ادغام آبفای روستایی و شهری، آبرسانی به روستاها را دچار مشکل کرده است

اهواز- ایرنا- سرپرست فرمانداری اهواز گفت که ادغام ۲ شرکت آب و فاضلاب روستایی و شهری مشکلات زیادی را برای آبرسانی به روستاها ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، احمد موالی زاده روز پنجشنبه در گردهمایی دهیاران شهرستان اهواز در محل استانداری خوزستان بیان کرد: ادغام این ۲ شرکت سبب شده تا به طرح‌های آبرسانی در شهرها بیشتر توجه و روستاها نادیده گرفته شوند.

وی با انتقاد از آبرسانی روستاهای کلانشهر اهواز با تانکر افزود: فرمانداری اهواز به طورجدی به موضوع بهبود کیفیت آب آشامیدنی روستاهای این شهرستان ورود کرده و در این مسیر از مرکز بهداشت و شرکت آبفای اهواز کمک گرفته شده است.

سرپرست فرمانداری اهواز بیان کرد: اکیپ بازرسی از شرکت آبفا و مرکز بهداشت به صورت هفتگی ملزم به حضور در روستاهای اهواز و تهیه گزارشی از کیفیت آب هستند.

وی با بیان اینکه بزرگترین طرح عمران روستایی در اهواز در حال انجام است، افزود: هیچ روستایی در اهواز بدون طرح نیست و یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم توسعه و پیشرفت روستایی است.

موالی زاده بیان کرد: متاسفانه انباشت چندین ساله ترک فعل‌ها و کم کاری‌ها باعث شده تا مشکلات زیادی در روستاهای اهواز ایجاد شود؛ مردم روستاها نیز انتظار به حقی برای رفع هرچه بهتر این مشکلات دارند.

وی افزود: برنامه ریزی شده تا برای رفع مشکلات در دهیاری‌ها و بخشداری‌ها ستاد تسهیل و رفع مشکلات در شهرستان اهواز ایجاد شود.

اقتصاد روستایی در اهواز باید مدنظر قرار گیرد

سرپرست فرمانداری اهواز با اشاره به موضوع اقتصاد روستایی بیان کرد: یکی از برنامه‌های فرمانداری اهواز برای اجرا در روستاهای این شهرستان پیاده سازی اقتصاد روستایی است.

وی ادامه داد: متاسفانه به این مقوله مهم که می‌تواند از مهاجرت روستاییان به شهر برای کسب درآمد جلوگیری کند توجه نشده است.

موالی زاده اشتغالزایی را یکی از مهمترین دغدغه‌های روستاییان دانست و بیان کرد: هرچند به بومی گزینی شرکت‌ها در روستاها تاکید فراوانی شده است اما در توان یک شرکت نیست که تمام جوانان یک روستا را استخدام کند به همین دلیل باید به سمت اقتصاد روستایی حرکت کنیم.

وی حرفه آموزی را از اقدامات لازم برای تحقق اقتصاد روستایی عنوان کرد و افزود: برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های مختلف در روستاها، تشکیل کلاس‌های آموزشی برای مهارت آموزی جوانان روستایی و زمینه سازی برای اشتغال آنها در این راستا باید انجام شود.

سرپرست فرمانداری اهواز بیان کرد: استان‌های دیگر به اقتصاد روستایی بسیار توجه کرده‌اند وشهرک‌های صنعتی را در روستاها تاسیس می‌کنند؛ اقتصاد روستایی حتی می‌تواند مهاجرت معکوس را از شهر به روستا در پی داشته باشد.

وی افزود: توسعه اقتصادی در روستاها زمانی محقق می‌شود که با مشکل آب مواجه نباشند، در تلاش هستیم که مشکلات آب روستاهای شهرستان اهواز برطرف شود.

سرپرست فرمانداری اهواز با اشاره به اهمیت مباحث اجتماعی روستاها بیان کرد: دهیاران باید به موضوعات اجتماعی و فرهنگی نیز ورود کنند و نباید تنها به انجام کارهای عمرانی اکتفا کنند.

وی وقوع مشکلاتی همچون نزاع‌های طایفه‌ای و درگیری بین مردم و یا درگیر شدن جوانان روستایی با معضلاتی همچون اعتیاد را از کم کاری دهیاری دانست و افزود: انتظارات از دهیاری‌ها افزایش یافته و باید به مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز ورود داشته باشند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان نیز بیان کرد: دهیاران و شهرداران در کنار کار عمرانی، فرهنگ سازی در جامعه را نباید فراموش کنند؛ یکی از مهم‌ترین اقدامات فرهنگی برگزاری برنامه‌های مقابله با مصرف مواد مخدر در جامعه است.

رضا نجاتی افزود: طرحی از ستاد مرکزی مواد مخدر به تمامی فرمانداران ارسال شده که باید در هر شهرستان خانه یاریگران زندگی ایجاد شود.

وی ادامه داد: کلاس‌ها و مشاوره‌هایی در این خانه‌ها برای ترویج فرهنگ مقابله با مصرف مواد مخدر ارائه می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان تاکید کرد: باید از ظرفیت روحانیان و مساجد برای توسعه فرهنگ مقابله با مواد مخدر استفاده شود، اقدامات فرهنگی از سرمایه های جامعه در مقابله با بسیاری از خطرات جلوگیری می‌کند.

طبق گفته فرماندار اهواز ۱۵ روستای بخش غیزانیه اهواز دچار تنش آبی هستند.

شهرستان اهواز دارای سه بخش مرکزی، غیزانیه و اسماعیلیه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha