مطالعات فرونشست زمین در ۲ دشت سمنان تکمیل شد

سمنان - ایرنا - مدیرکل زمین شناسی و اکتشاف معدنی سمنان گفت: ۲ دشت مربوط به شهرستان‌های سمنان و دامغان از لحاظ بررسی وضعیت فرونشست به صورت تفصیلی بررسی شدند.

شهرام نواواجاری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی با کار تحقیقاتی وضعیت فرونشست زمین را بررسی می‌کند و نتیجه پژوهش‌ها را در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار می‌دهد.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشاف معدنی سمنان ادامه داد: انجام کار تحقیقی برای بررسی وضعیت فرونشست این استان در قالب چهار دشت برنامه‌ریزی و تاکنون در ۲ دشت مربوط به شهرستان‌های سمنان و دامغان این تحقیق انجام شد.

وی اضافه کرد: بررسی وضعیت فرونشست زمین برای شهرستان‌های شاهرود و میامی در قالب یک دشت و شهرستان‌های گرمسار و آرادان در قالب دشت، برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

به گفته وی، بررسی وضعیت فرونشست زمین در ۲ دشت باقیمانده در سمنان توسط کارشناسان سازمان مرکزی زمین شناسی و اکتشاف معدنی انجام می‌شود.

نواواجاری با اشاره به اینکه فرونشست در مناطق آبرفتی رخ می‌دهد، اظهار کرد: پدیده فرونشست زمین می‌تواند در اثر پدیده‌های طبیعی زمین‌شناسی یا فعالیت‌های انسانی ایجاد شود.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشاف معدنی سمنان گفت: با استفاده از علم مهندسی زمین شناسی می‌توان خطر را از زیرساخت‌ها دور کرد.

مطالعات فرونشست زمین در ۲ دشت سمنان تکمیل شد

خطر فرونشست ناشی از برداشت‌های بی‌رویه آب

به گزارش ایرنا، فرونشست زمین یک پدیده زیست محیطی، به ‌معنی نشست تدریجی و یا پایین رفتن ناگهانی سطح زمین به ‌دلیل کم شدن حجم آب در لایه‌های زیرین و در نتیجه پوک شدن خاک به واسطه استفاده بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی، نشات گرفته از نیاز روزافزون به منابع آبی و در نتیجه، از بین رفتن شناوری خاک و کم‌شدن تراکم مواد زیرسطحی، رخ می‌دهد.

برداشت بی‌رویه که البته گاه باید گفت «بی‌ملاحظه» از منابع آب زیرزمینی و خالی‌شدن لایه‌های زیرین دشت‌ها به علت تامین بیش از ۷۵ درصد نیاز آبی سمنان از منابع آب زیرزمینی، موجب شده تا فرونشست به عنوان یک تهدید اصلی و جبران‌ناپذیر دامنگیر طبیعت این استان باشد.

زمانی که پدیده فرو نشست در منطقه ای رخ داد، امکان بازگشت زمین به حالت قبل از آن وجود ندارد، بنابراین اگر امروز چاره‌ای برای جلوگیری از این پدیده زیان بار انجام نشود، در آینده شاهد معضل‌ها و آسیب‌های جدی در حوزه‌های زیستی و اقتصادی خواهیم شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha