آمریکا: واشنگتن به جست‌وجوی راه‌های رساندن غلات اوکراین به جهان ادامه می‌دهد

تهران- ایرنا- بریجت برینک سفیر ایالات متحده در اوکراین گفت: واشنگتن به جست‌وجوی راه‌های رساندن غلات اوکراین به جهان ادامه خواهد داد.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از رسانه‌های اوکراینی، برینک در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: حملات مسکو به میکولایف و برای سومین شب متوالی به اودسا و زیرساخت‌های بندری و سیلوهای غلات آن نشأت گرفته از خشم مسکو نسبت به مردم اوکراین و بی‌اعتنایی کامل آنها به تمام افرادی است که در سراسر دنیا به مواد غذایی که از این شهر بندری گذشته و راهی نقاط مختلف دنیا می‌شد، حکایت دارد.

سفیر آمریکا در اوکراین خاطرنشان کرد: ایالات متحده به تازگی قصد خود را برای حمایت بیشتر و تقویت پدافند هوایی اوکراین در راستای کمک به کی‌یف برای دفاع از خود در برابر حملات موشکی و پهپادی روسیه اعلام کرده است.

برینک افزود: در حالی که روسیه با اقدامات خود عرضه جهانی غذا را تهدید می‌کند ما همچنان به دنبال راه حل‌هایی برای رساندن غلات اوکراینی به جهان خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، قرارداد غلات میان مسکو و کی‌یف روز دوشنبه (۱۷ جولای / ۲۶ تیر) به پایان رسید و روسیه از تمدید مجدد آن خودداری کرد زیرا بخشی از معامله که مربوط به رفع موانع صادراتی محصولات کشاورزی روسیه بود، اجرا نشده است.

علاوه بر این مسکو بارها تاکید کرده است که بخش عمده غلاتی که قرار بود به مقصد فقیرترین کشورهای جهان ارسال شود، از کشورهای غربی سر در آورده است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در همین زمینه گفت: مسکو تنها در صورت تضمین اجرای بخش مربوط به تعهدات متقابلی که بر اساس این توافق قول اجرای آنها به روسیه داده شده بود، آماده است تا این توافق را دوباره احیا کند.

همچنین ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز در اظهاراتی با بیان اینکه توافق غلات میلیاردها دلار به روسیه خسارت زده است، افزود: این توافق به ترتیب ۱.۲ میلیارد دلار و ۱.۶ میلیارد دلار برای کشاورزان و تولیدکنندگان کود کشاورزی در روسیه خسارت مستقیم داشته است.

توافق کریدور غلات به منظور کاهش تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای واردکننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ جولای ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

در پی خروج روسیه از توافق صادرات غلات اوکراین گفته است که قصد دارد از طریق دریای سیاه به صادرات غلات ادامه دهد اما وزارت دفاع روسیه نسبت به حضور کشتی‌ها در بنادر اوکراین هشدار داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha