیراز، میدان داوری بچه‌های کتابخوان

مرحله استانی دوسالانه هدهد سفید در استان فارس روز گذشته به میزبانی سالن ولایت حرم مطهر احمدبن موسی (ع) برگزار شد و به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس ۳۹ نفر از کودکان و نوجوانان، کتابداران و کارشناسان کتاب این استان ۱۵ کتاب کودک و ۱۵ کتاب نوجوان شعر، داستان و غیر داستان را معرفی و داوری کردند.

این رقابت در سه مرحله جذاب برگزار شد؛ در نخستین مرحله، شرکت کنندگان، به قرعه یک کتاب برمی‌داشتند و در سه دقیقه آن را معرفی می‌کردند، دومین مرتبه وجهه‌ای بازی‌گونه داشت پاسخ ادا بازی، جورچین و یا ببین و بگو نام کتاب و مولف آن می‌شد که شرکت کنندگان باید آن را حدس می‌زدند.

شرکت کنندگان بسیار از این مرحله به وجد آمده و از آن لذت بردند و پایان بخش این رقابت کتاب محور نیز بخش مکتوب بود که هر فرد باید کتابی را به صورت مکتوب معرفی می‌کرد، مشخصات آن را می‌نوشت و پاسخ می‌داد که چرا این کتاب را برای معرفی انتخاب کرده و پیام آن چیست.

محمدحسین فیروزی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس درباره این رقابت پربار، به ایرنا گفت: شرکت کنندگان کتابخوان‌ها و کتابدارانی از سراسر فارس بودند و سطح بالایی در فهم و معرفی کتاب‌ها داشتند.

آنطور که او گفت: پنج کودک، پنج نوجوان و سه کتابدار فارس که مدال نقره این رویداد را از آن خود کردند و به رقابت ملی داوری کتاب‌های پرخواننده پای می‌گذارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس معتقد است که برپایی رویداد هدهد سفید علاوه بر ایجاد نشاط در سطح کتابخانه‌های عمومی و کودکان و نوجوانان کتابخوان، منجر به شناسایی آثار ارزشمند و ایجاد ذائقه جدید در میان آنها می‌شود.

او با بیان اینکه برگزاری این رویداد کتاب‌محور به رشد فرهنگی جامعه کمک می‌کند، بر این نکته نیز تاکید کرد که توجه به کتاب‌های تالیفی کودک و نوجوان از امتیازات جدی دوسالانه هدهد سفید است.

غافلگیری داوران "هدهد سفید" از درک مطلب بچه‌های فارس

در پایان این رقابت یک‌روزه درباره سطح کیفی این مسابقه کتاب‌محور با یکی از داوران یا ارزیاب داوران هدهد سفید گفت‌وگو کردیم؛ رقیه بابایی به ایرنا گفت: سطح شرکت کنندگان در بخش کودک و نوجوان "غافلگیرمان کرد"؛ برخی از معرفی کتاب از سوی بچه‌های هفت یا هشت سال دقیقا همان پیامی بود که در ذهن من به عنوان نویسنده کودک و نوجوان و داور رویداد وجود داشت.

او ادامه داد: بچه‌ها کتاب‌ها را خوانده و بسیار خوب پیام و هدف کتاب را فهمیده‌ بودند و به خوبی نیز آن را ارائه می‌کردند.

این نویسنده کودک و نوجوان اظهار کرد: امروز که حتی بزرگسالان را نیز به سختی می‌توان پای کتاب نشاند، برگزاری چنین رویدادهایی بهانه‌هایی برای روی آوردن به کتاب است.

به عقیده بابایی امروز همه بر لزوم رونق بیشتر کتابخوانی اعتقاد و اذعان داریم اما زمینه آن را فراهم نمی‌کنیم، با برگزاری این رویداد و ایجاد نشاط و شوق به کتابخوانی، "شیرینی کتابخوانی زیر زبان بچه‌ها می‌رود" و ادامه می‌یابد.

در پایان در بخش کودک به ترتیب هانیتا روشندل از اقلید، هلیا صادقی از نی ریز، پارمیدا پردل از فسا، زهرا رحیمی از لامرد، علیرضا نیکبخت از اقلید برگزیده شدند و سنا محبی از فسا، مبینا بازیگر از اقلید، فاطمه بهار صمصامی از نی ریز، فاطمه لطیف از شیراز و شیوا هوشنگ از کازرون برگزیدگن نوجوان هدهد سفید بودند.
در بخش کتابدار نیز سوسن دهقانی، مسئول کتابخانه جمشید صداقت کیش آباده، سجاد اولیایی، کتابدار کتابخانه زنده یاد سعید قربانی سورمق، الهام خداوکیل و کارشناس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کازرون برگزیده شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha