استاندار: خشکسالی، فرونشست و مساله جمعیت، تهدیدهای استان سمنان است 

سمنان-ایرنا- استاندار سمنان با بیان اینکه سمنان دومین استان درگیر خشکسالی است، گفت: کمبود آب بالاترین دغدغه و فرونشست، ریزگرد، تعداد تصادفات و جمعیت، از تهدیدهای جدی استان سمنان محسوب می‌شود. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمحمدرضا هاشمی روز چهارشنبه در نشست شورای پدافند غیرعامل استان سمنان در سالن یادگار امام (ره) استانداری با حضور سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور،

افزود: ۲۰ میلیون زائر در مسیر حرم امام رضا(ع) از استان سمنان عبور می‌کنند که ارائه خدمات مطلوب به زائران نیز بر عهده استان است و تامین آب یک ضرورت است.

هاشمی تاکید کرد: ریزگردها از دیگر تهدیدات در استان سمنان است، ۶۵۰ کیلومتر خط ریل راه‌آهن در استان وجود دارد که در برخی مناطق به علت فرونشست زمین در خطر است و جابه‌جایی ریل و رفع دغدغه در این زمینه نیازمند عزم ملی است.

وی بیان کرد: در گذشته با حفر ۴۰ تا ۵۰ متر امکان رسیدن به آب بود، اما اکنون بعد از ۲۳۰ متر حفاری در سمنان آب موجود نیست و از طرف دیگر، ۴۰ سانتیمتر تا نیم متر فرونشست در جنوب سمنان مشاهده می‌شود.

استاندار: خشکسالی، فرونشست و مساله جمعیت، تهدیدهای استان سمنان است 

وی با اشاره به اینکه سمنان استان سیل‌خیز است، افزود: حتی یک دام عشایری در سیل اخیر از بین نرفت و هیچ فردی در سیل کشته نشد.

هاشمی بیان کرد: سطح سواد و تعداد دانشجویان استان سمنان از میانگین کشوری بالاتر است.

استاندار سمنان با بیان اینکه این استان در حوزه مواد خام معدنی ظرفیت بالایی دارد، افزود: بعد از استان کرمان، سمنان دومین استان معدنی کشور محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: ۱۹ شهرک و ناحیه صنعتی و بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی در استان سمنان وجود دارد.

هاشمی با اشاره به اینکه کالاهای اساسی مختلف کشور در استان سمنان تولید و تامین می‌شود، تصریح کرد: شکر بیش از پنج استان کشور در استان سمنان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام و طولانی‌ترین مسیر کوچ عشایر کشور مربوط به استان سمنان است.

وی یادآور شد: تولید گندم در استان سمنان با وجود ۱۷ سال خشکسالی، از ۶۳ هزار تن در سال گذشته به ۷۲ هزار تن در سالجاری افزایش یافت.

استاندار سمنان گفت: سمنان تنها استان غیرنفتی کشور و دارای بالاترین رشد اقتصادی به میزان پنج و ۲ دهم درصد است.

وی افزود: صفر تا ۱۰۰ نیازهای استان سمنان با پرداخت حقوق دولتی معادن تامین می‌شود و انتظار می‌رود در این زمینه بیش از پیش همراهی شود.

استاندار گفت: طبق بررسی‌ها استان سمنان نیازمند ۱۵ هزار نیروی کار است و

تصادفات، آب و جمعیت، سه چالش مهم استان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال ۷۰ نفر در اثر تصادف در محورهای مواصلاتی استان سمنان جان‌باختند و ۹۰۰ نفر مصدوم شدند که بیشترین تصادفات در مسیر زائران امام رضا(ع) رخ داده است.

سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در شورای پدافند غیرعامل استان سمنان حضور داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha