۳۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۵
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85176559
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ساکنان نشسته در اجاره بهای مسکن

۳۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۵
کد خبر: 85176559
ساکنان نشسته در اجاره بهای مسکن

شهرکرد-ایرنا- تابستان است و هنوز تا مهرماه نیامده است بنگاه به بنگاه، دنبال اجاره یک خانه ۱۰۰ متری است و هر روز پلتفرم‌های روی گوشی خود را بالا و پایین می‌کند، مگر خانه‌ای با قیمت دلخواه خود پیدا کند.

به گزارش ایرنا، محمد یک کارگر ساکن شهرکرد است که در یکی از واحدهای تولیدی استان‌های همجوار کار می‌کند، حدود ۶ سالی است که ازدواج کرده و پارسال برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرد که اکنون مراحل ساخت خانه او در حال انجام است.

او می‌گوید: تا زمانی که خانه‌اش ساخته شود برای تامین سرپناه باید اجاره‌نشینی کند و هر کجا که می‌رود اجاره خانه کمتر از چهار میلیون تومان(۴۰ میلیون ریال) در ماه نیست، به اضافه پول پیشی که باید به صاحب‌خانه پرداخت کرد.

او می‌گوید: برخی از مالکان خانه پول اجاره بهای مسکن را پایین آورده‌اند اما از آن طرف پول ودیعه را دوبرابر کرده‌اند که همان قیمت قبل اجاره بها می‌شود.

ساکنان نشسته در اجاره بهای مسکن

صاحب‌خانه‌ها چه می‌گویند؟

با یکی از همین صاحب‌خانه که مشخصات مِلک خود را در یکی از پلتفرم‌های خرید و فروش و اجاره مسکن برای اجاره گذاشته است، به صورت پیامکی گفت وگو کردیم، اول که به هیچ عنوان حاضر به مصاحبه نشد؛ ولی بعد درباره دلیل قیمت‌گذاری روی خانه‌اش فقط حاضر شد بدون اسم توضیحاتی مختصری را آن هم نیم‌بند ارائه کند.

این صاحب‌خانه دلیل اینکه واحد مسکونی را ماهیانه ۶ میلیون تومان(۶۰ میلیون ریال) قیمت‌گذاری کرده است، می‌گوید:" آپارتمانش ۱۳۰ متری است بهترین نقطه مرکز شهر است و دسترسی به بازار، ایستگاه اتوبوس و تاکسی دارد، بهترین منظره شهری را دارد و تازه؛ کلید اول هم هست."

او در خصوص اینکه چرا این قیمت را برای اجاره‌بها انتخاب کرده است، می‌گوید: اگر همین پول ساخت‌خانه را بدون این همه دَوندگی و پیگیری در بانک می‌گذاشتم، همین مقدار پول سود دریافت می‌کردم.

یکی دیگر از صاحب‌خانه‌ها مشخصات خانه خود را این گونه نوشته است:" آپارتمان دارای سه خواب و نورگیری عالی، دارای کمد دیواری و کابینت‌ها ام.دی.اف و بسیار شیک و آپارتمان بسیار دل‌باز با پذیرایی بزرگ، ودیعه: ۲۵۰ میلیون تومان(۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال) و اجاره ماهانه هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (۷۵میلیون ریال) اعلام کرده است"، اما حاضر به ارائه توضیح درباره این قیمت‌ها نیست.

ساکنان نشسته در اجاره بهای مسکن

برخی صاحب خانه‌ها خودشان قیمت‌گذاری می‌کنند

رییس اتحادیه مشاوران املاک شهرکرد می‌گوید: فعالیت برخی گروه‌ها و کانال‌ها در فضای مجازی مشکلاتی را در حوزه املاک ایجاد کرده است به گونه‌ای که در سایت دیوار برخی از صاحبخانه‌ها قیمت را بدون کارشناسی اعلام می‌کنند.

بهزاد امیدی در گفت و گو با ایرنا افزود: نرخ‌گذاری‌های خودسرانه و نبود نظریه کارشناسی از سوی عدهای، یکی از مهم‌ترین مشکلات معامله املاک و زمین از طریق فضای مجازی به‌شمار می‌رود.

وی در خصوص بازرسی در حوزه مشاوران املاک می‌گوید:۶ نیرو از اتحادیه در حوزه بازرسی در حوزه مسکن و اجاره بهای مسکن فعالیت می کنند .

امیدی اظهار داشت: تمام تلاش مشاوران املاک بر این است که فشاری به مردم در این حوزه وجود نداشته باشد ولی فعالیت عده ای در فضای مجازی املاک خود را بدون نظر کارشناسی اعلام می کنند که برخی از عرف و نظارت مشاوران املاک خارج است.

به گفته وی، باید راهکاری از سوی دولت تعیین شود که مالکان و مستاجران بتوانند با نظریه کارشناسی اقدام به قیمت‌گذاری در این بخش داشته باشند.

وی گفت: در همه صنوف باید برای هر ۲۴ نفر یک واحد صنفی وجود داشته باشد ولی اکنون به ازای هر ۱۵ نفر یک واحد صنفی وجود داشته باشد که به دلیل نبود تولید بزرگ در استان باعث شده است که اصناف توسعه یابد و در این زمینه نیز تعداد واحدهای صنفی مشاوران املاک بالاست.

شدت گرفتن نظارت بر فعالیت واحدهای صنفی مشاوران املاک

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اینکه یکی از تاکیدهای رییس‌جمهور در نشست شورای تامین مسکن کشور، نظارت و ساماندهی مشاوران املاک بود، این مهم با جدیت و پررنگ‌تر از گذشته در استان دنبال می‌شود.

غلامعلی حیدری اظهار داشت: اگر چه استان در طرح نهضت ملی مسکن در وضعیت خوبی قرار دارد و این طرح با جدیت و سرعت در استان در دست اجراست، اما می‌طلبد در برخی شاخص‌ها نظیر تامین مسکن در طرح جوانی جمعیت، ساماندهی بافت فرسوده، ودیعه مسکن و ساماندهی مشاوران املاک تلاش بیشتری به کار گرفت.

وی ادامه داد: در طرح تامین مسکن جوانی جمعیت تحویل ۷۰ هزار قطعه زمین رایگان به خانواده‌های واجد شرایط هدف‌گذاری شده است که سهم استان از این تعداد ۲ هزار و ۲۵۰ قطعه زمین است که می‌طلبد واگذاری زمین هرچه سریع‌تر انجام گیرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در ساماندهی بافت‌های فرسوده در استان نسبت به هدف‌گذاری‌ها عقب هستیم، افزود: باید در ماه‌های آینده جهش خوبی در این خصوص شکل گیرد.

حیدری خاطرنشان کرد: در خصوص نظارت بر مشاوران املاک باید از ظرفیت دستگاه‌های نظیر تعزیرات حکومتی، اماکن نیروی انتظامی و اصناف استفاده کرد.

بر اساس آخرین گزارش اداره راه و شهرسازی، تعداد بنگاه‌های مشاوره املاک در شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری ۶۵۰ وحد است.

نظارت بر بازار املاک تقویت شده است

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه ساماندهی بازار املاک و مستغلات گفت: در طرح نظارت بر بازار املاک پیش‌بینی شده گشت‌های مشترک تعزیرات با حضور قاضی تعزیرات، اداره‌کل راه و شهرسازی استان و بازرسین اتاق اصناف به صورت روزانه انجام شود.

علیرضا مهلی در کارگروه ساماندهی املاک و مستغلات استان افزود: براساس دستور رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی تشکیل کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات در ۲ گروه ساماندهی مشاوران املاک و شناسایی خانه‌های خالی در دستور کار قرار گرفت که این طرح در ابتدا از شهرهای جدید پردیس، پرند و هشتگرد در استان تهران آغاز شد، در استان‌های لرستان و خوزستان ادامه پیدا کرد و درحال حاضر برنامه‌ریزی های لازم جهت اجرای این طرح در چهارمحال و بختیاری انجام شد.

وی ادامه داد: در این طرح لازم است شهرهای هر استان منطقه‌بندی شود، بازدیدها به طور منظم از مراکز مشاور املاک انجام و طی این بازدیدها مواردی همچون پروانه کسب و درج نرخ‌نامه مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه ساماندهی املاک و مستغلات تصریح کرد: در این طرح نظارتی پیش‌بینی شده گشت‌های مشترک تعزیراتی با حضور قاضی تعزیرات، اداره‌کل راه و شهرسازی استان و بازرسین اتاق اصناف به صورت روزانه انجام شود همچنین لازم است شهرهای هر استان منطقه‌بندی شود، بازدیدها نیز از مراکز مشاور املاک انجام می‌شود و در طی این بازدیدها مواردی همچون پروانه کسب و درج نرخ‌نامه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مهلی به تخلفات مشاوران املاک اشاره کرد و گفت: نداشتن پروانه کسب، صادر نکردن کد رهگیری و تحویل ندادن فیش رسید کمیسیون به شهروندان، از جمله تخلفاتی است که توسط مشاوران املاک انجام می‌شود و موجب سوداگری و گران‌فروشی در حوزه مسکن می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین گران‌فروشی که در اخذ کمیسیون اجاره‌بها یا خرید و فروش صورت می‌گیرد نیز یکی دیگر از تخلفات مشاوران املاک است که موجب سوداگری و درنتیجه افزایش هزینه مسکن در ۲ حوزه اجاره و خرید و فروش می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید به سمت ثبت خانه‌ها و املاک خود در سامانه ملی املاک و اسکان هدایت شوند، اظهار داشت: این اقدام سبب می شود تا این املاک مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نشوند، همچنین با این شیوه موضوع گران‌فروشی در حوزه املاک نیز از بین خواهد رفت.

سرپرست هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست افزود: در خصوص برنامه‌ای که در خصوص نظارت بر مشاوران املاک به استان بلاغ شده پیشتاز هستیم.

علی حیدری افزود: استان برای بهبود اجرای طرح پیشنهاداتی دارد و همچنین ابهاماتی در اجرای این طرح وجود دارد که به مسوولان ارشد ملی منتقل می‌شود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۱ شهرستان با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha